Blar i Studentoppgaver (HF-IBU) på tittel
Viser treff 212-231 av 377
-
Inkludering blant de minste flerspråklige barna i høytlesing
(Bachelor thesis, 2022) -
Inkludering gjennom dramatisk lek i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven skal jeg se nærmere på hvordan pedagogiske ledere jobber med inkludering av dramatisk lek i barnehagen for aldersgruppe 4-5 år. Jeg har valgt å svare på oppgaven som en empirisk oppgave, og da altså tatt ... -
Inkludering gjennom musikk- et innblikk i hvordan barnehagelærere bruker musikk i inkluderingsarbeidet på avdelingen.
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen : Hvordan kan barnehagelæreren bruke musikk for å skape et inkluderende fellesskap på avdelingen? Gjennom å samle et utvalg teori som vi ser som relevant innen ... -
Inkludering i en flerkulturell barnehage. - En kvalitativ undersøkelse.
(Bachelor thesis, 2022) -
Inkludering i et lekefelleskap
(Bachelor thesis, 2024)Bacheloroppgavens problemstilling er: Hvordan tilrettelegger barnehagelærer for å fremme et inkluderende lekefellskap, i den eldste barnegruppen? Vi har brukt kvalitativ intervju som forskningsmetode, da vi ønsket å få ... -
Inkludering i lek
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven har vi satt søkelyset på begrepet inkludering, og hva personalet legger i ordet. Vi skal besvare problemstillingen: Hvordan forstår personalet ordet inkludering, og hvordan jobber de med barn som ... -
Inkludering og tidlig innsats i barnehage
(Bachelor thesis, 2024)Formålet med denne bacheloroppgaven er å se på hvilke kriterier skal ifølge Stortingsmelding 6 oppfylles for å forbedre inkludering i barnehage. Utgangspunktet for valg av tema var mine egne erfaringer med at tidlig innsats ... -
Jeg blir utfordret på hvordan jeg tenker: Opplevelsen av veiledningsordningen for nyutdanna barnehagelærere i lys av nasjonale rammer for veiledning
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg rettet søkelyset mot opplevelsen av veiledning for nyutdanna, i lys av nasjonale rammer utarbeidet av organisasjoner knyttet til barnehager og skoler. Mitt søkelys er på prinsipper og forpliktelser ... -
“Jeg kan ikke synge”, og andre bemerkninger fra barnehagelærere: en studie om musikalitet og utøvelse av musikk i barnehage.
(Bachelor thesis, 2022)Musikk er en viktig del av alle menneskers liv, gjennom hele livsløpet. Til tross for dette, kan mange ha et komplisert forhold til musikk og ens egen musikalitet. I denne bacheloroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i ... -
Jenter og gutters valg av lek og lekepartner i barnehagens innemiljø.
(Bachelor thesis, 2022) -
Kan musikk påvirke småbarns fellesskap i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2023)Vår bacheloroppgave baseres på empiri i form av intervju og observasjon i en barnehage. Vi har undersøkt problemstillingen "hvordan musikk påvirker småbarns fellesskap i barnehagen". -
Kjønnsnormer i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Klatrerom : en studie av førskolebarns romforståelse i en klatrekontekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Denne studien drøfter hvordan førskolebarns romforståelse kommer til uttrykk gjennom barnas egne beskrivelser av en klatreopplevelse i barnehagen. Hovedhensikten med studien er å klartlegge utviklingen av romforståelse, ... -
Kommunikasjon og samtale blant de minste.
(Bachelor thesis, 2022) -
Kompetanseheving og endring i barnehagene som følge av Stavangerprosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Formålet med oppgaven er å finne ut om det har vært en kompetanseheving og endring i barnehagene som deltok i Stavangerprosjektet – Det Lærende barnet i perioden 2007- 1012, samt å kartlegge hvilke ledelsesfunksjoner som ... -
Konflikter i barns lek.
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven er søkelyset rettet mot problemstillingen “hvilket syn har de pedagogiske lederne på konflikter i barns lek?”. Det som har trigget nysgjerrigheten vår for dette arbeidet er assosiasjonene vi har vært vitne ... -
Konstruksjon av samspill og kommunikasjon mellom de yngste barna i lek. En studie med et fenomenologisk blikk på de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2014)Studiens fokus er hvordan de yngste barna i barnehagen konstruerer samspill og kommunikasjon mellom seg i lek. Studien tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsarbeid gjennomført på en 0-3 års avdeling, med et fenomenologisk ... -
Kontinuitet i overgangen mellom barnehage, skole og SFO - en studie om fire barnehagelæreres meninger om hvordan innholdet i førskoleaktivietetene skaper kontinuitet for førskolebarna i overgangen mellom barnehage, skole og SFO.
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg forsket på temaet kontinuitet i overgangen mellom barnehage, skole og SFO. Jeg har studert fire barnehagelæreres meninger om hvordan de opplever ar innholdet i førskoleaktivitetene ... -
Korleis handterer barnehagen risikofylt leik? Ein bachelor om risikofylt leik, vaksenrolla, leikeområdet og sikkerheit.
(Bachelor thesis, 2024)Den risikofylte leiken er stadeg under debatt. I denne bacheloroppgåva utforskar eg: Korleis handterer barnehagen risikofylt leik? Eg har benytta ein observasjon og to kvalitative intervju for dette. Eg har også benytta 4 ... -
Koronapandemiens påvirkning på pedagogiske ledere i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Som følge av den verdensomspennende pandemien med navn covid-19, ble barnehager i Norge brått stengt ned den 12.mars 2020. Den nye hverdagen etter gjenåpningen av barnehagene, var preget av strenge restriksjoner for å ...