Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "utdanningsvitenskap"
Viser treff 1-20 av 210
-
7. trinnelevers erfaringer og opplevelser med å ha en dysleksidiagnose
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Sammendrag Tema og hensikt med oppgaven I denne masteroppgaven har det konkrete siktemålet vært å belyse hvilke opplevelser og erfaringer elever på 7.klassetrinn i barneskolen med dysleksidiagnose har hatt og har i sin ... -
A conceptual look at instructional questioning and its use in teaching mathematics.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-06)Even in today’s society with electronic devices abundantly available to most western world learners to aid their learning, classroom instruction and discussions still are the most common practices of teachers everywhere. ... -
”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Det meste av forskning på temaet mobbing blant barn, har vært utført i en skolekontekst. Dette gjenspeiles både i norsk og internasjonal forskning. Mobbing blant barn i barnehagen, er et relativt nytt, og omdiskutert ... -
Adoptivforeldres erfaringer i møte med hjelpeapparatet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)I denne masteroppgaven rettes fokus mot adoptivforeldres erfaringer i møte med hjelpeapparatet. Seks par adoptivforeldre blir bedt om å beskrive sine opplevelser som foreldre til barn som ble adoptert da de var eldre enn ... -
Aggresjon i barnehagen. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Tema for denne masteroppgaven er pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen. Følgende problemstilling blir stilt: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med aggresjon i barnehagen? Studien ... -
Aktiv skole – sammenhengen mellom fysisk form og akademiske prestasjoner hos 10 åringer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Hensikt: Denne studien har sett på sammenhengen mellom aerob kapasitet og objektivt målt aktivitetsnivå og skoleprestasjoner hos norske 10 åringer. Metode: Dette er en tverrstnittstudie, hvor utvalget bestod av 445 ... -
An investigation of Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)This study investigated Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics. The following research questions were investigated in a Malawian context: 1. Which factors affect children’s attitudes towards mathematics ... -
Andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne masteroppgaven er andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap. Forskningsspørsmål i denne kvalitative studien er knyttet til det sosiokulturelle perspektivet på læring som vektlegger betydningen av ... -
Anerkjennelsens betydning i utvikling av inkluderende læringsmiljø
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne litteraturstudien har hatt som formål å frambringe kunnskap som kan bidra til å gi retning til utvikling av inkluderende praksis og læringsmiljø. Forskningsspørsmålet har vært hvordan tematikken anerkjennelse framtrer ... -
Arbeid i grunnskolens spesialpedagogiske team – en intervjuundersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Tema for masteroppgaven er grunnskolens spesialpedagogiske team. Forskningsprosjektet har hatt som mål å utvikle en dypere forståelse for arbeid i spesialpedagogiske team og hvordan organiseringen i slike team kan relateres ... -
Audiovisuell oversettelse: en komparativ tekstanalyse av engelsk tale og norsk teksting i The Big Bang Theory
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Audiovisuell oversettelse er knyttet til teksting av TV-programmer, filmer og serier. Målet med prosjektet er å utforske hvilke utfordringer som ligger i overføringen fra tale til skrift og fra engelsk til norsk. Det er ... -
Ballspillaktiviteter i ungdomsskolens kroppsøving: En taktisk- eller teknisk tilnærming? – En kvalitativ studie med fire lærere og fire elever.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Bakgrunn: Ballspill er det aktivitetsområde som okkuperer størst plass i kroppsøvingsundervisningen, samtidig er det også ballspillaktiviteter flest elever mistrives med i faget. Det kan tenkes at lærernes gjennomførte ... -
Barn med nevroutviklingsforstyrrelser og sosial deltakelse i lek - Fagpersoners refleksjoner omkring pedagogiske praksiser, muligheter og begrensninger i den norske barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne masteroppgaven fokuserer på barn med autismespekterforstyrrelser (ASF) og Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), diagnoser som begge går under fellesbetegnelsen nevroutviklingsforstyrrelser (NUF). Barn med ... -
Barn tegner livet - en kvalitativ studie av pedagogers holdninger og erfaringer med barnetegningen og tegneprosessen i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Temaet i denne studien er barnetegningen i barnehagen, og har som hensikt å undersøke i hvilken grad en kan bruke barnetegningen til å innhente informasjon om barnas livsverden, samt å studere og belyse pedagogenes holdninger ... -
Barnehageansattes forståelse av aggressiv atferd hos de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2016-06-13)I denne masteroppgaven om barnehageansattes forståelse av små barns aggressive atferd, har jeg belyst følgende problemstilling: Hvordan kommer barnehageansattes syn på barnet til uttrykk i møte med aggressiv atferd hos de ... -
Barnehagelæreres erfaringer med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-06)Temaet for denne masteroppgaven er trygg tilknytning i barnehagen. En del av studiens hensikt er å få et innblikk i hvordan de forskjellige barnehagelærerne arbeider med å fremme trygg tilknytning. For å best mulig kunne ... -
Barnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-05)Dette er en understudie til Agderprosjektet hvor temaområdet det studeres innenfor er sosial kompetanse stimulert gjennom et lekbasert læringsopplegg utført av barnehagelærere i prosjektet. Studiets hensikt var å finne ... -
Barnehagelærernes erfaringer med stimulering av selvregulering i førskolegruppen.
(Master thesis, 2017-06-02)Denne studien er en understudie tilknyttet Agderprosjektet, som er ett større forskning- og utviklingsprosjekt ved Universitetet i Stavanger. Tema for denne masteroppgaven er selvregulering. Målet med min studie vil ... -
Barnehagen som ordlæringsarena for minoritetsspråklige barn.
(Masteroppgave;, Master thesis, 2015-06-15)Formål og problemstilling: Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan barnehager tilrettelegger og gjennomfører språkrelaterte aktiviteter for minoritetsbarn. Jeg vil søke etter hvordan pedagogene tenker ... -
Barnehagens arbeid med seksuelle overgrep mot barn - En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogiske lederes erfaringer og kompetanse om seksuelle overgrep
(Masteroppgave/UIS-UH-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-01-21)Temaet for denne masteroppgaven var å belyse hvordan barnehagen kan bidra til å avdekke og forebygge seksuelle overgrep av barn. Følgende problemstilling ble utarbeidet: Hvilken erfaring og kompetanse har pedagogiske ...