Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 47-66 av 994
-
Barnehageansattes forståelse av aggressiv atferd hos de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2016-06-13)I denne masteroppgaven om barnehageansattes forståelse av små barns aggressive atferd, har jeg belyst følgende problemstilling: Hvordan kommer barnehageansattes syn på barnet til uttrykk i møte med aggressiv atferd hos de ... -
Barnehageansattes oppfatninger av innagerende vansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)”Hva er de barnehageansattes oppfatning av innagerende vansker?” Nesten 290000 barn går i barnehage i Norge (Utdanningsdirektoratet, 2013) og de barnehageansatte har en viktig jobb med å se til at ingen blir oversett, ... -
Barnehagelæreres erfaringer i arbeid med tilknytning og livsmestring hos barn med sammensatte hjelpebehov på spesielt tilrettelagt avdeling
(Master thesis, 2021)Hensikten med masterstudien var å vinne kunnskap om barnehagelæreres erfaringer i arbeid med tilknytning og livsmestring hos barn med sammensatte hjelpebehov på spesielt tilrettelagt avdelinger i barnehagen. Det trengs ... -
Barnehagelæreres erfaringer med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-06)Temaet for denne masteroppgaven er trygg tilknytning i barnehagen. En del av studiens hensikt er å få et innblikk i hvordan de forskjellige barnehagelærerne arbeider med å fremme trygg tilknytning. For å best mulig kunne ... -
Barnehagelæreres læring på et pedagogisk ledermøte
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne studien ønsker å beskrive hva som foregår på et pedagogisk ledermøte i en liten barnehage i Norge. Det er forsøkt å finne frem til hvordan en kan forstå at læring slik den foregår i en kontekst med kollegasamtaler ... -
Barnehagelæreres syn og erfaringer om arbeid med selvregulering som mulighet for å fremme livsmestring hos barn under tre år
(Master thesis, 2021)Denne deskriptive, kvalitative studien undersøker hvordan barnehagelærere arbeider med å styrke selvregulering hos barn under tre år i barnehagen. Formålet har vært å øke den empiriske kunnskapen om det praktiske arbeidet ... -
Barnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-05)Dette er en understudie til Agderprosjektet hvor temaområdet det studeres innenfor er sosial kompetanse stimulert gjennom et lekbasert læringsopplegg utført av barnehagelærere i prosjektet. Studiets hensikt var å finne ... -
Barnehagelærernes erfaringer med stimulering av selvregulering i førskolegruppen.
(Master thesis, 2017-06-02)Denne studien er en understudie tilknyttet Agderprosjektet, som er ett større forskning- og utviklingsprosjekt ved Universitetet i Stavanger. Tema for denne masteroppgaven er selvregulering. Målet med min studie vil ... -
Barnehagen som ordlæringsarena for minoritetsspråklige barn.
(Masteroppgave;, Master thesis, 2015-06-15)Formål og problemstilling: Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan barnehager tilrettelegger og gjennomfører språkrelaterte aktiviteter for minoritetsbarn. Jeg vil søke etter hvordan pedagogene tenker ... -
Barnehagen- Et fristed for barn som pårørende
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Tidligere undersøkelser viser at kreft har stor innvirkning på mange aspekter av pasientens og andre familiemedlemmers liv. Foreldrekreft kan ha negative konsekvenser for barn ettersom det kan føre til midlertidige eller ... -
Barnehagens arbeid for å motvirke at barn som viser en reaktiv aggressiv atferd avvises av jevnaldrende
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Målet med studien var å få en bedre innsikt og forståelse for hvordan det arbeides i barnehager for å hindre at enkelte barn avvises av jevnaldrende. Problemstillingen for studien er: Barnehagens arbeid for å motvirke at ... -
Barnehagens arbeid med seksuelle overgrep mot barn - En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogiske lederes erfaringer og kompetanse om seksuelle overgrep
(Masteroppgave/UIS-UH-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-01-21)Temaet for denne masteroppgaven var å belyse hvordan barnehagen kan bidra til å avdekke og forebygge seksuelle overgrep av barn. Følgende problemstilling ble utarbeidet: Hvilken erfaring og kompetanse har pedagogiske ... -
Barnets beste? Foreldre med flyktning-bakgrunn og samarbeid med barnehagen: En analyse av foreldres erfaringer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med denne studien har vært å bidra til kunnskap om utvikling av samarbeid mellom barnehagen og hjemmet preget av gjensidig forståelse og medvirkning. Forskning på feltet viser at selv om samarbeidet er viktig for ... -
Barns leseferdigheter før og etter Kunnskapsløftet : en sammenlignende studie av et utvalg elevers leseferdigheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Målet med oppgaven var å se på noen elevers leseferdigheter i slutten av første klasse før og etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006. Som erfaren førsteklasselærer hadde jeg et behov for å finne ut om dagens første ... -
Barns psykiske helse på småbarnsavdeling – Personalets arbeidsmåter med tanke på å forebygge, identifisere og støtte
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler barns psykiske helse på småbarnsavdeling. Det er fremdeles lite forskning når det gjelder barn i ett-tre års alderen. Samtidig viser forskning at denne alderen er svært sensitiv og viktig med ... -
Barns vokabular og hjemmemiljø. En studie av barns vokabular ved skolestart, samt etter ett år med formell opplæring - sett i sammenheng med hjemmemiljø.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Formålet med studien er å undersøke barns vokabular ved skolestart, samt etter ett år med formell opplæring – sett i sammenheng med mors utdanning og skriftspråklige aktiviteter i hjemmet. Bakgrunn for studien er at vokabular ... -
Begrepsdannelse i matematikk hos førsteklassinger i klasserom etter Zankovs undervisningsmodell: En analyse av lærere og lærebøkers tilretteleggelse for begrepsdannelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Målet med følgende studie har vært å belyse hvordan lærebøker og lærere tilrettelegger for førsteklassingers begrepsdannelse i matematikklasserom etter Zankovs undervisningsmodell. Vygotskys syn på opplæring og Zankovs ... -
Begynneropplæring i lesing i norske skoler - en undersøkelse av bokstavinnlæring og metodevalg
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne studien er å belyse hvordan begynneropplæring i lesing, med hensyn til bokstavinnlæring og undervisningsmetoder, foregår i den norske skolen. Studien har til formål å belyse både bruk av undervisningsmetoder ... -
De beste norske friidrettsutøverne: oppnådde de fremragende resultater da de var 15 år og 18 år? - En retrospektiv undersøkelse som kartlegger hvorvidt norske friidrettsutøvere som har nådd internasjonalt nivå også oppnådde toppresultater i 15- og 18-årsklassen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Studiens formål: Hovedformålet med denne studien var å kartlegge hvor mange norske friidrettsutøvere som hadde nådd internasjonalt seniornivå etter dagens standard, og hvorvidt disse utøverne hadde topp resultater i ung ... -
Between collective victimization and victimhood: the experience of the Ethiopian refugees (Anuak and Highlanders) in Nakivale settlement. Uganda
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-07)This thesis examines collective and competitive victimhood among Ethiopian refugees in Nakivale settlement, Uganda and how these experiences of victimhood are influenced by the humanitarian setting of the camp. The study ...