Blar i Vitenskapelige publikasjoner (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 81-100 av 251
-
Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora
(Research report, 2021)Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH) er et uavhengig og rådgivende organ, som har ansvar for å utarbeide nasjonale forskningsetiske retningslinjer. Den første utgaven av NESHs ... -
Fra ensomme svaler til fugler i flokk - skolebaserte praksisplaner som redskap i utvikling av felles forståelse i praksisskolen.
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Praksislærere opplever at de alene har ansvaret for lærerstudenters praksisopplæring, og at praksisskolerektorer mer tar et administrativt enn et faglig ansvar for praksisopplæringen. Med dette som utgangspunkt diskuteres ... -
Frafall og omvalg i lærerutdanningen : hva kan vi gjøre noe med og hva må vi leve med?
(Journal article; Peer reviewed, 2011-06)Vi vet hvor mange studenter som slutter i allmennlærerutdanningen (ALU)1, hvor mange som fullfører den på normert tid og hvor mange som bruker lenger tid enn den normerte. Utover det vet vi faktisk lite om hvorfor ... -
Frå ark til app: Norskfaget i møte med digital tekstkultur
(Journal article; Peer reviewed, 2013)I dag les og skriv barn, unge og vaksne tekstar i eit omfang som me aldri har sett før i historia. Deltakarkulturen på internett gjev ein ytringsfridom som me tidlegare berre kunne drøyme om (jf. Erstad & Silseth 2008.217f.). -
Fysisk aktivitet i barnehagen : Et casestudium av daglig fysisk aktivitet i en avdeling med 5-åringer
(Journal article; Peer reviewed, 2010)Our knowledge of the physical activity level in kindergarten is limited. The intention of the inquiry was to study the variations in the level of activity among 5-year-old children in a section of a day care centre for ... -
Født sånn, eller blitt sånn? Matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen analyserer vi matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise. Innholdsanalyse av 40 erfarne læreres svar på en spørreundersøkelse, viser at flere ser på aspekter ved evnen til å undervise som ... -
Førresfjorden og Kielland-ulykken i 1980 : sju familiefedre omkom, én kom tilbake
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen belyser hvordan lokalsamfunnet Førresfjorden håndterte Kielland-ulykken 27. mars 1980. Det omkom 123 oljearbeidere i ulykken. Syv av dem kom fra Førresfjorden. Presten, menigheten, naboer og familie ga bistand ... -
Gender information and perceived quality: An experiment with professional soccer performance
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Whether one looks at revenue, investment or coverage, men’s sports do better than women’s. Many assume that absolute differences in quality of athletic performance are the driving force. However, the existence of stereotypes ... -
Generating sets for Beurling algebras
(Journal article; Peer reviewed, 2006-05)Generating sets for Beurling algebras -
Good mathematics teaching as constructed in Norwegian teachers’ discourses
(Chapter, 2018)This paper explores the notion of good mathematics teaching as constructed in the discourses of practicing Norwegian mathematics teachers. Analyses of data from group interviews show that the teachers tend to conceptualize ... -
Grade correspondence between internal and external examiners of occupational therapy students’ bachelor theses
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Karakterene som studenter får er vesentlige for fremtidige ansettelser. Derfor er det viktig at vurderingen av studentenes bacheloroppgave i siste studieår blir gitt på en rettferdig måte. Hensikten med denne studien var ... -
A Holistic Analysis of Team Dynamics Using Relational Coordination as the Measure regarding Student Athlete Total Load: A Cross-Sectional Study
(Peer reviewed; Journal article, 2023-05)Background: Despite its small population, Norway wins a disproportionately large number of medals in international competitions. Therefore, it has been thought that the Norwegian sports model and sports school programs are ... -
Hva mener morgendagens lærere om drama i undervisningen?
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Dagens allmennlærerstudenter får et lite innføringskurs i drama og de blir oppfordret til å prøve dette ut i praksis. Det er store forskjellig på i hvilke fag og på hvilke trinn studentene mener drama som undervisnings- ... -
Hvordan har didaktiske dilemma i undervisningsplanlegging konsekvenser for literacy-praksis? – et eksempel fra et geografiemne i ungdomsskolens samfunnsfag
(Journal article; Peer reviewed, 2019)When new ideas or curriculum find their way into schools, it is the teachers’ job to transform them into teachable units. Transformations demand ongoing choices in dilemmas between structure and improvisation. This study ... -
“I do not want to shatter their dreams of becoming teachers.” Mentors’ use of professional judgement in suitability assessments
(Chapter, 2022)The practicum is a significant contributor to the qualification of teachers; however, mentors experience uncertainties due to the use of professional judgement in the process of assessing pre-service teachers’ suitability. ... -
Identity Formation and Career Prospects of Bilingual Professionals: Blending Language Skills to Create Novel Applications to Career Pursuits
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The most widely believed misconception about bilingualism purports that exposure to a second language within the community will automatically yield bilingual children, who can apply their balanced language skills in every ... -
Identity tensions of in-service teacher educators: A narrative inquiry
(Peer reviewed; Journal article, 2023-12)Despite the growing research on teachers’ identity tensions, the tensions experienced by teacher educators, especially that of in-service teacher educators, remain underexplored. To address this issue, this narrative inquiry ... -
The impact of translanguaging-driven training on in-service EFL teachers: Complexity theory prism
(Peer reviewed; Journal article, 2022-07)This study examines the impact of a translanguaging-driven in-service training on English as a Foreign Language (EFL) teachers’ professional identity re-construction. Grounded in complexity theory, the study is based on ... -
Impediments to learning problem-solving in Malawian lower secondary mathematics textbooks
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: In a culture where teachers follow the textbook prescriptively, Malawian students perform low in mathematics, and no students reach the problem-solving levels. Aim: To explore reasons for students’ low ... -
Implementation of physically active lessons: a 2-year follow-up
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Combining physical activity and academic content is a promising way to improve health and academic learning in schoolchildren. This paper examined the continuation of physically active lessons (PAL) in five Norwegian ...