Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 809-828 av 1345
-
Læreres erfaringer i arbeid med å dempe prestasjonspress og mulig prestasjonsangst
(Master thesis, 2022)Studiens tema og hensikt Valg av tema for denne masteroppgaven var vanskelig. Det er mange sider ved sårbare barn som har behov for å belyses og undersøkes. På bakgrunn av mine egne opplevelser fra skolen, og den begrensede ... -
Læreres erfaringer med å fjerne karakterer i orden og atferd
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Tema og forskningsspørsmål Studiens tema er læreres erfaringer med å fjerne karakterene i orden og atferd ved Bergeland videregående skole. Studiens forskningsspørsmål: 1. Hvilke konsekvenser har det for lærernes ... -
Læreres erfaringer med elever som har opplevd traumer. En studie av læreres beskrivelser av sine erfaringer med tiltak i klasserommet, rettet mot elever som har opplevd traumer (1.-4. klasse).
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Elever som har blitt utsatt for traumatiske opplevelser i oppveksten, kan få ulike symptomer og vansker, som kan være utfordrende i møte med skolens krav til psykososial og faglig fungering. Formålet med denne studien har ... -
Læreres erfaringer med elever som opplever sosial angst
(Master thesis, 2023)Elever med sosial angst som forblir ubehandlet, vil oppleve å falle utenfor det sosiale og ikke nå opp til de faglige forventningene på skolen. Dette kan igjen føre til at elevene etter hvert dropper ut av skolen, og på ... -
Læreres erfaringer med tilrettelegging og tiltak for barn som har opplevd traumer i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er tilrettelegging for elever med traumesymptomer, sosialt og faglig i skolen. Forskning viser at man trenger mer kunnskap om tilpasningen av læringsmiljøet for elever med psykiske helseplager (Bru, ... -
Læreres erfaringer med traumebevisst omsorg i skolen – en hurtigoversikt med metasyntese
(Master thesis, 2023)Formålet med studien er å undersøke læreres erfaringer med traumebevisst omsorg i skolen, gjennom en systematisk hurtigoversikt over sentrale analytiske temaer i kvalitative studier på feltet. Oppgavens problemstilling er: ... -
Læreres holdninger til et inkluderende klasserom
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Problemstillingen i dette prosjektet er: «Har lærere som har god mestringstro en mer positiv holdning til kulturelt mangfold?». Prosjektet hadde to mål. Først å utvikle skalaer om norske læreres holdninger til kulturelt ... -
Læreres og elevers bruk av Kikora og Campus Inkrement – «De vil bare bli ferdige og komme i mål»
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan digitale verktøy ble brukt av lærerne i matematikkundervisningen, hvilken kompetanse lærerne hadde i digitale verktøy og hvordan elevene brukte digitale ... -
Læreres oppfatninger av sin relasjon til elever som har assistentstøtte som en del av sitt opplæringstilbud i barneskolen.
(Master thesis, 2021)Tema for masteroppgaven er lærer- elev relasjon i en kontekst der eleven har assistentstøtte store deler av skoledagen. Formålet med studien var å undersøke læreres erfaringer og refleksjoner rundt dette tema, for på den ... -
Læreres oppfatninger om sammenhengen mellom skolematematikk og hverdagsliv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven viser en studie som omhandler læreres oppfatninger om hverdagsmatematikk. Målet var å få tak i læreres oppfatninger ved å bruke filmer fra andres undervisning som utgangspunkt. Filmene som er brukt er ... -
Læreres oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk i arbeidet med elever med stort læringspotensial.
(Master thesis, 2023)Få studier om elever med stort læringspotensial i matematikk tar lærernes perspektiv i betraktning, og få studier har undersøkt undervisningskunnskap i matematikk i sammenheng med elevgruppen. Studiens formål er å undersøke ... -
Læreres oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til definisjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er en del av en større kvalitativ studie, og jeg har analysert deler av datamaterialet fra denne større studien for å finne ut mer om hvilke oppfatninger lærere har om den kunnskapen de trenger for ... -
Læreres oppfatningers innvirkning på deres undervisningspraksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010-05-27)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av to læreres oppfatninger innenfor matematikkfaget, samt deres undervisningspraksis. Målet var å oppnå en større kunnskap om lærernes fornuftige system av ... -
Læreres oppfølging av elever som havner under kritisk grense på kartleggingsprøven i lesing på 1. trinn
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien var å undersøke hvordan lærere bruker resultatene fra kartleggingsprøven i lesing på 1. trinn til å følge opp de elevene som skåret under kritisk grense. For å undersøke dette var det nødvendig å ... -
Læreres opplevelse av angstbegrepet, angstens påvirkning på læring og tilrettelegging
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema i oppgaven er læreres opplevelse av elever med angst i skolen i forhold til de tre læringsmiljødimensjonene sosial støtte, regulering og autonomi. Hovedfokuset var på hva lærere tenker om angstbegrepet, hvordan de ... -
Læreres opplevelser av å jobbe med elever med symptomer på depresjon i ungdomsskolen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Målet med oppgaven min var å få et innblikk i hvordan pedagoger jobber med elever i ungdomsskolen som sliter med depresjon. Jeg valgte å se på hvordan lærere kunne oppdage, forebygge og hjelpe elever med symptomer på ... -
Læreres profesjonskunnskap i spesialavdeling med autister – en studie av hvordan profesjonskunnskap kan forstås og videreutvikles.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Elever med autisme er i dag representert som én prosent av alle elever i norsk skole. Likevel tyder forskning på at mange lærere ikke kjenner seg forberedt til å undervise elever med autisme, og at mange elever får ... -
Læreres refleksjoner rundt å bruke problemløsning i undervisningen
(Master thesis, 2022)Problemløsning er en undervisningsmetode som det har blitt forsket på igjennom mange år. I den nye læreplanen er problemløsning og utforsking et eget kjerneelement. Jeg ville derfor se på hvilke refleksjoner lærere hadde ... -
Læreres relasjon til gutter med ADHD
(Master thesis, 2021)Problemstillingen for denne oppgaven var "Hvilke erfaringer har lærere på ungdomsskolen med å bygge relasjoner til gutter med ADHD?". Formålet med prosjektet var å få innsikt i hvordan lærere opplever arbeidet med gutter ... -
Læreres relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan lærere arbeider med å bygge gode relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer. Bakgrunn for valg av tema var blant annet at tidligere forskning viser at elever med ...