Browsing Department of Education and Special Education by Subject "matematikkdidaktikk"
Now showing items 41-60 of 72
-
Lærerens arbeid med å legge til rette for matematiske diskusjoner i klasserommet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Forskning på matematiske diskusjoner har blitt mer og mer fremtredende innen området matematikkdidaktikk de senere årene. Der hvor et flertall av studiene fokuserer på hvordan læreren kan styre diskursen og orkestrere ... -
Lærerens invitasjon til elevenes deltakelse i den matematiske helklassesamtalen i lys av kontekstbasert dialogisk undervisning på 6. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Matematikkundervisning som vektlegger dialogen mellom elevene og læreren er i tråd med nyere forskning også stadig mer fremtredende i skolen. Den nye læreplanen fremhever blant annet kommunikasjon, argumentasjon og resonnering ... -
Læreres oppfatninger om sammenhengen mellom skolematematikk og hverdagsliv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven viser en studie som omhandler læreres oppfatninger om hverdagsmatematikk. Målet var å få tak i læreres oppfatninger ved å bruke filmer fra andres undervisning som utgangspunkt. Filmene som er brukt er ... -
Læreres oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til definisjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er en del av en større kvalitativ studie, og jeg har analysert deler av datamaterialet fra denne større studien for å finne ut mer om hvilke oppfatninger lærere har om den kunnskapen de trenger for ... -
Lærerstudenters fokus på kunnskap og -elever i praksisperioden
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Min masteroppgave er knyttet til et større flerfaglig prosjekt ved Universitetet i Stavanger med tittel Teachers as Students (TasS) som retter søkelyset mot forskning på lærerutdanning og er spesielt opptatt av forbindelsen ... -
Læringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Jeg har valgt å kalle denne oppgaven for «Læringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikk». Jeg har forsøkt å finne ut hvordan lærere og elever vurderer leksebruken i skolen, og om de opplever nytteverdi i form av ... -
Malawiske læreres bruk av eksempler i matematikkundervisningen. Hvordan knyttes eksemplene til hverdagslige situasjoner.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Denne masteroppgaven har til hensikt å si noe om hvordan to lærere i byen Zomba i Malawi bruker matematiske eksempler i undervisningssammenheng, hvilke betraktninger de gjør i forhold til valg av eksempler, hvilke type ... -
Malawiske læreres valg og bruk av konkretiseringsmateriell i matematikkundervisning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)I tråd med et konstruktivistisk syn på læring, hvor matematikkundervisning bør baseres på elevers allerede eksisterende kunnskap, har bruk av konkretiseringsmateriell blitt mer utbredt i mange av verdens matematikklasserom. ... -
Matematikklekser og foreldreinvolvering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av en lærers og fire foreldres oppfatninger om mål med matematikklekser og foreldrenes rolle når elevene arbeider med matematikklekser. For å undersøke dette ville ... -
Matematikklærarar ved praksisskular i Noreg sine oppfatningar om matematikkfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien undersøkast matematikklærarar sine oppfatningar knytt til matematikkfaget. Oppfatningar (eng. beliefs) kan kort skildrast som måten ein ser omverda på. Det blir vidare hevda at oppfatningar blant anna ... -
Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunnskapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset ... -
Matematiske krav i ledelse av matematiske diskusjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-09)Denne studien undersøker matematiske krav som læreren kan møte i ledelse av matematiske helklassediskusjoner. En lærer og hennes to klasser på sjette trinn ble observert over en periode på to uker. Læreren ble strategisk ... -
Mathematical Discourse in Instruction som analyseverktøy for elevgruppers matematiske diskurser om funksjoner i et kommognitivt perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Denne studien tar utgangspunkt i det kommognitive perspektivet til Sfard (2008) og undersøker problemstillingen: Hvilke kommognitive matematiske diskurser i elevers gruppearbeid om funksjoner kan synliggjøres ved hjelp av ... -
Mathematical Knowledge for Teaching: How do Primary Pre-service Teachers in Malawi Understand it?
(Peer reviewed; Journal article, 2020-03)While a consensus within the field exists that pre-service teachers need adequate knowledge and skills to become effective teachers in mathematics, less is known about how they understand the mathematical knowledge needed ... -
Målestokk på grensa mellom matematikkfaget og programfaga - Ein studie av elevar på bygg- og anleggsteknikk si forståing for målestokkomgrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Dette mastergradsprosjektet er eit kvalitativt casestudie om elevar på bygg- og anleggsteknikk si forståing for målestokkomgrepet. Det fokuserer også på potensialet for læring og auka forståing på grensa mellom matematikkfaget ... -
Minoritetsspråklige elever på 8.trinn, og språklige hindringer i møte med vinkelbegrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven viser en studie der målet var å se mer på hvordan språklige hindringer kan påvirke minoritetsspråklige elevers forståelse i matematikk. Ved å ta utgangspunkt i relevant teori har jeg gjennomført en ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet er det gjennomført en kvaliativ case-studie, ... -
Opplæring i metakognisjon ved hjelp av selvspørring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-18)Denne masteroppgaven omhandler en kvalitativ studie av tre åttendeklassingers opplæring i metakognisjon. Formålet med studien var å oppnå en større kunnskap om muligheter og utfordringer ved opplæring i metakognisjon. Begrepet ... -
Oppvarmingsoppgaver
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05)Da jeg jobbet som matematikklærer i ungdomsskolen, opplevde jeg at det var utfordrende å skape motivasjon for matematikkfaget hos elevene. Dette gjaldt elever som jeg mente hadde gode forutsetninger for å lykkes med faget, ... -
Problemløsning i geometri – en studie av konkurranseoppgaver og elevers løsningsstrategier
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)I denne oppgaven analyserer jeg geometriproblemer fra matematikkonkurranser. Store og små utfordringer innenfor geometri fra de ti siste årenes Abelkonkurranse inngår i datamaterialet, sammen med seks problemer fra IMO ...