Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 947-966 av 1002
-
Undersøke muntlig deltakelse i et escape room designet for klasserommet i 6. klasse.
(Master thesis, 2023)This study focuses on learners' oral participation during an educational escape room. The research will focus on how the pupils in 6th grade participate orally in English, during an educational escape room. Escape rooms ... -
Undervisning i kritisk tenkning: Autonomi til å bruke billedbøker til undervisning i småskolen og på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2022)This project addresses whether in-service teachers and pre-service teachers feel they have the agency to utilize picture books to promote critical thinking, with a particular focus on 4th and 5th grade. A total of six ... -
Undervisningsoppgaver ved bruk av digitale dataspill i matematikkundervisningen.
(Master thesis, 2022)Dataspill er i vinden som pedagogisk verktøy for læring. Utdanningsinstitusjoner og skoler ser på hvordan lærere kan lære de nye digitale kompetansene som trengs i dagens samfunn, og hvordan dette kan videreføres til ... -
Unearthing Migrant Identities - An Exploratory Study into North-South Migrant Motivations in Dakar
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-08-01)This research aims at developing a deeper understanding of European and North-American migrants moving from the global North towards the global South. North-South migration as a phenomenon has not received as much attention ... -
Ungdom og stress om elever i videregående skole sin opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette.
(Master thesis, 2021)Elever i videregående skole kan oppleve stress i tilknytning til skolen. Denne studien undersøker elevers opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette. Problemstillingen har vært; Hvordan kan stress blant ... -
Ungdommers holdninger til rusmidler og deres opplevelse av klasseklima
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilke holdninger elever på 10.trinn hadde til rusmidler, og om elevenes holdninger hadde noen sammenheng med elevenes opplevelse av emosjonell støtte fra lærer ... -
Ungdomsskoleelevers læringsutbytte av ekskursjoner – En casestudie av skolebesøk til ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter
(Master thesis, 2022)I løpet av skolegangen skal elever blant annet tilegne seg kunnskap, ferdigheter og kompetanse på ulike områder. Dette kan gjøres gjennom ulike undervisningsmetoder, blant annet ekskursjoner. Ved bruk av en casestudie av ... -
Ungdomsskoleelevers opplevelse i møte med realistiske matematikkoppgaver.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Som matematikklærer i dagens skole ønsker man at elevene skal utvikle en matematisk forståelse som kan være til nytte for dem senere i livet. Elevene derimot kan ha utfordringer med å se nytteverdien av det de ... -
Unge elevers syn på spill og språklæring
(Master thesis, 2023)Denne studien utforsker unge elevers språklæring gjennom digitale spill. Studien ser på elevens spillvaner, deres valg av spill og hvordan de selv ser på språklæring i samspill med digitale spill. Studien prøver å hjelpe ... -
Utagerende atferd og læringsmiljø i den fleksible barnehagen. Muligheter og begrensninger
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvordan tilrettelegger barnehagelærere i den fleksible barnehagen læringsmiljøet for barn som viser utagerende atferd og hvilke deler av læringsmiljøet kan virke forsterkende ... -
"Uten lærer er vi som foreldreløse barn" Voksne minoritetsspråklige elevers opplevelser og forventninger knyttet til gruppearbeid før og etter en intervensjon basert på samarbeidslæring
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien var voksne minoritetsspråklige elevers opplevelser og forventninger knyttet til gruppearbeid før og etter en intervensjon basert på samarbeidslæring. Hensikten med studien var å få mer innsikt i ... -
Utenfor klassen. Læreres opplevelser og begrunnelser når elever blir tatt ut av klasserommet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Temaet for denne studien er elever som blir tatt ut av klassen på bakgrunn av utagerende problematferd. Studiens formål var å få et innblikk i hvordan lærere med erfaring på området opplevde og begrunnet det å ta elever ... -
Uteskoles innvirkning på motivasjon hos elever med problematferd
(Bachelor thesis, 2024) -
Utfordring i kvinnefotballen
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien var å se nærmere på kvinnefotballen og hvilke utfordringer kvinner møter når det kommer til å være aktiv i idretten og hvorfor kvinner stiller svakere enn menn når det kommer til fotball. Jeg ... -
Utforsking av faktorer som påvirker elevers valg av matematikkfag
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Elever som startet på utdanningsprogram for studiespesialisering i den videregående skole må i løpet av de første skoledagene velge om de skal ta matematikkfaget 1T eller 1P. Et valg som kan få konsekvenser for deres ... -
Utforskning av potensielle fordeler med gamifisering i en EFL-kontekst: En kvalitativ case-studie
(Master thesis, 2023)Abstract This MA thesis explores the potential benefits of integrating gamification principles within an English as a Foreign Language (EFL) context. The study employed a qualitative research design, with a single case ... -
Utrygg tilknytning blant små barn i barnehagen. Hva ser vi og hva gjør vi med det?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)For at små barn skal få en god utvikling har man blitt mer og mer bevisst på hvordan relasjoner mellom voksen og barn kan være med på å påvirke denne utviklingen. Kunnskap og erfaringer med barn som har opplevd ulike måter ... -
Utvikling av inkluderende læringsmiljø En analyse av elevenes forståelse av skolens visjon Engelsk tittel: Developing an inclusive learning environment. An analysis of students’ understanding of their school’s visionary motto
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-06)Tematikken er utvikling av inkluderende læringsmiljø og målet med studien er å bidra til mer kunnskap om utvikling av inkluderende læringsmiljø ved å ta elevens perspektiv. Norske styringsdokumenter fremhever at alle ... -
Utvikling av nye vokabularprøver til kartleggingsprøven for 3. trinn. En sammenligning av to oppgaveformater
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Gjennom denne masteroppgaven har jeg fulgt deler av prosessen med å lage en vokabularprøve for 3.trinn. Jeg var spesielt interessert i å utforske hvordan en mer tradisjonell synonymordprøve satt opp mot et eksplorativt ... -
Utvikling av staveferdigheit : ei kvantitativ undersøking i ein norsk barneskule
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Målet med denne masteroppgåva er å sjå på korleis elevar i barneskulen tileignar seg staveferdigheit. Forskarar innanfor temaet staving er usamde om korleis utviklinga av staveferdigheit går føre seg. Tilhengjarane av ...