Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 768-787 av 1088
-
Muligheter og utfordringer med «utviklende opplæring» i matematikk etter Zankovs modell, med utgangspunkt i Vygotskys syn på tilpasset opplæring.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien har det blitt fokusert på lærernes muligheter og utfordringer i matematikkundervisning, ved bruk av «utviklende opplæring» etter Leonid Zankovs modell. Det har blitt brukt videokamera og lydopptaker til ... -
Muligheter og utfordringer ved bruk av digital teknologi i matematikkundervisning
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ studie som har som formål å få et innblikk i muligheter og utfordringer matematikklærere opplever ved bruk av digital teknologi i matematikkundervisning. For å utnytte ... -
Muligheter og utfordringer ved bruk av digitale verktøy i skriveopplæringen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om bruken av digitale verktøy i skriveopplæringen på mellomtrinnet. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir mer utbredt i grunnskolen. Formålet med studien er å få ... -
Mulighetsrommet mellom skole og PP-tjenesten En analyse av et samarbeid mellom en skole og PPT
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien er å utvikle mer kunnskap rundt samarbeidet mellom skole og PP-tjenesten. Temaet er belyst ut fra hensikten om å fremme inkluderende praksiser, der både muligheter og begrensninger for samarbeidet ... -
Multicultural literature and EFL learners’ awareness of stereotypes and prejudice
(Master thesis, 2023)The present small-scale Norwegian classroom-based qualitative study explores multicultural literature’s potential for raising young EFL learners’ awareness of stereotypes and prejudice. The study consisted of a two-week ... -
Multimodal tekstproduksjon i norskfaget. En analyse av tre lærebokserier for ungdomstrinnet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan det tilrettelegges for multimodal tekstproduksjon i norskfaglige lærebøker for ungdomstrinnet. Tekstutvalget for analysen består av tre norskfaglige lærebokserier: Nye Kontekst ... -
Munnleg medelevrespons på 7.trinn. Ein studie av korleis elevane gir kvarandre munnleg respons til skriftlege tekstar og korleis dei brukar responsen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Samandrag Masteroppgåva Munnleg medelevrepons på 7.trinn, handlar om korleis elevar gir og brukar munnleg medelevrespons til skriftlege tekstar. Med utganspunkt i eit sosiokulturelt syn på læring, og problemstillinga: ... -
Muntlig fremmedspråksangst blant syvendeklassinger i norske barneskoler med engelsk som fremmedspråk
(Master thesis, 2022)Muntlig kommunikasjon utgjør en stor del av fremmedspråksopplæringen. Læringskurven er gjerne bratt og utfordrende blant unge elever som begynner på sin fremmedspråksreise, og prosessen som inngår i å bli en dreven taler ... -
Muntlig stress ved dialogisk undervisning
(Master thesis, 2021)Sammendrag Studiens formål var å skape innsikt i lærere på mellomtrinnet sine erfaringer med dialogisk undervisning og muntlig stress. Hensikten var deretter å utforske hvordan læringsmiljøet er en del av læreres forebyggende ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet har jeg gjennomført en kvaliativ case-studie, ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet er det gjennomført en kvaliativ case-studie, ... -
Muskeldysmorfi og spiseforstyrrelser hos norske crossfitutøvere
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Det er få studier som har undersøkt muskeldysmorfi og spiseforstyrrelser blant crossfitutøvere, til tross for et økende antall medlemmer og crossfitsentre verden rundt. Sammenligning av symptomer i denne gruppen ... -
Muskelstyrke og Muskelstørrelse Tilpasninger Hos Ishockeyutøvere i Sesong: En Sammenligning Mellom Moderat og Høy Hastighetstapterskler
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn: Teknologisk fremgang har popularisert objektive reguleringsmetoder, som hastighetsstyrt styrketrening (HST) for å regulere sentrale treningsvariabler som intensitet og volum. Til tross, har ikke HST ... -
Myseproteinets effekt på restitusjon fra intensitetstrening: en litteraturstudie
(Bachelor thesis, 2021)Et systematisk søkeprosess ble gjennomført, som førte til innsamling av 6 ulike artikler. Ved å lage et oversikt over, sammenlikne og vurdere resultater fra disse artiklene, kom jeg fram til konklusjon om at myseprotein ... -
Nasjonale prøver i lesing - En ressurs eller en last?
(Master thesis, 2023)Nasjonale prøver med tilhørende resultater og offentliggjøringen av disse har vært et tema for debatt siden prøvene ble innført i 2004. Selv om prøvene skal være en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og har som ... -
Når frustrasjonen tar over læringen: evnerike elever med atferdsvansker - et foreldreperspektiv på hvorfor konflikter oppstår i møtet med skolehverdagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Behovet for kompetanse om og forståelse for evnerike elever som har atferdsvansker er stort blant skoler og lærere. Denne kvalitative studien har som formål å avdekke forhold som utløser ulike atferdsvansker for evnerike ... -
Når mellomtrinnselever møter en tekst med motstand. En kvalitativ studie av elevsamtaler om Johan Harstads novelle En nesten pinlig affære.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på mellomtrinnet samtaler om en skjønnlitterær tekst med motstand i norskfaget. Studien er basert på en kvalitativ metode, hvor jeg gjennom analyser av tre elevstyrte ... -
Når skal varselklokkene ringe? - en undersøkelse av hva som predikerer utfordringer med ordlesing og staving på første trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Utgangspunktet for studien var tidlig innsats. Det ble undersøkt det er mulig å predikere hvilke elever som står i fare for å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing», med ... -
NDLA- et digitalt læreverk for alle? En analyse av NDLAs "norsk YF og SF"s tilrettelegging for minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvor godt norsksidene «norsk YF og SF» i læremiddelet NDLA er tilpasset minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram. Forskningsspørsmålene som er valgt er å ... -
«Nei, du har jo fått meg til å tenke mer på at man må tenke enda mer over lytting»
(Master thesis, 2022)Formålet med masteravhandlingen har vært å undersøke lytting sin posisjon i skolen gjennom å undersøke den todelte problemstillingen «Hvilken posisjon har lytting i kunnskapsløftet 2020 og i skolen?». For å kunne svare på ...