Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 410-429 av 994
-
Hvordan kan man inkludere barn med utfordrende atferd, som er utsatt for avvisning i lek
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har fokuset vært på å studere barns perspektiv på hvordan man kan inkludere barn som er utsatt for avvisning i lek, med hovedfokus på utfordrende atferd. Problemstillingen gjennom denne studien har dermed ... -
Hvordan kan morgendagens håndballspillere hoppe høyere?
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag: Oppgaven er en litteraturstudie og all data som er brukt i oppgaven innhentet fra forskning på dette fagområde. Databasene PubMed og Oria har vært benyttet for å finne forskning. Jeg vil bruke de innhentede ... -
Hvordan kan Norsk Hermetikkmuseum brukes som en arena for matematikkundervisning - elevenes matematiske samtale i gruppearbeid
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven skal jeg se på hvordan et undervisningsopplegg på Norsk Hermetikkmuseum, etterfulgt av et undervisningsopplegg i klasserommet kan legge opp til matematiske samtaler blant elever som jobber i grupper. ... -
Hvordan kan språkvansker bidra til sosial og emosjonell sårbarhet? En undersøkelse blant thai elever i den norske skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven har som hovedmål å undersøke temaet “Hvordan kan språkvansker bidra til sosial og emosjonell sårbarhet?” Undersøkelsen er avgrenset til å studere en etnisk minoritetselevgruppe i den norske skolen. ... -
Hvordan kan Teaching for Robust Understanding brukes for å gjennomføre profesjonsutvikling i et tenkende klasserom?
(Master thesis, 2023)I en stadig mer kompleks virkelighet fremhever Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 en nødvendig modernisering av utdanningen for fremtidens mennesker. Skolen har dermed fått tydelige føringer for å gjennomføre utdanning ... -
«Hvordan kan økonomiske virkemidler fra NAV sørge for en overgang til arbeidslivet for ungdommer som ikke har oppnådd formell kompetanse?»
(Master thesis, 2022)Frafall i videregående skole er en omfattende problematikk som samfunnet må ta stilling til. Å fullføre videregående opplæring gir ungdommer frihet til å velge sin vei videre i livet med større muligheter for å skape seg ... -
Hvordan kommer retten til spesialundervisning, og utformingen av spesialundervisningen til uttrykk i statlige tilsyn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)I løpet av de siste 30 årene er det blitt innført en ny styringsmodell i landet. Dette har ført til større lokal frihet, men med fastere kontroll fra myndighetene. Statlige tilsyn kontrollerer at kommune og skole overholder ... -
Hvordan legge til rette for kreativ skriving for elever som strever med skriving i 4. klasse?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan man kan legge til rette for kreativ skriving for elever som strever med skriving på 4. trinn. Studien tar utgangspunkt i prosjektet "Skriv som du vil" som er ... -
Hvordan legitimere friluftsliv som eget hovedområde i kroppsøvingsfaget på skolen?
(Bachelor thesis, 2023)Hovedområdet friluftsliv i kroppsøvingsfaget i grunnskolen kan legitimeres gjennom et stort antall unike bidrag. Deltakelse i friluftsliv gir kunnskap og erfaring som er tett knyttet til norsk kultur og identitet, i tillegg ... -
Hvordan legitimerer kroppsøvingslærere bruk av ballidrett i kroppsøvingsundervisningen på 3.- 7. trinn?
(Master thesis, 2023)Etter at idretten har hatt en stor rolle i kroppsøvingsfaget i lang tid, fikk det en mindre rolle i den nye læreplanen LK20. På bakgrunn av dette ble det i denne studien sett på hvordan kroppsøvingslærere legitimerer bruk ... -
Hvordan lykkes med leseopplæringen for de tospråklige elevene i en liten kommune
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-19)Formål og problemstilling Tema for denne oppgaven er leseopplæring på andrespråket. Norge blir mer og mer et flerspråklig samfunn. Dette vil påvirke skolen sin tradisjonelle begynnerundervisning i lesing, noe som fører ... -
Hvordan lykkes skolen i å skape gode læringsbetingelser for elever med lese- og skrivevansker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)I dette studiet har 8 elever og deres foresatte blitt spurt om ulike aspekter ved elevenes spesialundervisning. Det har blitt stilt spørsmål om trivsel, organisering, opplæring og evaluering, metakognisjon, motivasjon, ... -
Hvordan manglende kunnskap om matematikk og matematikkundervisning blir oppfattet blant lærere som hindringer for undervisning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012) -
Hvordan minoritetsspråklige elever opplever undervisning av akademisk vokabular
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Formålet med denne studien er å få kunnskap om elevenes opplevelse av undervisning av akademisk vokabular i teorifagene på skolen, for å få bedre forståelse og innsikt til å forbedre undervisning og opplæring. Prosjektets ... -
Hvordan møter læreren elever med utagerende atferd, og hvordan jobber læreren for å forebygge utagerende atferd?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-08)Problemstilling for oppgaven er: Hvordan møter læreren elever med utagerende atferd, og hvordan jobber læreren for å forebygge utagerende atferd? Formålet med denne studien og forskningsspørsmålet er å rette søkelyset mot ... -
Hvordan oplever den nyudannede pædagogiske leder egen yrkesidentitetsudvikling? Hvilken rolle spiller vejledning for denne udvikling?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tanken bag dette masterprojekt var at indhente information vedrørende nyuddannede pædagogiske ledere i deres første yrkesaktive år og dermed søge at belyse selve overgangen fra studentrollen til yrkesrollen. Udfordringer, ... -
Hvordan opplevde elever som dropper ut av videregående skole motivasjon, mestring og støtte i ungdomsskolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Rundt 30 % av elevene som starter i videregående opplæring avslutter utdannelsen uten å ha oppnådd formell kompetanse. Dette kan få store konsekvenser for ungdommen selv og for samfunnet. Han eller hun blir stående utenfor ... -
Hvordan opplever 10. klasse elever at digitale verktøy påvirker deres motivasjon i matematikkundervisningen.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Vi er i en tid der digitale verktøy har tatt et stort sprang inn i den norske skolen. Hvordan påvirker dette motivasjonen blant norske ungdom? Forskningen er tydelig på at motivasjon og resultater henger tydelig ... -
Hvordan opplever barnehagelærere foreldresamarbeid når barn viser aggressiv atferd?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Nordahl (2012) viser oss at i løpet av de siste tiårene har forskning gitt oss verdifull kunnskap om atferdsproblemer blant barn og unge. Til tross for den store utbredelsen av atferdsproblemer er det dessverre ikke alle ... -
Hvordan opplever elever en mer praksisrelatert yrkesutdanning med hensyn til: opplevelsen av å lykkes med læringsarbeidet. Opplevelsen av læringsarbeidet som meningsfullt.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Denne studien handler om hvordan elever som går en mer praksisrelatert yrkesutdanning opplever å lykkes med læringsarbeidet, og hvordan de opplever læringsarbeidet som meningsfullt. En tredjedel av elevene som begynner på ...