Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1866-1885 av 3057
-
Mangfold og inkludering gjennom fargeskrinet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Jeg har gjennom min tid på studiet undret meg over, samt lagt merke til at det legges ulik vekt på inkludering av mangfold. Jeg ønsket å finne ut av hvordan personalet i barnehagen fremstiller fargene i fargeskrinet med ... -
Mangfold, inkludering og utdanning : gode intensjoner og komplekse realiteter
(Chapter, 2022)Denne boka springer ut av overbevisningen om at elevmangfold er både en realitet, en ressurs og en utfordring. Elevmangfoldet i norsk skole gjør seg gjeldende i alle fag, på tvers av fag og i skolehverdagen. De som arbeider ... -
Mannen av Stål: en studie av mandighet under andre verdenskrig
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)A study of the diary and letters of a Norwegian officer, who in 1941 travelled across the world to become a fighter pilot. These sources has been used to study gender roles, specifically the roles of a man, at the time. ... -
Manual and Electrical Energies in the Visualisation of “Electrical Calcutta”, c. 1890-1925
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Through examinations of domestic servants in electrical advertisements and writings this article looks at the imaginations and realities of visions of an “Electrical Calcutta” at the turn of the twentieth century. It argues ... -
Marco Polo Bro-hendelsen – fra skuddutveksling til en full utløsende krig
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker følgende problemstilling: Hvordan reagerte det internasjonale samfunnet på Marco Polo bro-hendelsen, og hvilken rolle spilte de i å løse konflikten? Landene jeg vil fokusere på er USA, Frankrike ... -
Markering av høytider i barnehagen - Spesifisert på markeringen av eid al-fitr.
(Bachelor thesis, 2022) -
Marlow sine tanker om kvinner og hans handlinger mot dem
(Bachelor thesis, 2023)This thesis is a study which seeks to find answers of how women, especially European middleclass women, are represented in Heart of Darkness (1899). To find out, the thesis` focus will be on Marlow because he is the narrator ... -
Marselius på Rudlebakken og Asseline Justine Gustava på Dokkeholen : namnebruken i Torvald Tus Jær-stubbar og hugnadssoger
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article considers the use of names - personal names and place -names - in the short comic pieces by the Norwegian author Torvald Tu (1893-1955). Some 500 persons (300 men and 200 women) are ... -
Masculinity and Empathy: How the use of emotionally invested comforting styles in TV sitcoms Friends and New Girl reflects a changing male gender role
(Bachelor thesis, 2021)This thesis uses a critical discourse analysis to find out whether a comparison of the TV shows "Friends" and "New Girl" indicate that an increasingly more emotionally involved personality has become the new male gender ... -
Masterforum som arena for veiledning og profesjonsfaglig samarbeid : erfaringer fra SUKIP
(Chapter, 2023)This chapter describe how the SUKIP-project has involved master’s students in the research. It explains how the students have gained access to SUKIP-data from kindergarten and school and how guidance and collaboration ... -
Matematikk i hverdagen i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2024)Tema for bacheloroppgaven er matematikk i barnehagen. Gjennom min problemstilling: «Hvordan jobber de ansatte med matematikk i barnehagen?» Her ønsket jeg å se nærmere på voksenrollen og hvordan de ansatte velger å arbeide ... -
Matematikklekser og foreldreinvolvering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av en lærers og fire foreldres oppfatninger om mål med matematikklekser og foreldrenes rolle når elevene arbeider med matematikklekser. For å undersøke dette ville ... -
Matematikklærarar ved praksisskular i Noreg sine oppfatningar om matematikkfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien undersøkast matematikklærarar sine oppfatningar knytt til matematikkfaget. Oppfatningar (eng. beliefs) kan kort skildrast som måten ein ser omverda på. Det blir vidare hevda at oppfatningar blant anna ... -
Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Studier av matematikklæreres oppfatninger om god matematikkundervisning, og om kunnskap viktig for å kunne legge til rette for og gjennomføre matematikkundervisning av høy kvalitet, fremheves som et viktig for kunnskapsbygging ... -
Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunnskapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset ... -
Matematiske begreper - viktige byggesteiner i barnas matematiske grunnmur
(Bachelor thesis, 2022) -
Matematiske diskusjoner: Hvordan etablerer lærere dette i undervisningen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Forskning på diskusjoner i matematikkundervisning er et voksende forskningsområde i matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å belyse hvordan lærere kan legge opp til og lede matematiske diskusjoner. ... -
Matematiske heilklassesamtalar i begynnaropplæringa: Ein lærars bruk av samtaletrekk og spørsmål for å invitere elevane til deltaking.
(Master thesis, 2023)Matematiske heilklassesamtalar er eit veksande forskingsområde innanfor matematikkdidaktikk. I den gjeldande læreplanen for matematikk har det blitt eit større fokus på elevdeltaking og kommunikasjon, og at elevane skal ... -
Matematiske krav i ledelse av matematiske diskusjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-09)Denne studien undersøker matematiske krav som læreren kan møte i ledelse av matematiske helklassediskusjoner. En lærer og hennes to klasser på sjette trinn ble observert over en periode på to uker. Læreren ble strategisk ... -
Material interpolations: Youth engagement with inclusive and exclusionary citizenship discourses
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Citizenship education, in its varying forms, seeks to address challenges of diversity and promote inclusion, while a discourse of othering within public debate implies exclusion for racialised minority citizens and ...