Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Title
Now showing items 117-136 of 994
-
Does Early Introduction of Algebra in Schools Make any Difference? A Causal-Comparative Study of Algebra Skills of Upper Secondary School Students in Norway and Nepal.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)The main goal of this causal-comparative study is to investigate if the introduction of algebra in an early stage in schools enhance students' understanding of basic high school algebra. Algebra with variables appears in ... -
"DON'T GO THERE" - A Feminist, narrative research on Somali-born women’s lived experiences and gender(ed) identities in Kampala, Uganda
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Through an intersectional and feminist narrative approach, the narratives from seven Somali-born women, aged 32-42, who have migrated from Somalia and are now living in Kampala are analysed as to discuss gender(ed) identities, ... -
«Du bare gjorde det, ja, men… det er litt skummelt når vi bare gjør ting» - En første klasses sosiomatematiske normer for hva som regnes som en akseptabel matematisk forklaring i plenumssamtaler
(Master thesis, 2021)Forklaringer kan tilby viktig informasjon om de andre deltakerne i matematikkundervisningen sin tenkemåte, og et bevisst arbeid med forklaringer, kan bedre elevenes læring. Gjennom sosiomatematiske normer for akseptable ... -
"Du kan jo velge å bare overse den eleven, så kan hun sitte der i en krok for seg selv" - En kvalitativ studie om læreres kunnskap og erfaring med elevers innagerende atferd.
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker læreres kompetanse med elever som innehar en innagerende atferd, og erfaringene lærere har med å bruke skole-hjem-samarbeid som et hjelpemiddel for å tilrettelegge for disse elevene. Formålet med ... -
Dybdelæring i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ intervensjonsstudie av ungdomsskoleelevers læring gjennom en dynamisk undervisningspraksis i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2023)Hensikt og problemstilling: Studiens hensikt er å undersøke hvordan en dynamisk undervisningspraksis med fokus på bevegelseslæring kan forsterke dybdelæring hos ungdomsskoleelever i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen for ... -
Dybdelæring: Analyse av realiseringer av typiske egenskaper av læreren ved Zankovs modell i 4. klasse.
(Master thesis, 2021)Sammendrag I denne studien har tatt for seg dybdelæring, som er kommet inn i læreplanen LK20, og se på hvordan det stiller seg i møte med utviklende opplæring i matematikk (UOM). Jeg har valgt å se på denne problemstillingen ... -
Dysleksivennlig skole – læreres selvrapportering om bruk av varierte arbeidsmåter, metoder som sikrer forståelse og vurdering for læring på en dysleksivennlig skole
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å finne ut om man kan se et gjennomsyret fokus blant lærerne ved en dysleksivennlig skole på en rekke områder knyttet til undervisningen deres. Det ble derfor undersøkt hvilken grad lærerne ... -
"Education is our weapon for the future": Access and non-access to higher education for refugees in Nakivale Refugee Settlement, Uganda
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Access to higher education for refugees is limited and under-researched. Within the context of protracted refugee situations in the Global South, the relief focus of humanitarian assistance, as well as the lack of integration ... -
Effekten av 20 ukers løpstrening på utrente. "Sprek 3" - en intervensjonsstudie.
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Hensikten med studien var å invitere utrente lesere av en regional avis til å delta i et intervensjonsprogram for å endre livsstil. Målet var å komme i form, og for de som ønsket, i så god form at de var i ... -
Effekten av fem måneders intervalltrening og kostholdsveiledning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Bakgrunn: Studien fulgte voksne overvektige og utrente personer med KMI over 25, som deltok i et intervensjonsprogram for å endre livsstil. Deltakerne ble delt inn i en kontrollgruppe og en intervensjonsgruppe. Hensikten ... -
Effekten av fire og en halv uke med hurtighetstrening på juniorfotballspillere, samt effekten av fokus på løpsteknikk.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Hensikten med studien var å undersøke om et juniorlag i fotball kunne få fremgang på repeterende sprint, akselerasjonshurtighet, maksimalhurtighet og vertikalspenst etter få uker med sprinttrening. Studien tok også for seg ... -
Effekten av fysisk aktivitet på kognitiv funksjon hos barn: Aktiv Skole - En intervensjonsstudie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Hensikten med studien var å undersøke effekten av økt fysisk aktivitetsnivå på kognitiv funksjon hos barn i femte klasse. Studien var randomisert og kontrollert med et utvalg på 414 elever mellom 9 og 10 år fra ni norske ... -
Effekten av helsebaserte skoleintervensjoner på fysisk aktivitet utenom skoletid – En systematisk oversikt i lys av et motivasjonsteoretisk perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Bakgrunn: I sammenheng med en stagnerende folkehelse har det blitt stadig mer populært å innføre skolebaserte helseintervensjoner med hensikt å øke barn og unges fysiske aktivitetsnivå. Disse intervensjonene viser seg i ... -
Effekten av intensiv aerob trening og kostholdsveiledning for utrente voksne med overvekt og fedme: en randomisert kontrollert studie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-04)Bakgrunn: Hensikten med studien var å undersøke i hvilken grad intensiv aerob trening over en periode på 33 uker kunne påvirke kardiorespiratorisk form og kroppssammensetning hos utrente voksne med overvekt og fedme. Et ... -
Effekten av økt fysisk aktivitet i skolen for tredjeklassingers aerobe kapasitet - 1-årig skolebasert intervensjon
(Master thesis, 2015-06)Tema: Barn anbefales å ha 60 minutter daglig fysisk aktivitet med moderat til hard intensitet. Barn med god fysisk form har lavere risiko for å utvikle livsstilssykdommer enn de som er i dårlig fysisk form. Fysisk aktivitet ... -
Effekten to ulike styrketreningsmetoder har på maksimal styrke, antropometriske målinger, løftehastighet og utholdenhet hos første års idrettsstudenter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)HENSIKT: Hensikten med oppgaven var å se hvordan to ulike styrketreningsmetoder påvirker faktorer som muskelstyrke, muskelmasse, fettmasse, maksimal utholdenhet (VO₂maks) og løftehastighet. De to styrketreningsmetodene er ... -
Effekter av å inkludere harness-system i treningen til unge kunstløpere
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formål: Utviklingen av nye treningsmetoder innen kunstløp har de siste 20 årene vært rettet mot å forbedre prestasjoner gjennom bedret teknisk hopputførelse, øke antall rotasjoner og mestre flerrotasjonshopp ... -
Effekter av økt fysisk aktivitet på ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Bakgrunn: Denne studien har sett på effekter av økt fysisk aktivitet i skolen. Hensikten med studien har vært å sammenligne to skoler. En skole med økt fysisk aktivitet (minst 30 minutter hver dag), og en skole som ikke ... -
«Eg synes det er veldig positivt at me les eit kvarter gjennom skuledagen i eiga bok» - Om stillelesing på sjuande trinn
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgåva er å få eit innblikk i kva elevar og lærarar på sjuande trinn tenkjer om stillelesing. For å finne moglege svar på problemstillinga har eg gjennomført ei kvalitativ undersøking, og eg har ... -
"Eg visste ikkje kven eg skreiv til...". Om utvikling av fagskrivingskompetanse i norskfaget på studieførebuande og påbygg på vg3
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-12)Denne oppgåva har undersøkt korleis elevar som går på vg3 i vidaregåande skule arbeider med fagskrivingskompetansen sin i norskfaget, og samanlikna beskrivingar frå elevar på studieførebuande med elevar som tek påbyggingsåret. ...