Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 688-707 av 994
-
Mobbefilmens effekt på tilskuerne : en kvantitativ studie av mobbefilmen «Ludde» sin effekt på tilskuerne til mobbing
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Temaet i denne oppgaven er mobbing i skolen, med en hovedvekt på tilskuerne sin rolle. For å forebygge og forhindre mobbende atferd, er det viktig å inkludere tilskuerne og klassen som en helhet (Kärnä et al., 2011). Mellom ... -
Mobbing i barnehagen : en studie av pedagogiske lederes bevissthet omkring dette fenomenet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Bakgrunn for valg av tema og problemstilling Mobbing er et alvorlig samfunnsproblem og det er viktig å forebygge mobbing så tidlig som mulig. I rammeplan for barnehager (2006) står det at ”barnehagen skal fremme positive ... -
Mobbing i skolen - En kvalitativ studie om skolens plan for et trygt og godt skolemiljø
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)I Norge har elevene en rett til et trygt og godt skolemiljø, og i 2017 ble det lovfestet nulltoleranse for mobbing. Det ble dessuten innført en aktivitetsplikt for å gripe inn. Dersom foreldrene ikke var fornøyde med skolens ... -
Mobbing og klasseledelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-13)Utgangspunktet for denne studien var å undersøke om det fantes en relasjon mellom autoritativ klasseledelse og det å bli utsatt for mobbing og å mobbe andre. For å besvare dette forskningsspørsmålet, ble det det valgt ... -
Mobbing og utvikling av traumesymptomer. En kvalitativ undersøkelse av lærernes kjennskap til sammenhengen mellom mobbing og traumesymptomer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven ble utformet med bakgrunn i at mobbing er en kjent utfordring for de fleste skoler. Om lag 6,8 % av elever på mellomtrinnet, og 5,4 % på ungdomstrinnet rapporterer om å bli mobbet (Roland, Bru, Midthassel ... -
Motivasjon for kroppsøving – En undersøkelse av elever på yrkesfag & studiespesialisering.
(Master thesis, 2023)Kroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede, og vi ser at majoriteten av 15-åringer i Norge ikke opprettholder anbefalingene om daglig fysisk aktivitet (Steene-Johannessen et al., 2019), og det ... -
Motivasjon i diskgolf
(Master thesis, 2022)De siste årene har idretten diskgolf hatt en enorm utvikling, både i spillere som har startet å spille og baner som er bygget. Det er en relativt ny idrett som er lavterskel og krever lite for å delta. Hva er bakgrunnen ... -
Motivasjon i kroppsøvingsfaget hos jenter ved videregående skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Denne studien har sett på jenters motivasjon i kroppsøvingsfaget. Hensikten med studien har vært å se på hvordan jenter ved videregående skole opplever kroppsøvingsfaget, hva som motiverer dem i faget og eventuelle årsaker ... -
Motivert til kreativ skriving
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke i hvor stor grad et undervisningopplegg for å motivere til kreativ skriving, og for å gi motiverende tilbakemeldinger på elevtekster, hadde på 5.klassingers holdninger/interesse ... -
Mulige faktorer som kan bidra til elevers selvstendige bruk av lesestrategier på fjerde trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Temaet for denne oppgaven er lesestrategier. Med dette utgangspunktet har jeg undersøkt hvordan lærere på fjerde trinn anvender lesestrategier i undervisningen, og hvordan elevene selv mestrer å bruke lesestrategiene uten ... -
Muligheter og utfordringer med «utviklende opplæring» i matematikk etter Zankovs modell, med utgangspunkt i Vygotskys syn på tilpasset opplæring.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien har det blitt fokusert på lærernes muligheter og utfordringer i matematikkundervisning, ved bruk av «utviklende opplæring» etter Leonid Zankovs modell. Det har blitt brukt videokamera og lydopptaker til ... -
Muligheter og utfordringer ved bruk av digital teknologi i matematikkundervisning
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ studie som har som formål å få et innblikk i muligheter og utfordringer matematikklærere opplever ved bruk av digital teknologi i matematikkundervisning. For å utnytte ... -
Muligheter og utfordringer ved bruk av digitale verktøy i skriveopplæringen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om bruken av digitale verktøy i skriveopplæringen på mellomtrinnet. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir mer utbredt i grunnskolen. Formålet med studien er å få ... -
Mulighetsrommet mellom skole og PP-tjenesten En analyse av et samarbeid mellom en skole og PPT
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien er å utvikle mer kunnskap rundt samarbeidet mellom skole og PP-tjenesten. Temaet er belyst ut fra hensikten om å fremme inkluderende praksiser, der både muligheter og begrensninger for samarbeidet ... -
Multicultural literature and EFL learners’ awareness of stereotypes and prejudice
(Master thesis, 2023)The present small-scale Norwegian classroom-based qualitative study explores multicultural literature’s potential for raising young EFL learners’ awareness of stereotypes and prejudice. The study consisted of a two-week ... -
Multimodal tekstproduksjon i norskfaget. En analyse av tre lærebokserier for ungdomstrinnet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan det tilrettelegges for multimodal tekstproduksjon i norskfaglige lærebøker for ungdomstrinnet. Tekstutvalget for analysen består av tre norskfaglige lærebokserier: Nye Kontekst ... -
Munnleg medelevrespons på 7.trinn. Ein studie av korleis elevane gir kvarandre munnleg respons til skriftlege tekstar og korleis dei brukar responsen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Samandrag Masteroppgåva Munnleg medelevrepons på 7.trinn, handlar om korleis elevar gir og brukar munnleg medelevrespons til skriftlege tekstar. Med utganspunkt i eit sosiokulturelt syn på læring, og problemstillinga: ... -
Muntlig fremmedspråksangst blant syvendeklassinger i norske barneskoler med engelsk som fremmedspråk
(Master thesis, 2022)Muntlig kommunikasjon utgjør en stor del av fremmedspråksopplæringen. Læringskurven er gjerne bratt og utfordrende blant unge elever som begynner på sin fremmedspråksreise, og prosessen som inngår i å bli en dreven taler ... -
Muntlig stress ved dialogisk undervisning
(Master thesis, 2021)Sammendrag Studiens formål var å skape innsikt i lærere på mellomtrinnet sine erfaringer med dialogisk undervisning og muntlig stress. Hensikten var deretter å utforske hvordan læringsmiljøet er en del av læreres forebyggende ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet har jeg gjennomført en kvaliativ case-studie, ...