Browsing Department of Education and Special Education by Issue Date
Now showing items 61-80 of 1461
-
Kunnskap om elevfeil i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Oppgaven handler om hvordan kunnskap om elevfeil er relatert til annen undervisningskunnskap i matematikk. Utgangspunktet for dette er undervisningskunnskaper og undervisningsoppgaver i matematikk definert av forskere ved ... -
Ein studie av relasjonen elev-foreldre-skule, med fokus på foreldra si rolle for barn og unge si skulefaglege utvikling
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010) -
Fra trykt til digital tekst : nye utfordringer for lesing og leseforståelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)”Fra trykt til digital tekst: nye utfordringer for lesing og leseforståelse”. Digitale teknologier er noe som sannsynligvis vil bli mer og mer fremtredende, og samfunnet vil etter hvert kreve at man har digital lesekompetanse. ... -
Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte ... -
Sosialt tilbaketrukne elever i skolen. En kvalitativ undersøkelse av læreres kompetanse om sosialt tilbaketrukne elever og hvordan de mener læringsmiljøet best kan tilpasses dem.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Begrepet sosial tilbaketrekking har blitt brukt i mange ulike situasjoner og for å beskrive mange ulike atferder. Jeg ser på noen ulike beskrivelser av sosialt tilbaketrukne elever, mulige årsaker og konsekvenser av sosial ... -
Hvordan forklare jentemobbing : hvorfor og hvordan mobber jenter?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målet med denne oppgaven er få mer kunnskap rundt temaet jentemobbing. Salmivalli(2006) beskriver jentemobbing som en slags usynlig form for mobbing. Mobbingen dreier seg ofte om utstøting, intriger, ryktemakeri og ... -
Innholdet i mobbebegrepet knyttet til barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masterstudien tok utgangspunkt i egne refleksjoner og tanker til uenighetene jeg opplevde eksisterte rundt å ta mobbebegrepet i bruk i en barnehagesammenheng. I noen kretser er det meninger om at begrepet ikke er ... -
Innagerende atferd i skolen: en kvalitativ studie av lærers kompetanse og betydningen av læringsmiljøfaktorene; sosial støtte, regulering og elevinnflytelse-basert på intervju av terapeuter
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tema og bakgrunn for denne studien er barn i skolen med innagerende atferd, definert som angst og depresjon. Studiens formål har vært å undersøke hva terapeuter som veileder lærere, mener om læreres kompetanse i forhold ... -
Om barns språk og deltagelse i barnehagen og førskolelærers tilrettelegging
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Barn er unike individer med individuelle behov. Av den grunn kan man ikke ta for gitt at tilretteleggingsmetode for et barn, vil fungere like hensiktsmessig for et annet. Derfor var det ønskelig i denne studien å studere ... -
Har lærere i ungdomsskolen kunnskap til å identifisere og tilrettelegge læring for elever med psykose? : viktigheten av lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og relasjonsbygging.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med undersøkelsen var å finne ut om lærere i ungdomsskolen har kunnskap til å identifisere og tilrettelegge for elever med psykose. Samt å sette fokus på lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og ... -
Vurdering av ordforståelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan to ulike ordprøver kan gi informasjon om elevers ordkunnskaper. I den ene ordprøven som utvikles og prøves ut, testes elevene i forståelsen av flerbetydningsord ... -
Kollegaveiledning i skolen, muligheter og utfordringer : erfaringer fra Respekt programmet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Temaet for mitt prosjekt er kollegaveiledning i skolen. Formålet er å se hvilke muligheter og utfordringer kollegaveiledning representerer for enkeltlærere og skolen som organisasjon med henblikk på kompetanseutvikling. ... -
Samanhengen mellom språkleg og sosial meistring : har språkleg meistring noko å seie for den sosiale kompetansen hos små barn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Å utvikle språk er noko av det viktigaste som skjer i eit barn sitt liv. Språket gir identitet og tilhøyring, samtidig som barnet lærer å forstå seg sjølv og omverda gjennom språket. Dette er avgjerande for barn si vidare ... -
Drama som estetisk læringsform for å utvikle leseforståelse
(Journal article, 2010)Aksjonsforskningsprosjektet «Drama, kreativitet og estetiske læreprosesser» tar utgangspunkt i klasserommets didaktiske utfordringer og dramafagets mulighet til å skape engasjement og motivere til innsats i det faglige ... -
Samspillet mellom regnestrategier, representasjoner og regneferdigheter : en kvalitativ studie av tre elever med regnevansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målsettingen med denne studien er å undersøke hvordan noen sentrale emner innen forskning rundt matematikkvansker kommer til uttrykk hos elver med vansker i faget. Representasjoner relatert til tall og regning, regnestrategier ... -
Betydningen av støttende lærer-elev-relasjoner for elevenes læring : med nærmere fokus på emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om betydningen sosiale forhold på skolen kan ha for elevenes læring. Jeg har hatt fokus på støttende lærer-elev-relasjoner, i form av emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte. Jeg ønsket ... -
Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen
(Journal article; Peer reviewed, 2010-04)I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter ... -
Læreres oppfatningers innvirkning på deres undervisningspraksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010-05-27)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av to læreres oppfatninger innenfor matematikkfaget, samt deres undervisningspraksis. Målet var å oppnå en større kunnskap om lærernes fornuftige system av ... -
I hvilken grad gir individuelle opplæringsplaner i norsk til elever med store lesevansker grunnlag for vurdering av framgang i leseferdighet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene elever skal tilegne seg på skolen, men dette går ikke like lett for alle. Elever som ikke har tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen, har rett på spesialundervisning, ... -
Betydningen opplevd vold har for barns egen utagering, og barnehagens rolle
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)