Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 918-937 av 994
-
Tilpasset undervisning for elever med høyt matematisk potensial
(Master thesis, 2023)I opplæringsloven §1-3 heter det at enhver elev skal få tilpasset undervisning til sine behov. Dette gjelder alt fra elever med vansker til elever med stort læringspotensial. Forskning viser imidlertid at elever med høyt ... -
Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever i klasserommet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Jeg har kalt denne oppgaven ”Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever”. Fo-kuset har vært på sterke underytere og hvordan motivasjonen deres påvirkes gjennom differensierte oppgaver gitt i vanlige matematikktimer. ... -
Tilrettelegging av trening for forebygging av fremre korsbåndskader og trenerens rolle i dette.
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Mange kvinnelige idrettsutøvere opplever en forkortet idrettskarriere på grunn av fremre korsbåndskader. Forskning viser større hyppighet av fremre korsbåndskader hos kvinnelige idrettsutøvere, med tre til seks ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi i klasserom med engelsk som fremmedspråk
(Master thesis, 2023)This study focuses on dyslexic learners in the EFL classroom. The research will focus on if Lingdys software impacts 8th-grade dyslexic EFL learners’ reading comprehension and spelling, and in what ways it impacts these ... -
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i matematikk – syv læreres erfaringer
(Master thesis, 2023)Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med stort læringspotensial, og det er lite forskning på hvordan norske lærere tilnærmer seg elevgruppen. På bakgrunn av dette ... -
Tiltak barneskolelærere kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd - En litteraturstudie.
(Master thesis, 2023)Litteraturstudiens formål var å identifisere forskningsbaserte tiltak læreren kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd på barneskolen, samt å avdekke eventuelle hull i forskningsfeltet. ... -
To lærebøkers potensiale for å støtte de høytpresterende elevene i brøk på 5. trinn
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg gjort en lærebokanalyse av to lærebøker på 5. trinn. Hensikten med denne studien er å finne ut hvordan de to lærebøkene støtter de høytpresterende elevene dersom de skulle ha ... -
To lærere i klasserommet - utnytter de mulighetene for differensiert undervisning? En kvantitativ studie av undervisningspraksis i lese- og skriveopplæringen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2021-01)Formålet med studien har vært å undersøke om lærerne utnytter de mulighetene for tilpassing og differensiering som oppstår når man er to lærere. Disse idealene skal være grunnmuren i den norske skolen, men viser seg å være ... -
Tolærersystemet og spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Formålet med denne kvalitative studien har vært å få økt kunnskap og mer forståelse for hvordan et lite utvalg av spesialpedagog og lærere opplever at tolærersystemet kan bidra til at flere skoler lykkes med spesialundervisning ... -
Trafficking in human beings, challenges in the identification process: the Stavanger case
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-10)Migration is a very diversified topic, where both positive and negative sides merge together providing aspects of complexity and a state of uncertainty that have repercussions on related arguments such as the case ... -
Traumebevisst håndtering i skolen- fra teori til praksis. Hvordan tilrettelegge skoledagen for barn med komplekse traumer.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Tema for denne studien var traumebevisst håndtering i skolen og hvordan tilrettelegging av skoledagen for barn med komplekse traumer kan skje i praksis. Undersøkelser viser at en del barn møter skolen med negative ... -
Traumebevisst pedagogikk i skolen
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven er å undersøke hvordan lærere/miljøarbeidere jobber med elever som viser utagerende atferd i skolen. Problemstillingen for denne oppgaven har dermed vært “Hvordan jobber lærere med håndtering og ... -
Trender i fysisk form samt vektstatus blant voksne fra Rogaland i 2022
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Fysisk form er et sett av egenskaper som bidrar til forståelsen av et individs generell helsestatus. I tillegg er antropometriske målinger og vektstatus viktige komponenter som hjelper til avdekningsprosessen i ... -
Trener og utøver relasjonen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Hovedhensikten med denne studien var å beskrive relasjonen mellom trener og utøver i lagidrett og individuell idrett og i hvilken grad ferdighets,- og aldersnivå hadde påvirkning på relasjonen. Videre skulle denne studien ... -
Treneres observasjoner av symptomer på spiseforstyrrelser blant idrettsutøvere i Norge
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Spiseforstyrrelser kan ha alvorlige konsekvenser og påvirke helse og prestasjon. Forekomsten av spiseforstyrrelser øker (Taquet et al., 2021). Idrettsutøvere er mer utsatt for spiseforstyrrelser enn ikke-utøvere. ... -
Trenerrollen i troppsgymnastikk, en kvalitativ case studie av elitetrenere i troppsgymnastikk.
(Bachelor thesis, 2023)Troppsgymnastikk er en ganske ny sport som det finnes lite forskning på. Det er derfor valgt å forske på trenerrollen i troppsgymnastikk. En trener er sentral for utformingen av idretten, men også utviklingen av utøverne ... -
Trivsel i kroppsøving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-04)Kroppsøvingsfaget har en potensiell helseverdi og kan være en viktig bidragsyter i å forbedre folkehelsen. Kroppsøving kan gi opplevelser som skaper bevegelsesglede og positive holdninger til en fysisk aktiv livsstil. For ... -
Trykte og digitale tekster: En studie av læremidlers affordanser, og medienes rolle, i leseopplæringen på 2. trinn.
(Master thesis, 2021)Sammendrag I denne tekst- og medieanalysen var hensikten å analysere hvordan affordanser ved trykte og digitale læremidler støtter opp under sentrale aspekter ved leseopplæringen på 2. trinn. Analyse og drøfting av leseverkene ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten for inkluderende praksiser.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Dette masterprosjektet har satt søkelyset på hvilke erfaringer informantene hadde omkring et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom en barnehage og PP-tjenesten, og muligheten som ligger i det tverrfaglige samarbeidet for ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom PP-tjenesten og barnehagen
(Master thesis, 2021)Sammendrag I dette masterprosjektet ønsket jeg å belyse det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagen og PP-tjenesten, og de påvirkende faktorer som kan utfordre evnen til å heve kompetanse i en samhandlingsprosess. I ...