Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 551-570 av 994
-
Kritisk kompetanse i LK20
(Master thesis, 2023)Oppgaven ser på hvordan Læreplanverket Kompetanseløftet 2020, LK20, bygger mening og instruks for kritisk tenkning i norsk grunnopplæring, sett fra et norskfaglig perspektiv med Vg3 studieforberedende utdanningsprogram i ... -
Kroppsbilde og kroppsøving. En kvalitativ analyse av jenteungdoms tanker og refleksjoner.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Problemområdet for oppgaven er unge jenters kroppsbilde, og hvordan dette på ulike måter får betydning for deres opplevelser og erfaringer med kroppsøvingsfaget i skolen. Bakgrunnen for studien er den betydelige rapporteringen ... -
Kroppsøving i barneskulen
(Master thesis, 2021)Hensikta med denne studien er å undersøkje korleis kroppsøvingsfaget vert forvalta i barneskulen (1-7.trinn), og om kroppsøvingslærarane har gjort endringar etter fagfornyinga 2020. Studien er av kvalitativ art, kor det ... -
Kroppsøving og fødselsmåned - relativ alderseffekt og dens påvirkning på prestasjon i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen i Norge
(Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven har undersøkt hvordan relativ alderseffekt påvirker prestasjon i kroppsøvingsfaget på ungdomsskoler i Norge. Gjennom å ta i bruk litteraturstudie som metode er det samlet data for å belyse problemstillingen ... -
Kroppsøvingselevers trivsel, oppfattet motivasjonsklima og vurdering for læring i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Kartleggingsstudier viser til at trivselen i kroppsøving synker med skolegangen. Elever på ungdomstrinnene er de som ser ut til å score dårligst på trivsel. Samtidig utpeker det seg flere bekymringsrapporter utover ... -
Kroppsøvingsfaget som et læringsfag: En kvalitativ studie av skoleledere og lærere sin legitimering og tilrettelegging av kroppsøvingsfaget som et læringsfag i barneskolen
(Master thesis, 2022)Hensikt og problemstilling: Hensikten til studiet er å belyse og få en økt forståelse og kunnskap knyttet til hvordan skoleledere og kroppsøvingslærere legitimerer og tilrettelegger for kroppsøvingsfaget som et læringsfag ... -
Kroppsøvingslærerens utdanning og praksis - en kvalitativ studie av nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelse av utdanningen, og erfaringer og opplevelser i møtet med praksisfeltet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12-12)Bakgrunn Det finnes få studier som sier noe om hvor meningsfylt innholdet i utdanningen oppleves av nyutdannede kroppsøvingslærere i møtet med praksisfeltet. Samtidig er påvirkningen fra skolekulturen, det faglige miljøet ... -
Kroppsøvingsundervisning – erfaringer og opplevelser fra elever med fysisk funksjonsnedsettelse
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Bakgrunnen for studien er en oppfattelse om at barn med fysiske funksjonsnedsettelser lett ekskluderes fra undervisningen fordi det blir for utfordrende å tilpasse undervisningen slik at denne elevgruppen kan ... -
Kroppsøvingsundervisningens påvirkning til bevegelsesglede og fysisk aktivitet på fritiden
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, masterfag kroppsøving, ved Universitetet i Stavanger (UIS). Hensikten med denne studien er å skape en diskusjon ... -
Krysskulturelle elevers fortellinger om å trives og å tilhøre på en norsk ungdomsskole.
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er krysskulturell oppvekst med søkelys på krysskulturelle ungdommers opplevelser av trivsel og tilhørighet i en norsk ungdomsskolekontekst. Ungdom med innvandrerbakgrunn har vist seg å være ... -
«Kultur er alt» Engelsk som fremmedspråk-elevers forståelse av kulturbegrepet før og etter et kritisk literacy prosjekt.
(Master thesis, 2023)Abstract The current study centres around the topics culture and critical literacy. The aim of the thesis was to investigate the understanding of the concept of culture among year 5 EFL pupils and determine whether and ... -
Kulturmøter i litteraturen og i litteraturundervisning: Elevperspektiv på bildeboka Skylappjenta
(Master thesis, 2021)Norske skoler har et mangfold av elever med ulike språk, kulturer og verdier som skal bli ivaretatt. Mangfoldet er bakgrunnen for valget av tema til denne masteroppgaven; flerkulturell litteratur, og kulturmøtet i bildeboka ... -
Kunnskap om elevfeil i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Oppgaven handler om hvordan kunnskap om elevfeil er relatert til annen undervisningskunnskap i matematikk. Utgangspunktet for dette er undervisningskunnskaper og undervisningsoppgaver i matematikk definert av forskere ved ... -
Kunnskaper om dysleksi i yrkesfaglig videregående opplæring
(Master thesis, 2022)Læreres kunnskaper om dysleksi er viktig for å kunne oppdage, og for å kunne sette i verk tidlige tiltak. Den enkelte faglærer har et selvstendig ansvar for utvikling av lese- og skriveferdigheter i sitt/sine fag, selv om ... -
En kvantitativ analyse av ungdomsskole elevers bevissthet og erkjennelse av det å mobbe andre : Effekten av filmen ”Luddes” påvirkning på elevenes egenoppfatning av å være en mobber
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Utgangspunkt og tema for denne oppgaven har vært å se på elevers bevissthet eller erkjennelse rundt det å mobbe andre. Det finnes mye forskning på mobbing når det gjelder kjønnsforskjeller, omfang og konsekvenser. Denne ... -
Kvinners synspunkter om samfunnets tiltak og tilbud i forebygging av stillesitting.
(Master thesis, 2022)Samfunnet utvikler seg i en retning med økt grad av stillesittende atferd. Dette har ført til hyppig forekomst av livsstilsykdommer. Masteroppgavens formål er å belyse kvinners synspunkter rundt samfunnets bidrag i redusering ... -
Labour migrants' decision making in the process of adapting to the Norwegian society
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)The principal aim of this thesis is to uncover what factors contribute to labour migrants’ decisions of settling, or not settling, in their new country, and reveal what factors influence positively or negatively to the ... -
Lavtpresterende elevers motivasjon i et tenkende klasserom: Fra frustrasjon til motivasjon.
(Master thesis, 2023)Flere rapporter viser at en stor andel av norske elever presterer lavt i matematikk. Årsakene er ulike, men en mulig faktor kan være lav motivasjon. Med bakgrunn i dette kan en som lærer stille seg spørsmålet om det er ... -
Ledelse i kontinuerlige innovasjonsprosesser i en inkluderende skole : en kvalitativ studie av ledelse knyttet til tilrettelegging av det spesialpedagogiske arbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Rektors rolle som skoleleder er blitt mer og mer omfattende, noe som har ført til at flere forskere og teoretikere har kommet frem til at dagens skoleledelse ikke lenger handler om den ene helten som styrer. Av den grunn ... -
Leiinga si rolle i handtering av aggresjon i elevgruppa
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Samandrag Føremålet med studien har vore å sjå på korleis skular handterer aggresjon i elevgruppa, både proaktiv og reaktiv aggresjon. Det har vore eit særleg fokus på leiarane si rolle i dette arbeidet. Problemstillinga ...