Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 756-775 av 1002
-
Pedagogers forståelser av begynnende mobbeatferd i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-13)Mobbing er et dagsaktuelt tema som har fått stor oppmerksomhet i skolen, men som det trengs mer oppmerksomhet og forskning på i barnehagen. I denne studien ble følgende problemstilling belyst: Hvilke forståelser har pedagoger ... -
Pedagogisk psykologisk tjenestes bistand med kompetanse og organisasjonsutvikling i barnehagen; En casestudie.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2018-12-03)Barns juridiske rett til spesialpedagogisk hjelp ble i august 2016 flyttet fra Opplæringsloven (1998) til Lov om barnehager. Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) fikk samtidig et utvidet mandat, ettersom de nå også skulle ... -
Pedagogiske ledere: deres erfaringer og kompetanse om aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Temaet for denne masteroppgaven var pedagogisk lederes erfaringer og kompetanse med barn som utviser aggressiv atferd. Aggresjon øker risikoen for en negativ innvirkning på flere områder i barnets liv. Dette betyr at et ... -
Pedagogiske lederes erfaringer med og forebygging av begynnende mobbeatferd i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-08)Studiens tema er barns begynnende mobbeatferd, og hvordan dette erfares og forebygges av fire pedagogiske ledere i barnehager. Teoretiske perspektiver som belyser temaets perspektiver og kompleksitet er begrepene vold eller ... -
Peer, du lyver! - om dataspillmediets potensiale
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan Aschehougs dataspilladaptasjon av Peer Gynt kan stimulere til identitetsutvikling hos ungdomsskoleelever. Studiens tekstanalytiske tilnærming til det spillbaserte læremiddelet ... -
Personalets opplevelse av nærhet og konflikt i relasjonen med barn i barnehagen: Sammenhenger med barnets kjønn, atferdsregulering og sosioøkonomiske bakgrunn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Relasjonen mellom barn og voksne i barnehagen er tema i denne masteroppgaven, og det overordnete perspektivet er å undersøke mekanismer som kan ligge til grunn for personalet sin opplevelse av nærhet og konflikt med barn ... -
PETTLEP-visualisering sin effekt på prestasjon innen Obstacle Course Race
(Bachelor thesis, 2021)Hensikt: Hensikten med denne oppgaven var å studere effekten av visualisering innen hinderløpssporten OCR, ved å teste deltakere i en løype, både før og etter gjennomføring av et visualiseringsprogram over 7 dager. Metode: ... -
Physical literacy - en retning for det norske kroppsøvingsfaget?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Bakgrunn og hensikt: Kroppsøvingsfaget ser ut til å svikte i sitt mål om å være et lærings- og dannelsesfag. Begrepet physical literacy blir fremhevet i internasjonal forskning som en ny retning for faget, og flere nasjoner ... -
Physical literacy i skolen - En kvalitativ studie om kroppsøvingslærers tilretteleggelse for physical literacy, og elevers opplevelse av ivaretakelsen.
(Master thesis, 2023)Hensikt og problemstilling: Formålet med studien er å rette søkelyset på physical literacy, og den som metode for å utvikle og ivareta elever livslang bevegelsesglede. Dermed blir problemstillingen følgende: «Hvordan ... -
Positivt engasjement og kommunikasjon med voksne i barnehagen og barns evne til selvregulering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen og små barns evner til selvregulering. Et av målene er å undersøke samvariasjonen mellom førskolebarnets kommunikasjon og positivt engasjement ... -
Prestasjonpress og psykisk helse i skolen
(Masteroppgave/UIS-TN-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-04)”Alt e lagt opp te at me ska bli ein suksess” . Dette er et utsagn fra en av mine informanter og forteller mye om hvilke følelsesmessige utfordringer enkelte ungdom kjenner på i sin skolehverdag, og hva de føler på av ... -
Prestasjonspress blant elever på mellomtrinnet: Hvordan arter det seg og hvordan kan lærere tilrettelegge for å dempe eller forebygge det?
(Master thesis, 2023)Masteroppgavens tema er knyttet til skolerelatert stress med vekt på mestring og læringsprosesser i skolen. I vår tids skole har en sett en økning i skolerelatert stress og press. Dette er i liten grad blitt forsket på i ... -
Problemløsning i geometri – en studie av konkurranseoppgaver og elevers løsningsstrategier
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)I denne oppgaven analyserer jeg geometriproblemer fra matematikkonkurranser. Store og små utfordringer innenfor geometri fra de ti siste årenes Abelkonkurranse inngår i datamaterialet, sammen med seks problemer fra IMO ... -
Problemløsning i smågrupper på ungdomstrinnet – en studie av elevers problemløsningsstrategier og deres appropriering av ulike medierende verktøy i problemløsningsfasen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Dette er en kvalitativ case-studie som omhandler problemløsning i smågrupper med elever fra 8. trinn i en norsk ungdomsskole. Studien belyser elevers bruk av problemløsningsstrategier og medierende verktøy, samt metakognitive ... -
Problemløysing og utvikling av løysningstrategiar i matematikkfaget i den malawiske skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Denne oppgåva er ein studie om korleis lærarar i den malawiske skulen tek vare på elevanes interesse å utvikle løysingsstrategiar i matematikkfaget gjennom problemløysing. Problemløysing er ein metode i matematikk der ... -
Programmering for læring og motivasjon: En casestudie om hvordan undervisning med micro:bit kan skape læring og motivasjon i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne studien baserer seg på en problemstilling om hvordan matematikkfaglige temaer blir berørt innenfor en undervisningsøkt med micro:bit og hvordan programmering kan legge til rette for elevenes motivasjon i matematikk. ... -
Programmering i matematikk: En casestudie om elevers problemløsningsprosesser i introduksjon til programmering i matematikkfaget
(Master thesis, 2023)LK20 introduserte programmering inn i flere fag i skolen i 2020. Matematikk står som det faget der programmeringen har størst relevans, og det er derfor interessant å undersøke nytteverdien til programmering i matematikk. ... -
Programmering i matematikk: En studie av hvordan programmering kan endre lærerrollen og bidra til god matematikkundervisning.
(Master thesis, 2023)Gjennom læreplanen Kunnskapsløftet 2020 er det besluttet at programmering skal være implementert i matematikkundervisning på grunnskolen. Forskning viser at lærere må ha kunnskap om faginnhold for god kvalitet på undervisningen ... -
Psykisk helse hos unge i sammenheng med skolepress og sosiale medier
(Master thesis, 2022)God psykisk helse er viktig for unges velvære. Likevel rapporterer flere unge om økte psykiske helseplager. Temaet for denne oppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Studien legger vekt på sammenhenger mellom psykisk ... -
Psykisk helse i skolen : hvilken ressurs kan læreren være for risikoutsatte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Økt forekomst av psykososiale vansker i skolen utgjør en stor ufordring for skolen og lærerne. Hvorvidt læreren kan være en ressurs for elever som er spesielt risikoutsatte har blitt undersøkt gjennom en intervjuundersøkelse. ...