Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 68-87 av 994
-
Betydningen av pedagogers relasjonskompetanse i møte med førskolebarn som viser reaktiv aggresjon
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er reaktiv aggresjon og relasjonskompetanse i barnehagen. Formålet med studien har vært å undersøke hvordan pedagoger erfarer, håndterer og forebygger reaktiv aggresjon med utgangspunkt i ... -
Betydningen av samarbeidet mellom skole og helsesykepleier for elever med sosial angst.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om sosial angst i skolen, og hvilken betydning samarbeidet mellom skole og helsesykepleier har for disse elevene. Formålet har vært å få frem skolens og helsesykepleiers perspektiver knyttet til ... -
Betydningen av støttende lærer-elev-relasjoner for elevenes læring : med nærmere fokus på emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om betydningen sosiale forhold på skolen kan ha for elevenes læring. Jeg har hatt fokus på støttende lærer-elev-relasjoner, i form av emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte. Jeg ønsket ... -
Betydningen opplevd vold har for barns egen utagering, og barnehagens rolle
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011) -
Bildebok eller bildebok-app? En kvalitativ studie om samtalebasert lesing og språkstimulering for flerspråklige barn i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Hensikten med denne studien har vært å få økt kunnskap om flerspråklige barns språkstimulering i samtalebasert lesing ved bruk av mediene bildebok og bildebok-app. Jeg valgte å rette oppmerksomheten mot ulike faktorer som ... -
Bosnian and Herzegovinian diaspora in Norway: upward mobility and social cohesion within the Norwegian society
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2011;, Master thesis, 2011)Namely, I examined the Bosnian and Herzegovinian immigrants to Norway whose integration process went fairly smooth. Immigrants from Bosnia and Herzegovina rapidly became a socially and financially functional part of the ... -
Bruk av digitale og analoge læreverk i undervisningen.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ studie, som har som formål å få et innblikk i bruken av digitale og analoge læreverk. Problemstillingen til denne oppgaven er: Hvordan brukes digitale og analoge læreverk i ... -
Bruk av filmen The hate u give for å styrke antirasistisk undervisning i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det undersøkt hvilke refleksjoner 6 samfunnsfaglærere har rundt rasismeundervisning generelt og bruk av filmen The hate u give i rasismeundervisning spesielt. Formålet med oppgaven var å få en ... -
Bruk av foreldrerapportering til identifisering av elever i risiko for lesevansker
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøkte om foreldrerapportering av eget barns språkferdigheter i førskolealder kan bidra til å identifisere elever som står i fare for å henge etter i leseutviklingen. Deltakerne var 655 førsteklassinger ... -
Bruk av Jungiansk typepsykologi i den videregående opplæringen. En kvantitativ studie om effekten en intervensjon forankret i Jungiansk Type Index har på elevenes skolerelaterte motivasjon, opplevde stress, stressmestring og psykiske helse i den videregående opplæringen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Høy forekomst av stressrelaterte helseplager, lav motivasjon og høyt skolefrafall er blant noen av de dagsaktuelle utfordringene som den norske utdanningssektoren står overfor. I lys av sentrale teorier innenfor temaene ... -
Bruk av lærarhandlingar for å støtta kollektiv resonnering og argumentasjon hjå elevar i heilklassesamtalar i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)«Resonnering og argumentasjon» er eitt av kjerneelementa i den nye læreplanen i matematikk, og har med det fått auka fokus og ein viktig plass i matematikkfaget i skulen. Med bakgrunn i dette har denne studien som føremål ... -
Bruk av læringsbrett i den første skriveopplæringen.
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven belyser hvordan skriveopplæringen foregår på et førsteklassetrinn, og hvordan elevene bruker læringsbrett og blyant i skriveopplæringen. Jeg skal undersøke hvordan lærerne legger opp begynneropplæringen i ... -
Bruk av mentale konkurranseforberedende teknikker hos kvinnelige håndballspillere
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Hensikten med denne oppgaven var å søke kunnskap om bruken av mentale teknikker som forberedelse til konkurranse, og hvordan forberedelsene kan påvirke kvinnelige håndballspilleres prestasjon i håndball. Metode: ... -
Bruk av opplæringsvideo i matematikkundervisning. En kvalitativ studie om muligheter i ungdomsskolen
(Master thesis, 2014-05-12)I denne masteroppgaven har jeg prøvd å finne svar på følgende forskningsspørsmål: Hvilke muligheter kan identifiseres gjennom bruk av lærerproduserte opplæringsvideoer i forbindelse med innføring av verktøyet Geogebra ... -
"Bruk av sosiale medier er en måte å være" - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom ungdommers bruk av sosiale medier, selv-regulering og skoleprestasjoner
(Master thesis, 2022)Teknologisk utvikling tillater ungdommer å bruke sosiale medier hyppig. De fleste ungdommer har en uproblematisk tilnærming til sosiale medier. Likevel, indikerer forskning at noen får negative konsekvenser, derved sosiale ... -
Bruken av PPT sine sakkunnige vurderingar i skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-31)Studien handlar om PPT sine sakkunnige vurderingar og kva erfaring skuletilsette har med dei. Sakkunnige vurderingar er eit dokument som den sakkunnige instansen brukar mykje tid og ressursar på, og noko som er eit dokument ... -
Brøk - En studie av hvordan læreverket Multi legger til rette for elevers arbeid med brøk på 3.-7. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne masteroppgaven er en lærebokanalyse med fokus på brøk i grunnskolen, hvor hensikten var å finne ut hvorfor elever har problemer med brøk. Dermed ble hovedoppgavene i grunnbøkene til læreverket Multi analysert, fra ... -
Brøkundervisning i en Malawisk kontekst. Hva er styrende for en malawisk lærers valg av hvordan det undervises i brøk?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Denne studien har undersøkt matematikkundervisning med fokus på brøk i malawisk skolekontekst og baserer seg på følgende forskningsspørsmål: 1. Hva er styrende for en malawisk lærers valg av hvordan det undervises i ... -
Burnout: A collaborative school culture as a resource for teachers
(Master thesis, 2021)Studiens formål var å undersøke forholdet mellom lærerutbrenthet og komponenter av en samarbeidsorientert skolekultur blant grunnskolelærere 1.-7.. For å se nærmere på dette forholdet, ble det benyttet to undersøkelsesin ... -
Connection between refugee housing policy and belonging in Norway First Examiner:
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Since the 60’s, the number of refugees and asylum seekers in Norway has increased, resulting into more specific integration policies towards refugees by the Norwegian government. One part of the integration policy is housing ...