Browsing Vitenskapelige publikasjoner (HF-IGIS) by Title
Now showing items 125-144 of 251
-
Ledelsens rolle for utvikling av inkluderende praksis : en case-studie
(Chapter, 2023)The overall part of The Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training (LK20) states that the development of an inclusive practice requires a professional community that is able to explore ... -
Lesson study in teacher education: Learning from a challenging case
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Whereas most studies of lesson study in teacher education seem to report on success stories, this article investigates a negative case. From an implementation of lesson study in Norwegian teacher education, we analyse data ... -
Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Søkelyset settes her på norsk grunnskolelærerutdanning og på veilednings-samtaler i praksisopplæring hvor Lesson Study ble innført som arbeidsmetode. Veiledningssamtaler i matematikk og naturfag analyseres ut fra et teoretisk ... -
Det levende lærerarbeidet
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Hva handler lærerarbeidet om, og hvordan kan vi forstå lærere sin utvikling gjennom det første året i yrket? Artikkelen forsøker å belyse noen aspekt ved lærerarbeidet og nyutdannede lærere sine opplevelser av det. -
Listening to students for tomorrow, today: engaging students to define the future of higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article examines the voices of students at a symposium organized by the European Consortium of Innovative Universities (ECIU) in 2018: ‘Learning for Tomorrow, Today: Future Fit Universities for 2040’. Twenty students ... -
Lærerstudenters kommentatorkompetanse om flerkultur og undervisning av flerspråklige elever drøftet i lys av kritisk multikulturalisme
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Grunnskolelærerutdanningen har som mål å utdanne studenter med både aktør- og kommentatorkompetanse. Kommentatorkompetanse innebærer evnen til kritisk refleksjon. Planer, forskrifter og retningslinjer for grunnskolelærer ... -
Lærerstudenters refleksjoner om utvikling av læringsfellesskap
(Journal article; Peer reviewed, 2014-11)Denne artikkelen fokuserer på ei gruppe lærerstudenters refleksjoner etter en praksisopplæringsperiode. To sekvenser fra dialogen i et gruppeintervju blir analysert ved hjelp av et teoretisk rammeverk for utvikling ... -
Lærerstudenters tingliggjøring av elevers prestasjoner
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen handler om hvordan lærerstudenter omtaler elever, og utsagn hvor elevene og deres prestasjoner beskrives som statiske objekter, er her viet særlig oppmerksomhet. Denne prosessen omtales som tingliggjøring. ... -
Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir ... -
Maintenance of weight loss and aerobic capacity one year aft er the end of a lifestyle intervention focusing on nutritional guidance and/or exercise
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The aims of this study were to: 1) investigate to what extent participants in a lifestyle intervention program, including nutritional guidance and two weekly intensive running sessions, maintain improvements in aerobic ... -
Majority rights and minority responsibilities: young people’s negotiations with human rights
(Peer reviewed; Journal article, 2021-09)This paper is a case study of student discussions of rights and responsibilities, which contributes to filling the existing knowledge gap on the topic. Tenth grade majority students who participated in three group discussions ... -
Mangfold, inkludering og utdanning : gode intensjoner og komplekse realiteter
(Chapter, 2022)Denne boka springer ut av overbevisningen om at elevmangfold er både en realitet, en ressurs og en utfordring. Elevmangfoldet i norsk skole gjør seg gjeldende i alle fag, på tvers av fag og i skolehverdagen. De som arbeider ... -
Masterforum som arena for veiledning og profesjonsfaglig samarbeid : erfaringer fra SUKIP
(Chapter, 2023)This chapter describe how the SUKIP-project has involved master’s students in the research. It explains how the students have gained access to SUKIP-data from kindergarten and school and how guidance and collaboration ... -
Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Studier av matematikklæreres oppfatninger om god matematikkundervisning, og om kunnskap viktig for å kunne legge til rette for og gjennomføre matematikkundervisning av høy kvalitet, fremheves som et viktig for kunnskapsbygging ... -
Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunnskapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset ... -
Material interpolations: Youth engagement with inclusive and exclusionary citizenship discourses
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Citizenship education, in its varying forms, seeks to address challenges of diversity and promote inclusion, while a discourse of othering within public debate implies exclusion for racialised minority citizens and ... -
Mathematical knowledge for teaching in Africa 2014–2021: A review of literature
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: A previous review of literature on mathematical knowledge for teaching in Africa indicated that most studies were small, qualitative studies that did not apply existing measures. The present literature review ... -
Mathematical Knowledge for Teaching: How do Primary Pre-service Teachers in Malawi Understand it?
(Peer reviewed; Journal article, 2020-03)While a consensus within the field exists that pre-service teachers need adequate knowledge and skills to become effective teachers in mathematics, less is known about how they understand the mathematical knowledge needed ... -
Mathematics discourse in instruction : How it helps us think about research on mathematics teaching
(Chapter, 2022)Mathematics Discourse in Instruction (MDI) is a framework developed to describe, interpret, and support development of mathematics teaching. Since its inception, it has been successfully used as a tool for research and ...