Browsing Studentoppgaver (HF-IBU) by Title
Now showing items 32-51 of 137
-
Flerspråklige barns språklige samhandling i rollelek og tilrettelegging for deltakelse i rollelek
(Bachelor thesis, 2022) -
...”for det e jo de same ungene"... : en studie om førskolelæreres og læreres forventninger til barns kompetanse i overgangen fra barnehage til skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Forskningsfeltet som omhandler overgang fra barnehagen til skole, eller Transitions – viser at noen barn opplever denne overgangen som problematisk, de kan bli usikre og miste følelsen av å være kompetent. Organisatoriske ... -
- Fordi det gir livet mitt farge: Fire barnehagelæreres syn på estetiske læreprosesser
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-06)SAMMENDRAG De estetiske fagområdene som kunst, drama, dans og musikk omtales i Rammeplan for barnehagen (KD, 2017) og det som vektlegges er at gjennom kunstfagene kan barna ta i bruk fantasi, kreativ tenking og skaperglede. ... -
Forebygging av mobbing i barnehage
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på problemstillingen «Hvordan jobber barnehagelærerne med å forebygge mobbing i barnehagen?». Jeg har intervjuet to barnehagelærere ved bruk av delvis strukturert kvalitativt ... -
Foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen knyttet til kvalitet
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-06)Oppgavens design er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen. Innsamling av data har jeg gjort med bruk av intervjuguide som var med å lage en ... -
Fremme et stimulerende miljø for kroppslig lek
(Bachelor thesis, 2022) -
Fremme motivasjon i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Gjenbruksmaterialer som kreative og skapende prosesser i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Glød for kvalitet. Kva gjer me vaksne for å skape gode augeblikk? Ein kritisk tilnærming til barnehagekvalitet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-05)Barn er ofte meir i barnehagen enn dei er heime med foreldra, det seier litt om ansvaret vårt. Særleg er det eit stort ansvar me har i dagens samfunn der krava til barnehagelærarar og barnehage tilsette vert stadig større ... -
Hva er sentralt for en trygg tilvenning ved oppstart i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag I denne oppgaven har vi sett på hva pedagogiske ledere ser på som sentralt for at alle barn skal oppleve en trygg oppstart i barnehagen. Vi har brukt kvalitativt intervju som metode, for å få innblikk i hva ... -
Hvilke erfaringer gir barnehagelærere utrykk for i samtaler om praksisfortellinger som læringsstrategi i nettverksgrupper
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Barnehagefeltet har i de senere årene vokst i raskt tempo. Barnehagen er blitt et sted der størsteparten av alle barn mellom et og seks år oppholder seg store deler av dagen. Med en kraftig økning av barn som går i barnehage ... -
Hvilke forståelser av barn, og hvilke forståelser av evalueringsarbeid i barnehagepraksiser, har førskolelærere? : en diskursanalyse av åtte førskolelæreres uttalelser om evalueringsarbeid i barnehage.
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Målet med denne studien er å vinne kunnskap om førskolelæreres grunnleggende oppfatninger av barn, og samtidig hvilke holdninger og erfaringer de har i forhold til evalueringspraksis, der barn skal ses på som delaktige. ... -
Hvilke oppfatninger av barns medvirkning kommer frem gjennom samtaler med barnehagelærere? Hvordan kommer medvirkning frem i barnehagenes årsplaner?
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014)FNs barnekonvensjon fra 1989 ble ratifisert i Norge i 1991, og tatt inn i barnehageloven 1. januar 2006. Barns rett til medvirkning ble dermed en del av innholdet i rammeplan for barnehage. Evalueringsrapport av rammeplanen ... -
“Hvis du tenker pedagogisk, så tenker du at barnehagen har mange utviklingstrinn” Barnehagelæreres arbeid med progresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-05)I denne studien har jeg fokus på progresjon i barnehagekontekst. Formålet har vært å bidra til mer kunnskap om hvordan begrepet kan bli forstått og omsatt i arbeidsmåter i barnehagen. Studien er kvalitativ, har et ... -
Hvordan barn og deres nysgjerrighet får medvirke i barnehagehverdagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan fremme trivsel gjennom tilbakemeldinger?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan har den økte minoritetgruppen påvirket barnehagens praksis.
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan jobber personalet med kjønnsforskjeller i barns kroppslige lek på uteområdet?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan kan barnehagelærere tilrettelegge for positive opplevelser med matematikk for barn i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2022)