Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 217-236 av 994
-
En ungdomsskolelærers bruk av digitale verktøy og kunnskaper i undervisning av funksjoner i matematikk
(Master thesis, 2023)Digital teknologi er noe som har utviklet seg gjennom årene. Bruken av spesifikke digitale verktøyer er noe som har blitt mer sentral til sammenligning med for flere tiår siden. Utdanningsdirektoratet (2020) indikerer også ... -
En valideringsstudie av observasjonsinstrumentet ISTOF i norsk kontekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Hensikten med denne eksplorerende studien var å undersøke validiteten av observasjonsinstrumentet The International System for Teacher Observation and Feedback (ISTOF). Dette ettersom det er behov for systematiske ... -
Endring av fysisk aktivitetsnivå i overgangen fra barnehage til skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Studiens formål var å undersøke endring i fysisk aktivitet og stillesitting i overgangen fra barnehage til skole for en gruppe barn fra en kommune i Sør-Norge. 32 barn var med på starten av målingene. Barna ble målt med ... -
Endringsledelse i barnehagen - erfaringer med "Være Sammen" programmet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Tema for mitt prosjekt er endringsledelse i barnehagen. Formålet er å se hva det er ved ledelse som oppleves å fremme eller hemme implementering av programmet “Være Sammen”. Jeg tar utgangspunkt i teori som behandler ... -
Engasjement i matematikk hos sjetteklassinger i undervisningen: En analyse av lærerens tilretteleggelse for engasjement i matematiske samtaler.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)I denne kvalitative case-studien var formålet å se på hva en matematikklærer kan gjøre for å engasjere elever i matematiske samtaler i matematikkundervisningen. Problemstillingen oppgaven har forsøkt å besvare lyder som ... -
Engasjerende lese- og skriveundervisning i første klasse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne studien er inspirert av metoden Educational Design Research. I dette studiedesignet er den gjennomgående nærheten til klasserommet sentral. Hensikten med studien er å presentere et eksempel på engasjerende lese- og ... -
Engasjerende og eksperimenterende skriving i begynneropplæringen. Utprøving av et forskningsbasert undervisningsopplegg.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med studien har vært å utvikle kunnskap om engasjerende begynneropplæring i norsk kontekst. Jeg har konstruert, implementert og evaluert et teori- og forskningsbasert undervisningsopplegg for skriveopplæring for ... -
«Er alle einige i det?» Konsensus og mangfald i ein klasseromssamtale om ein kontroversiell tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06) -
Er det en sammenheng mellom objektiv og subjektiv tilbakemelding ved løftehastighet i knebøy?
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn: Trening og fysisk aktivitet er noe alle trenger. Etter hvert som treningsmengden, intensiteten og belastningen blir større øker også behovet for regulering og periodisering. Her kommer ulike treningsverktøy ... -
Er det en sammenheng mellom spill på aldersbestemte landslag (13-21 år) og suksess på seniornivå i herrefotball i Europa?
(Bachelor thesis, 2023)I Norge er det over 370 000 registrerte unge og voksne fotballspillere, spredt over 818 klubber (NFF, 2017). Mange unge, ivrige spillere har ambisjoner om å nå et profesjonelt nivå (Williams & Reilly, 2000). Å bli valgt ... -
Er det en sammenheng mellom symptomer på muskeldysmorfi og ulovlige prestasjonsfremmende midler blant menn som trener styrketrening?
(Bachelor thesis, 2022)Hensikt: Det er begrenset med forskning på muskeldysmorfi i den norske populasjonen, til tross for en økende forekomst internasjonalt. Hensikten med studien var å undersøke sammenhenger mellom symptomer på muskeldysmorfi, ... -
Er det forskjell i barns leseferdigheter på nasjonale prøver i 5. klasse der foreldre har rapportert bekymring for barns språk ved skolestart?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å få kunnskap i sammenhengen mellom barns språk og leseferdigheter. For å undersøke dette ble det valgt problemstillingen: «Er det forskjell i barns leseferdigheter på nasjonale prøver i 5. ... -
Er det kjønnsforskjeller i motivasjon og treningsbelastning hos fotballspillere på landslagsskolen?
(Bachelor thesis, 2023)Norsk fotball er i rivende utvikling og produserer toppidrettsutøvere i verdenstoppen. Grunnen til dette er at de har trent godt i mange år med kyndige veiledere, og spilt sammen med andre motiverte medspillere i Norges ... -
Er det kjønnsforskjeller i sosiale ferdigheter, selvregulering og akademiske ferdigheter blant norske barn i barnehage og første klasse?
(Master thesis, 2014-05-14)I denne oppgaven har jeg sett på kjønnsforskjeller hos barn innen sosiale ferdigheter, selvregulering og akademiske ferdigheter. Oppgaven har en kvantitativ tilnærming, og baserer seg på data fra et prosjekt som ble ... -
Er dette dine ord? En analyse av "Ordbanken og trekantsamarbeidet"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)En oppgave om metoden "Ordbanken og trekantsamarbeidet". Metoden er utviklet med tanke på flerspråklige elever i den norske skolen. "Ordbanken" brukes i den tospråklige opplæringen, særskilt norskopplæring og i et fag i ... -
Erfarne læreres arbeid med elever som viser reaktiv aggressiv atferd
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Denne studiens formål er å utvikle kunnskap om hvordan lærere kan møte elever som viser reaktiv aggressiv atferd, på en forebyggende og dempende måte. Ved å intervjue lærere i spesialskoler som til daglig jobber med denne ... -
Et idrettspsykologisk perspektiv på Idrettsskader hos elever ved toppidrettslinjen i videregående skole. En kvalitativ undersøkelse/analyse av individets opplevelse av rehabiliteringen fra organisasjon, og individ perspektiv.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: Internasjonale og nasjonale undersøkelser kan vise til høy skadestatistikk blant toppidrettsutøvere. Når en utøver blir skadet blir den henvist og ivaretatt av et støtteapparat bestående av leger, ... -
Et kommognitivt blikk på eksempelbruk i matematikkundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne masteroppgaven handler om læreres bruk av eksempler i matematikkundervisning. Mange har pekt på at eksempler spiller en viktig rolle i matematikk, noe som kan underbygges både historisk og teoretisk. Et eksempel ... -
Et kunnskapsfelt i bevegelse. Sosial utvikling og autismespekterforstyrrelser.
(Master thesis, 2021)Elever med autismespekterforstyrrelser har til felles at de strever med sosialt samspill, kommunikasjon og etablering/vedlikehold av relasjoner. I forhold til de sosiale målene i skolen vil elever innenfor autismespekteret ... -
Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehageansattes oppfattelse av begrepet mobbing og deres arbeid med tematikken
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Mobbing i barnehage er ett relativt nytt og omdiskutert fenomen. Tidligere forskning har konkludert med at fenomenet finnes, men det finnes også studier som indikerer at mobbebegrepet ikke anvendes blant de ansatte. Tema ...