Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282"
Now showing items 41-60 of 104
-
Hvordan kan fosterbarns indre arbeidsmodeller positivt påvirkes i relasjon med nære omsorgspersoner? Knyttet opp mot SIP-modellen (Sosial informasjonsprosesserings-modell)
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Sammendrag Det er stadig flere barn som har behov for å bli omplassert i fosterhjem (Aleris, 2012), grunnet bl.a. omsorgssvikt og utrygg tilknytning (Anke, 2007). Det vil ha innflytelse på fosterbarns indre arbeidsmodeller, ... -
Hvordan kan lærere bruke positiv sosial forsterkning i inkluderingsprosessen av elever som viser aggressiv atferd i skolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Temaet for denne masteroppgaven er sosial inkludering av elever som viser aggresjon. Hensikten med studien var å få en bedre forståelse av temaet, og finne indikasjoner på hvordan lærere kan bruke positiv sosial forsterkning ... -
Hvordan kan lærere forebygge og håndtere eskalerende aggresjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne studiens problemstilling er: “Hvordan kan lærere forebygge og håndtere eskalerende aggresjon?” Hensikten var å finne indikasjoner på hva som kan være god praksis i møte med elever som kan vise eskalerende aggresjon, ... -
Hvordan kan læreren skape lærelyst hos sine elever, for å unngå frafall i videregående skole?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Tittel Hvordan kan læreren skape lærelyst hos sine elever, for å unngå frafall i videregående skole? En oppgave om frafall, motivasjon og mestring. Bakgrunn for valg av tema Min interesse for tema handler om hvordan jeg ... -
Hvordan kan man aktivisere medelever i kampen mot mobbing?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Temaet for studien har vært mobbing, og tilskuernes rolle i forhold til fenomenet. Forskningsspørsmålet har vært «Hvordan kan man aktivisere medelever i kampen mot mobbing?». Hensikten med studien har vært å innhente ... -
Hvordan opplevde elever som dropper ut av videregående skole motivasjon, mestring og støtte i ungdomsskolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Rundt 30 % av elevene som starter i videregående opplæring avslutter utdannelsen uten å ha oppnådd formell kompetanse. Dette kan få store konsekvenser for ungdommen selv og for samfunnet. Han eller hun blir stående utenfor ... -
Hvordan praktiserer en dyktig lærer klasseledelse i en utfordrende klasse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Sammendrag Formålet med studien er å finne konkret hvordan en lærer, som er beskrevet som en dyktig leder, praktiserer klasseledelse i en utfordrende klasse. I dag er klasseledelse en av fanesakene til norsk skolepolitikk ... -
Inkluderingsarbeid med flerkulturelle barn i barnehagen – Erfaringer og tanker fra pedagogene
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12-10)Gjennom flere år i praksis har jeg utviklet en genuin interesse for inkludering av flerkulturelle barn i barnehagen, som bidrog til oppgavens tematikk og problemstilling. Teorikapitlet gir en innføring i de aspekter og ... -
Innagerende atferd og sosial kompetanse: en undersøkelse om pedagogenes utfordringer i møte med barn som viser innagerende atferd og tilrettelegging for å styrke sosial kompetanse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Forskning viser at innagerende atferdsproblematikk er like vanlig som utagerende (Nordahl. m. fl., 2009) . Denne type atferd er belastende for de barna det gjelder men ikke nødvendigvis for omgivelsene (Ogden, 2009). ... -
Innenfor og innenfra - elevperspektiver fra utvidet praksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Tema for masteravhandlingen er elever i Utvidet praksis syn på seg selv gjennom deltagelse og læring i grunnskolen og i videregående skole. Opplevelser av å være ekskludert fra fellesskapet påvirker hvordan elevene ser på ... -
Innsats som en del av grunnlaget for vurdering i kroppsøving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Sammendrag Denne oppgaven er skrevet innenfor seksjonen utdanningsvitenskap, profil idrett og kroppsøving, ved Universitetet i Stavanger (UiS). Bakgrunn: Kroppsøvingsfaglig forskningslitteratur om innsatsbegrepet i ... -
Kjønnsforskjellar i digital og papirbaserte prøvar i lesing
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12-09)Denne oppgåva ser på kjønnsforskjellar i digitale og papirbaserte prøvar i lesing. Dette er studert gjennom resultat frå hovudpiloteringa i nasjonal prøve i lesing hausten 2015. Studien ser om det er kjønnsforskjellar i ... -
Klasseledelse og hvordan dette erfares av faglærere i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt hvordan faglærere i barneskolen erfarer klasseledelse. Bakgrunnen for dette er at det finnes lite forskning om faglærere, samt antydninger om en sterkere fagspesialisering i barneskolen. ... -
Koordinert- og profesjonelt lærersamarbeid: En studie om skolekultur.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-11)Tema for denne masteroppgaven er lærersamarbeid. Forskningsprosjektet har hatt som mål å se på hvordan lærerne legger til rette for kollektive tilnærminger og individuelle tilpasninger i undervisningen. Problemstillingen ... -
Leseark eller lesebok? En analyse og drøfting av tekster lærerne produserer selv og tekster i lesebok
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvilke tekster som er meningsfulle for en førsteklassing sett i lys av teoriene Phonics og Whole Language. Leseark som lærere produserer selv og Fabel 1 lesebok som ble gitt ut ... -
Lærarar på 1. trinn sitt rapporterte arbeid med fonologisk bevisstheit i den fyrste leseopplæringa.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Temaet for masteroppgåva var arbeid med fonologisk bevisstheit i begynnaropplæringa. Formålet var å undersøkje korleis lærarar arbeider med fonologisk bevisstheit i den fyrste leseopplæringa på 1. trinn. For undersøkje ... -
Lærekandidatordningen - en uutnyttet mulighet? En studie av tidligere lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp
(Master thesis, 2017-06)Tema for denne studien omhandler fire lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp som omfatter både skole- og bedriftsopplæringen. Lærekandidatordningen er bedriftsopplæringen i et yrkesfaglig opplæringsløp der ... -
Lærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelt velvære og emosjonelle problem
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Tema for denne studien er forekomst og sammenhenger mellom variablene lærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelle problemer og emosjonelt velvære. Lærende tankesett blir sett til å indikere et fokus på mulighet ... -
Lærerens arbeid med å legge til rette for matematiske diskusjoner i klasserommet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Forskning på matematiske diskusjoner har blitt mer og mer fremtredende innen området matematikkdidaktikk de senere årene. Der hvor et flertall av studiene fokuserer på hvordan læreren kan styre diskursen og orkestrere ... -
Lærerens rolle i å fremme motivasjon blant elever som strever faglig
(Master thesis, 2016-12-12)Temaet for denne studien var motivasjon og mestring hos elever som strever faglig og studien hadde et lærerperspektiv på temaet. Hensikten med studien var å få innsikt i og mer kunnskap om hvordan lærerne kan tilrettelegge ...