Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Title
Now showing items 482-501 of 995
-
Investigating opportunities for teacher learning in Lesson Study when promoting geometric reasoning in a Malawi secondary school classroom
(Master thesis, 2023)Teacher learning in lesson study has been the focus of recent research by many authors. The current study considered teacher learning as a change in teachers’ noticing of their teaching-both on their students' learning and ... -
INVESTIGATING PRIMARY SCHOOL TEACHERS TEACHING CALCULATION STRATEGIES OF THE NATIONAL NUMERACY CURRICULUM IN MALAWI
(Master thesis, 2023)In Malawi, the current performance of students in early-grade mathematics is low due to lack of focus on developing number concepts, as well as the reliance on rote learning in the existing OBE curriculum. To address these ... -
Investigating the introduction of algebra in primary schools in Malawi: A case study of three teachers in standard 5
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Students in Malawi perform very poorly in secondary school mathematics, and algebra in particular. This has prompted the government of Malawi to introduce algebra as topics in the upper primary school curriculum. The aim ... -
Involvering av foreldre i kampen mot mobbing: Ein kvalitativ studie av lærarar og rektorar sine tankar og erfaringar med å involvere foreldre i kampen mot mobbing.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Problemstillinga for oppgåva var: Kva tankar og refleksjonar gjer lærarar og rektorar seg om betydninga av foreldre for barnet si involvering i mobbing, og korleis arbeidar dei for å involvere foreldre i kampen mot mobbing? ... -
IOP i utvidet praksis : elev og lærererfaringer
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)For å demme opp for at elever avslutter videregående skole uten å fullføre, har Rogaland fylkeskommune opprettet et tilbud kalt Utvidet praksis (alternativ opplæring i grupper med redusert elevtall). Dette er et tilbud ... -
Irregular migrants’ structural vulnerability and survival strategies - a case study in Bergen area
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)This study is about irregular migrants’ experiences and how they deal with exclusionary practices they face as they attempt to access the Norwegian health care system as well as the labor and housing markets. The thesis ... -
Ivaretaking av elevar med psykisk sjuke foreldre - Korleis arbeider ulike yrkesgrupper i skulen for å fylgje opp og legge til rette for desse elevane?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Tema for denne studien er skulen sine erfaringar i møte med elevar som har psykisk sjuke foreldre. I studien har eg forsøkt å belyse fylgjande problemstilling: Korleis arbeider ulike yrkesgrupper i skulen for å fylgje opp ... -
Jakten på meningsfulle skrivesituasjoner i norskfaget - En studie av ungdomsskoleelevers opplevelser og lærerens tilrettelegging
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-06)I denne studien har det blitt jaktet på meningsfulle skrivesituasjoner i norskfaget, ved hjelp av følgende problemstilling: Hvordan opplever ungdomsskoleelever norskfagets skrivesituasjoner, og hvordan kan norsklæreren ... -
Jakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever i ulike skrivehandlinger
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)I denne studien har det blitt jaktet på skrivekompetanse hos to elever med norsk som andrespråk, ved hjelp av følgende problemstilling: Jakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever. Hvordan presterer de ... -
"Jeg forstår matematikken, jeg kan bare ikke bevise det" - bevisets og argumentasjonens stilling i matematikkfaget i norsk skole sett i lys av TIMSS og PISA resultater
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Bakgrunnen for å gå i gang med arbeidet med denne oppgaven var at jeg hadde lagt merke til at jeg stadig hørte om norske elevers resultater på internasjonale tester som Trends in International Mathematics and Science Study ... -
«Jeg forventer at vi spiller mye fotball, det er det som gjør gymmen gøy!» En kvalitativ studie om kroppsøvingens vei fra aktivitetsfag til læringsfag i norsk skole
(Master thesis, 2022)Hensikt: Å kartlegge hvordan kroppsøvingsfaget praktiseres, og deretter forske på hvordan faget kan gå fra å være et aktivitetsfag til et læringsfag i den norske skolen. Teori: Oppgaven lener seg på teori fra kjente ... -
«Jeg har ikke lyst til å dø, men jeg lurer mange ganger på hvorfor jeg ble født, mamma ...». En kvalitativ studie om hvordan statsforvalteren forstår skolemiljøsaker der elever opplever seg krenket av medelever
(Master thesis, 2022)Et nytt kapittel 9A i opplæringsloven trådte i kraft 1. august 2017, med hensikt å sikre alle elever retten til et trygt og godt skolemiljø. Sentrale endringer var styrket rettigheter til elever som opplever mobbing, og ... -
”Jeg må få en 5'er eller 6'er, ellers går det galt!”: Kan tiltaket 'Balanse i livet' bedre videregående elevers mestring av skolerelatert stress?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-30)Samfunnet i dag kan tyde på å være preget av en økende individualisering og et sterkere press om å prestere i skolen. I sammenheng med dette har bekymringer for utvikling av psykisk helse blant ungdom økt. Gjennomsnit ... -
«Jeg ordner og jeg prøver å huske det til neste tekst, men så glemmer jeg det.» En kvalitativ studie av læreres og andrespråkselevers opplevelser av funksjonell respons på elevtekster.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven i norsk har vært å se nærmere på læreres og andrespråkselevers opplevelser av hva som er funksjonell respons på elevtekster. Gjennom tidligere teori og forskning er respons løftet frem som ... -
«Jeg prøver å kjenne på følelsen av mestring og pliktoppfyllelse – men jeg kan ikke finne den» Å mestre livet i norskfaglige tekster: en lærerfaglig analyse av «Evig søndag»
(Master thesis, 2021)I denne studien spør jeg hvordan lesing av «Evig søndag» kan kobles opp til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i litteraturundervisningen på ungdomstrinnet. For å finne svar på problemstillingen min ... -
«Jeg savner jo egentlig at det er flere som er med å jobbe rundt det»: En kvalitativ studie som undersøker kroppsøvingslæreres arbeid med LK20 og mulige konsekvenser for den praktiske undervisningen i faget.
(Master thesis, 2023)Formål og forskningsspørsmål: Formålet med studien er å få en dypere innsikt i, og større forståelse av hvordan kroppsøvingslærere arbeider med gjeldende læreplan (LK20), og hvilke mulige konsekvenser dette arbeidet, og ... -
«Jeg skal ikke si det er krise, men det kan ødelegge veldig mye». Om hvordan elever, med behov for litt ekstra tilrettelegging, opplever overgangen til ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for studien er et ønske om å undersøke overgangen til ungdomsskolen. Dette er en stor, viktig og også litt vanskelig overgang. Elevene går fra barn til ungdom, størst til minst, det skjer en rolleendring, oppbrudd ... -
«Jeg står alene i en gymsal med 30 elever, uten hjelp». Kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget. Jakobsen (2011) presenterte i sin kartleggingsstudie, at kroppsøvingslærere er den gruppen lærere der det er flest som vurderer å ... -
«Jeg synes ofte det er ganske vanskelig å finne små svar når det er mye tekst og liten skrift»: Lesemediets betydning for leseforståelsen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning lesemedium har for leseforståelsen. Det er tre lesemedier som blir undersøkt og sammenlignet, papirtekst, hybridtekst (PDF-fil på skjerm) og heldigital tekst (digital tekst ... -
“Jeg vil jo bli flinkere og ikke dårligere”: En kvalitativ studie av tre ungdomsskoleelever i norskfaget.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hva som motiverer de høytpresterende elevene i norskfaget. Med begrepet høytpresterende elever menes de elevene som oppnår toppkarakterer i norskfaget. Det empiriske utvalget består av kvalitative ...