Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 327-346 av 995
-
“Home Sweet Queer Home”: A study on the homing experiences of LGBTQI+ refugees living in the Netherlands
(Studentoppgave/UIS-HF-IGIS/2021;, Master thesis, 2021-08)The Netherlands was one of the first European countries to provide refugee status due to persecution on the grounds of sexual orientation and gender identity. Since then, the country has been perceived as a promising land ... -
How do inexperienced and experienced teachers perceive their authoritative teaching style in classroom ?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)In this Master study, my goal is to explore the single teacher’s understanding of the concept of authoritative teaching style and single teacher’s experience of translating this knowledge into practice. The question of ... -
How school leaders and teachers understand the concept of inclusion and how they transform their visions of inclusion into practice
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)This study focuses on how school leaders and teachers at different schools understand the concept of inclusion, and how they transform their visions of inclusion into practice. I have looked at how leadership and pedagogical ... -
Humor i lagidrett
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-07-10)Humor finnes i alle kulturer og er et kompleks fenomen med mange funksjoner. De fleste assosierer humor med noe positivt, men det finnes også en negativ side som ikke er like eksponert. Lite er så langt gjort for å forstå ... -
Hva er barnehagelærernes opplevelse av nærhet og konflikt til barn med vansker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Tema for denne masteroppgaven er barnehagelæreres opplevelse av nærhet og konflikt til barn med vansker. Et av målene er å undersøke nivået av vansker blant alle 5-åringene i studien, for så å se om det er ulike nivå ... -
Hva er en god oppstart av undervisningsøkten?
(Master thesis, 2020)Formålet med studien var å finne ut hva som er gode måter å starte opp undervisningsøkten på. Hovedfokus var å få innsikt i og kunnskap om læreres valg av aktiviteter og begrunnelser for disse, og finne ut hva som motiverer ... -
”Hva er ikke prøvd liksom? (…) de har jo prøvd alt…” Barn med skolevegring – deres opplevelser av tiltak og mobilspill som et spesifikt tiltak.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med masteroppgaven har vært å fremme barnets stemme innen skolevegringsproblematikk. Dette er blitt gjort ved å se på barnets opplevelser av tiltak som er blitt iverksatt for dem. I tillegg har oppgaven sett på ... -
Hva er mobbing i barnehagen? – En studie av pedagogers beskrivelser av mobbing i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Mobbing er et alvorlig problem i dagens samfunn. Mobbing i barnehagen er et forholdsvis nytt tema, likevel er det slått fast at mobbing forekommer også i barnehagearenaen. Alle barn vil ha potensiale i seg til å bli gode, ... -
Hva er sentrale utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven omhandler utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet i barnehagen. Det autoritative perspektivet er kort fortalt pedagogen som både opptrer støttende i relasjoner til barn, ... -
"Hva gjør vi nå da?": En lærers bruk og oppfølging av spørsmål for å invitere elevene inn i matematiske helklassesamtaler
(Master thesis, 2022)I utdanningssystemet er undervisning den ene prosessen som er designet for å spesifikt legge til rette for elevers læring og utvikling. Flere forskere viser til matematiske helklassesamtaler som en avgjørende faktor for ... -
Hva gjøres i praksis for tidlig intervensjon i forhold til reaktiv aggresjon i barnehagen? Et individ - og systemperspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan fire pedagogiske ledere fra fire forskjellige barnehager legger til rette for tidlig intervensjon i forhold til reaktivt aggresjon i barnehagen, både på et individ og ... -
Hva kan elevene når de begynner på skolen? – Variasjonen i norske elevers skriftspråklige ferdigheter ved skolestart, og lærernes forutsetninger for å møte denne variasjonen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-09)Formålet med studien har vært å undersøke variasjonen i norske elevers skriftspråklige ferdigheter når de begynner på skolen, og diskutere konsekvensene for en tilpasset begynneropplæring i lesing og skriving. I tillegg ... -
Hva kan være årsaken til at noen som har blitt mobbet også utsetter andre for mobbing og hvilken oppfølging etter mobbing trenger disse elevene?
(Master thesis, 2022)Denne studien har tatt for seg temaet mobbing. Problemstillingen lyder som følger: Hva er årsakene til at noen som blir utsatt for mobbing også mobber andre? Hvordan følge opp disse elevene etter at mobbingen er stoppet ... -
Hva kjennetegner lettlestbøkene som engasjerer begynnerleseren?
(Master thesis, 2022)Engasjerte lesere er mer utholdende i lesing, de legger ned mer innsats og utvikler dermed sine ferdigheter i større grad enn medelevene (Guthrie & Wigfield, 2000). Engasjement kan særlig styrkes gjennom å gi elevene ... -
Hva kjennetegner skolesituasjoner hvor elever med lese- og skrivevansker opplever mestring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke og beskrive sammenhengen mellom kontekstuelle betingelser i skolen og elevenes motivasjon, og mestringsopplevelser. Studien tar utgangspunkt i seks informanter fra 4. til 6. ... -
Hva påvirker elevers valg av skriveoppgaver i norskfaget på 10. trinn? En kvantitativ studie i endring av elevers skrivepreferanser
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hva slags type tekster elever på 10. trinn foretrekker å skrive og finne ut hva som påvirker valg av skriveoppgave. Jeg ønsket å finne ut om det var andre faktorer enn ... -
Hva påvirker fjellvandring? Refleksjon på motivasjon, risikopersepsjon, og bærekraftig fjellvandring – En komparativ studie mellom fjellvandringsmiljø i Norge og Spania
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøkte motivene, risikooppfatningen og oppfatningen av bærekraft til turgåere ved to forskjellige destinasjoner for fjellvandring: Lysefjorden i Norge og 7 pobles (de syv landsbyer) i Spania. Ved bruk av ... -
Hva som kreves for å bruke programmering i matematikkundervisning
(Master thesis, 2021)I høsten 2020 tredde den nye læreplanen i kraft som inkluderer programmering i matematikkfaget. I denne studien er det undersøkt hva som kreves av lærer for å bruke programmering i matematikkundervisning. For å belyse ... -
Hva tenker lærere om dybdelesing i en digital verden?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se nærmere på hva lærere mener og tenker rundt temaet dybdelesing i en digital verden. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med hensikt i å gi innsikt i læreres erfaringer, ... -
«Hva tenker vi?»: En lærers respons på feil i matematiske diskusjoner
(Master thesis, 2023)Håndtering av feil i matematiske klasserom har fått økende oppmerksomhet innen forskningsområdet. Feil blir fremhevet som verdifulle læringsmuligheter for elevene dersom de utnyttes på en hensiktsmessig måte. Dette er en ...