Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 657-676 of 1269
-
Kognitive prosesser til yrkesfagelever på første videregående trinn i arbeidet med matematikkoppgaver
(Master thesis, 2020)Masteroppgaven tok utgangspunkt i tidligere forskning gjort på det kognitive læringsperspektivet, affektive sider ved elevens læring og en teoretisk forståelsesramme for matematisk tenkning. I denne studien utførte jeg ... -
Kollegalæring i barnehagen. Erfaringer fra et prosjekt om gruppeledelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Temaet for studien er kollegalæring i barnehagen. Formålet er å se hvordan førskolelærere opplever og beskriver kollegagrupper som læringsarena i et prosjekt om å utvikle håndbok i gruppeledelse. Jeg tar utgangspunkt i en ... -
Kollegaveiledning i skolen, muligheter og utfordringer : erfaringer fra Respekt programmet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Temaet for mitt prosjekt er kollegaveiledning i skolen. Formålet er å se hvilke muligheter og utfordringer kollegaveiledning representerer for enkeltlærere og skolen som organisasjon med henblikk på kompetanseutvikling. ... -
Kommunal styring og ledelse av en forskningsstøttet innovasjon for utvikling av inkluderende praksis
(Chapter, 2023)As the owner of kindergarten, school, and educational and psychological counselling service (PPT), the municipality is responsible for the quality of all these units, which, among other things, means that these units have ... -
Kommunikasjon av prestasjonsforventninger i ungdomsskolen sett i sammenheng med tema "Folkehelse og livsmestring".
(Master thesis, 2020)Sammendrag Studien belyser kommunikasjon av prestasjonsforventninger i skolen, sett fra elevers perspektiv. Hovedproblemstillingen som studien søker å besvare er: Hvordan erfarer ungdom kommunikasjon av prestasjonsforventninger ... -
Kommunikasjonsmønstre i brøkundervisningen. Et innblikk i en malawisk klasseromsdiskurs
(Master thesis, 2016-06-13)Sammendrag I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ klasseromsstudie. Den har undersøkt brøkundervisning i en malawisk kontekst med fokus på hvordan brøk og brøkregning ble representert og kommunisert i undervisningen. ... -
Kommunikasjonsmønstre i helklassediskurs, og læringsmuligheter de åpner opp for.
(Master thesis, 2021)Kommunikasjonsmønsteret som formes i diskursen mellom lærer og elever i klasserommet har stor påvirkning på undervisningen. Undervisningen er igjen den viktigste faktoren når det gjelder læring, og dermed vil kommunikasj ... -
Kommunikativ skriving på 1.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-02)Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å se nærmere på hvilke muligheter funksjonell skriving gir i begynneropplæringen, og hvordan elevene kan bli posisjonert som lesere og skrivere fra den dagen de begynner ... -
Kompetanseutviklende samarbeid mellom skole og PP-tjeneste : et spørsmål om møtekoreografi?
(Chapter, 2023)In this chapter, the light is directed at collaborative meetings as an innovation, in which both school and PPT (educational and psychological counselling service) participate. The meetings are understood as an arena for ... -
“Kompis”? “Rival”? “Kjæreste”? – eller kanskje bare “homo”? - Om maskuline relasjoner i Mannen som elsket Yngve (2003)
(Journal article; Peer reviewed, 2013)This article is an extensive discussion of one of Renberg’s most popular novels; Mannen som elsket Yngve (2003) [trs. The Man who Loved Yngve ]. The primary focus is on the relation between the two comrades, the ... -
Konføderasjonsmonumenter i USA: En analyse av debatten og kontroversene rundt dem.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-25)En analyse av de kontroversielle monumentene spredt rundt om i USA som har historie tilbake til konføderasjonen. Undersøkelse av befolkningens meninger, diskusjon og analyse knyttet til debatten som foregår i aviser og ... -
Konkurransetrekkangst blant kvinnelige fotballspillere på toppnivå.
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Det er ikke mange damespillere som har stått frem og fortalt om forventningspress og deres opplevelse av prestasjonsjag. Hensikten var derfor å kartlegge i hvilken grad kvinnelige fotballspillere på toppnivå ... -
Konsekvensene av mobbing etter mobbingen tok slutt.
(Master thesis, 2021) -
Kontaktlæreres oppfatning og kunnskapsnivå om psykose i videregående skole i Norge
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Tema i oppgaven er læreres holdninger og kunnskapsnivå om psykose og deres muligheter til å hjelpe. Videre har jeg undersøkt om lærere har den nødvendige kunnskap for å kunne identifisere tidlige tegn på psykose hos ... -
Kontaktlæreres relasjonsbygging til reaktivt aggressive elever : deres forklaring og begrunnelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som er gjennomført våren 2009 i Stavanger og Sandnes. Oppgaven setter fokus på relasjonsbygging og viktigheten av gode relasjoner i skolen. I utgangspunktet har hovedfokuset ... -
Koordinert- og profesjonelt lærersamarbeid: En studie om skolekultur.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-11)Tema for denne masteroppgaven er lærersamarbeid. Forskningsprosjektet har hatt som mål å se på hvordan lærerne legger til rette for kollektive tilnærminger og individuelle tilpasninger i undervisningen. Problemstillingen ... -
Korleis blir kroppsøvingslærarar motivert for å undervise naturferdsel i kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2022)Føremålet med studien er å avdekke kunnskap rundt korleis barndom, utdanning og yrkesliv påverkar motivasjonen til å undervise naturferdsel i kroppsøvingsfaget. I denne kvalitative studien er det gjennomført intervju av ... -
«Korleis kan samarbeid i barnehagen og med Pedagogisk psykologisk tjeneste hjelpe barn som viser reaktiv aggresjon».
(Master thesis, 2021)Samandrag Denne mastereoppgåva handlar om tema samarbeid og reaktiv aggresjon. Problemstillinga lyder som følgjer «Korleis kan samarbeid i barnehagen og med Pedagogisk psykologisk tjeneste hjelpe barn som viser reaktiv ... -
Korleis trygge eit uroleg sinn? Ein kvalitativ studie om lærarar sine erfaringar om å redusere skulerelatert stress, og fremje meistring blant elevar på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Studien sitt formål var å utforske læraren si oppleving av stress og meistring hjå elevar på ungdomstrinnet. Problemstillinga for studien blei derfor: "Korleis legg lærarar til rette for å redusere stress og fremje meistring ... -
Korrelasjonen mellom sprint tider og styrke i 1RM knebøy og frivending
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien er å se om det finnes en korrelasjon mellom 1 repetisjon maks styrke i øvelsene knebøy, frivending / vending fra heng og sprint prestasjon / tider for øvelsen / distansen 100 og 200 meter. ...