Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 388-407 av 998
-
Hvordan forstår og møter lærere endringene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? - hvordan ei gruppe norsklærere på ungdomstrinnet forstår endringene i den nye læreplanen i norskfaget.
(Master thesis, 2020-05-30)Temaet i denne oppgaven er læreplanforståelse. Denne studien hadde til hensikt å undersøke hvordan norsklærere forstår og møter endringene i norskfaget i "Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020". Å arbeide med lokalt ... -
Hvordan forstår og praktiserer lærerne i den videregående skole elevmedvirkning/medbestemmelse, og hvilken betydning mener de det har for elevenes motivasjon, trivsel og læring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Som en del av studiet Master i Spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger, har jeg gjennomført et forskningsprosjekt hvor jeg har undersøkt hvordan lærerne i den videregående skolen forstår og praktiserer elevmedvirkning ... -
Hvordan forstås begrepet deltakelse i forskning på det inkluderende klasserommet? En litteraturstudie.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12)Denne litteraturstudien har utforsket forståelsen av deltakelse som begrep tilknyttet inkluderende pedagogikk, og den har sett nærmere på hvordan begrepet kan gi retning til utvikling av inkluderende praksis i det felles ... -
Hvordan fremmer lærere sosial kompetanse hos elevene sine?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Målet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i hva lærere gjør for å fremme sosial kompetanse hos elevene sine. Problemstilling og tema i min oppgave er: Hvordan fremmer lærere sosial kompetanse hos elevene sine? ... -
Hvordan har barnehager i "Være sammen" implementert SIP-modellen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-10)Sammendrag Temaet i denne masteroppgaven er implementering som kort fortalt handler om å omsette teori til praksis (Fullan, 2007). Det er en vital prosess i et endringsarbeid og samtidig krevende fordi nye teorier skal ... -
Hvordan har barnehager i «Være Sammen» implementert det autoritative perspektivet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne masteroppgaven omhandler fem informanters opplevelser og erfaringer knyttet til implementering av kompetansehevingsprosjektet «Være Sammen» i barnehagen. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan ulike ... -
Hvordan har de kognitive kravene i geometri utviklet seg i norske lærebøker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk som sammenligner åtte lærebøker fra M74 til LK06. Målet mitt med denne oppgaven er å undersøke: - Hvilke kognitive krav kreves for å løse geometrioppgavene i lærebøker ... -
Hvordan har implementering av kjernekomponenten utfordrende atferd påvirket de ansattes arbeid med barna i barnehagen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-20)Denne masteroppgaven omhandler implementering av kjernekomponenten utfordrende atferd i kompetanseløftet Være Sammen. Formålet er å se om kompetanseløftet har ført til endring hos personalet i deres daglige arbeid med barna ... -
Hvordan håndhever Fylkesmannen skolens undersøkelsesplikt i mobbesaker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Forskningsområdet i denne oppgaven er mobbesaker der Fylkesmannen har fattet vedtak om at skolen ikke har oppfylt aktivitetsplikten. Metoden er en Kvalitativ tekstanalyse med Hermeneutisk tilnærming. Jeg har utført ... -
Hvordan håndterer de ansatte i barnehagen begynnende mobbeatferd? – En studie av pedagogers praksis sett i lys av utvalgt teori.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)I denne studien vil jeg rette et fokus mot hvordan de ansatte i barnehagen håndterer begynnende mobbeatferd. Vi vet at barn kan vise tendenser til mobbing allerede i barnehagealder. Dersom mobbingen ikke stanses kan både ... -
Hvordan håndterer lærere elever med ADHD som viser reaktiv aggresjon. -Med fokus på elevens sosiale kompetanse
(Master thesis, 2021)Barn med ADHD som viser reaktiv aggresjon, er noe de fleste lærere i den norske grunnskolen kommer bort i løpet av sin karriere. Disse barna kan være en utfordring for både lærer og medelever. De trenger tilrettelegging ... -
Hvordan håndterer lærere reaktiv og proaktiv aggresjon hos elever? Med vekt på individuell og kollektiv håndtering, og den autoritative lærerrollen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Temaet i denne masteroppgaven er hvordan lærere håndterer elever som utøver reaktiv og proaktiv aggresjon. Aggresjon er et omfattende problem i skolen (P. Roland, Øverland & Byrkjedal-Sørby, 2016; Vaaland, 2016), der flere ... -
Hvordan håndterer og forebygger erfarne lærere reaktiv aggressiv atferd på småtrinnet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Formålet med denne masteroppgaven har vært å frembringe kunnskap om reaktiv aggresjonsproblematikk, og hvordan pedagoger i skolen arbeider for å håndtere og forebygge denne typen problematferd. Jeg valgte å legge til grunn ... -
Hvordan håndterer pedagoger elever som i tidlig alder viser aggressiv atferd?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Hvordan håndterer pedagoger i skolen elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-20)Formålet med denne masteroppgaven er å frembringe ny relevant kunnskap om hvordan pedagoger i skolen håndterer elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. Basert på oppgavens egenart vil studien inkludere teori om ... -
Hvordan inkludere barn med ulike forutsetninger i samtalebasert lesing av digitale bildebøker? En kvalitativ studie av barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Hensikten med studien har vært å se på barns vilkår for inkludering i samtalebasert lesing i gruppe i ulike media. Jeg ønsket å sette søkelyset på faktorer som kunne være av betydning for å støtte opp om barns deltakelse, ... -
Hvordan kan en arbeide systematisk med relasjonsbygging som forebyggende tiltak mot proaktiv aggressivitet i den norske skolen? En kvalitativ studie.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Aggresjon kan komme til uttrykk på forskjellige måter, og blir ofte delt inn i reaktiv og proaktiv aggressivitet. Aggresjon kan være hemmende og ødeleggende på elevers utvikling og læring, og blir sett på som et alvorlig ... -
Hvordan kan en lærer redusere og forebygge problematferd gjennom klasseledelse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-04)Formålet med studien min var å finne ut konkret hvordan en lærer som var beskrevet som dyktig av ledelsen på skolen praktiserte klasseledelse for å redusere og forebygge problematferd. God klasseledelse er helt sentral for ... -
Hvordan kan fosterbarns indre arbeidsmodeller positivt påvirkes i relasjon med nære omsorgspersoner? Knyttet opp mot SIP-modellen (Sosial informasjonsprosesserings-modell)
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Sammendrag Det er stadig flere barn som har behov for å bli omplassert i fosterhjem (Aleris, 2012), grunnet bl.a. omsorgssvikt og utrygg tilknytning (Anke, 2007). Det vil ha innflytelse på fosterbarns indre arbeidsmodeller, ... -
Hvordan kan lærere bruke positiv sosial forsterkning i inkluderingsprosessen av elever som viser aggressiv atferd i skolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Temaet for denne masteroppgaven er sosial inkludering av elever som viser aggresjon. Hensikten med studien var å få en bedre forståelse av temaet, og finne indikasjoner på hvordan lærere kan bruke positiv sosial forsterkning ...