• Vurdering av innsats i kroppsøving 

      Elias Christiansen (Master thesis, 2023)
      Bakgrunn: Innsatsbegrepet har hatt et ambivalent forhold til vurderingspraksisen i kroppsøving. Innsats har vært en del av vurderingen i tidligere læreplaner (Reform 94 og Læreplanverket av 1997). Det har også blitt fjernet ...
    • Vurdering av ordforståelse 

      Walgermo, Bente Rigmor (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010)
      Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan to ulike ordprøver kan gi informasjon om elevers ordkunnskaper. I den ene ordprøven som utvikles og prøves ut, testes elevene i forståelsen av flerbetydningsord ...
    • Vurdering av skriving hos andrespråkselever på mellomtrinnet 

      Brevik, Aud Ellen (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05)
      Utgangspunktet for denne oppgaven har vært en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervju med åtte norsklærere på mellomtrinnet fra fire forskjellige skoler på Østlandet. Oppgaven berører ...
    • Vurdering for læring: en casestudie om hvordan refleksjonslogg kan fremme elevers læring om ligninger på 10. trinn. 

      Faae, Øystein (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-15)
      Denne kvalitative casestudien har hatt til hensikt å se på hvordan refleksjonslogg kan være et redskap for å fremme læring om ligninger i 10. klasse ved å fokusere på framovermeldinger fra læreren. Tilbakemeldingen fra ...
    • Vurdering i et tenkende klasserom 

      Brede, Tone (Master thesis, 2023)
      I kunnskapsløftet 2020 blir det lagt vekt på at elevene skal få muligheten til å arbeide med problemløsning og utforskning. Et tenkende klasserom er en metode hvor en får gjøre akkurat dette. I denne studien har det blitt ...
    • Vurdering i kroppsøving etter innføring av LK20 

      Oftedal, Ole André; Søraker, Kristian (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan kroppsøvingslærere praktiserer vurdering. Studien ser på om kroppsøvingslærere har endret sin vurderingspraksis i takt med innføring av den nye læreplanen. Synet på ...
    • Vurdering i kroppsøving- fra et elevperspektiv 

      Aasheim, Oda (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Denne masteroppgaven er skrevet innenfor seksjonen utdanningsvitenskap profil idrett, ved Universitetet i Stavanger (UIS). Kroppsøvingsfaglig forskningslitteratur viser seg å være mangelfull i Norge. Spesielt gjelder ...
    • Vurderinger på topptur - Et innblikk i risiko og beslutningstaking på topptur 

      Kvinlaug, Jarle (Bachelor thesis, 2021)
      Topptur har utviklet seg til å bli en populær friluftsaktivitet. Denne oppgaven har tatt for seg hva som ligger bak prosessen for beslutningstaking i forhold til sikkerhet og risiko for erfarne og uerfarne toppturutøvere. ...
    • Vurderingspraksisen i matematikkfaget, i en malawisk skolekontekst. 

      Staberg, Frida (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)
      Dette masterprosjektet har undersøkt kjennetegn ved vurderingspraksisen i matematikk, i en malawisk skolekontekst. Studien er gjort innenfor et samarbeidsprosjektet mellom Universitetet i Stavanger og University of Malawi, ...
    • Waist circumference thresholds and cardiorespiratory fitness 

      Dyrstad, Sindre Mikal; Edvardsen, Elisabeth; Hansen, Bjørge Hermann; Anderssen, Sigmund Alfred (Journal article; Peer reviewed, 2017-04)
      Purpose This study's purpose was to examine whether established risk categories of waist circumference (WC)—normal, high risk, and very high health risk—reflected significant differences in cardiorespiratory fitness (CRF) ...
    • Welfare and migration: Transitions into and out of welfare benefits receipt among Polish migrant workers in Norway 

      Ryndyk, Oleksandr (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)
      Aiming at filling the void of knowledge on the micro foundations of immigrants’ interactions with the host country’s welfare, this dissertation discusses the dynamic model of work-welfare transitions. It explains how ...
    • What are skills? Some fundamental reflections 

      Tønnessen, Finn Egil (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      When the concept of ‘skill’ is used in reading and writing research or more generally in linguis-tic research, it is rarely made the subject of detailed and precise definitions or reflections. The present article is a ...
    • What Characterizes Nordic Research on Initial Teacher Education: A Systematic Scoping Review 

      Forsström, Sanna Erika; Munthe, Elaine (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The main objective of this systematic scoping review is to shed light on ITE research in the Nordic countries during the past decade. The review includes 830 studies, following established procedures. Based on our analyses ...
    • What happens if …? Uncertainty in games and climate change education 

      van Schaik, Fiona (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Uncertainty complicates the issue of climate change. Climate change education should therefore help students to address uncertainty. The question, then, is how to educate students about that which is ‘in the dark’. Here, ...
    • What takes ‘us’ so long? The philosophical poverty of childhood studies and education 

      Biswas, Tanu (Peer reviewed; Journal article, 2022-07)
      My argument addresses a significant history of philosophical racism–a term borrowed from Mogobe Ramose. The argument is: philosophical racism makes the racist philosophically poor, too. I propose that two philosophical ...
    • When a woman replaces a man: evaluating coach dismissal in professional tennis 

      Gasparetto, Thadeu; Nesseler, Cornel Maria; Muñiz Artime, Cristina; Dietl, Helmut (Peer reviewed; Journal article, 2023-07)
      Purpose Previous research indicates gender discrimination in leadership positions. However, performance and not gender should be the key indicator when evaluating a leader. We examine the performance effect of changing ...
    • Who becomes a teacher and why? 

      See, Beng Huat; Munthe, Elaine; Ross, Sarah A.; Hitt, Loraine; El Soufi, Nada (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      This paper reports on a comprehensive review of international evidence, synthesising the findings of some of the strongest empirical work on the main factors influencing people's decisions to be teachers or not. Four search ...
    • Who needs sensory education? 

      Biswas, Tanu (Peer reviewed; Journal article, 2021-03)
      Customarily, reflections on the need to educate sensory and bodily enactments with the world, take for granted that it is the child who must be educated. However, the educational passage of becoming 'rational' and 'grown ...
    • Without a Word: Bonding with Northern Nature in Lene Ask’s "Du" 

      Christensen, Sofija (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Lene Ask’s wordless picturebook Du (2016) renders the story of a day in the life of a little girl who has recently moved with her mother and baby sibling into a wooden house in the middle of a birch forest. The forest is ...
    • The work of leading mathematical discussion in kindergarten : A Norwegian case study 

      Justnes, Camilla Normann; Mosvold, Reidar (Chapter, 2021)
      The core practice of leading mathematical discussions has received considerable attention in the school context, but few studies have investigated this practice in a kindergarten context. This study investigates what tasks ...