Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 492-511 av 1070
-
Inkluderende opplæring i lærerutdanningen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011) -
Inkluderende utelek
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Denne studien har bakgrunn i barnehageloven, som slår fast at barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barn tilbringer store deler av ... -
Inkludering av barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen
(Master thesis, 2023)Inkludering er et nyere begrep som diskuteres, og flere barnehager og skoler arbeider for å implementere en inkluderende praksis. Med økt kulturelt mangfold i barnehagen, og med flere og flere innvandrere i Norge, er det ... -
Inkludering av elever med funksjonsnedsettelser i kroppsøvingsfaget – en kvalitativ, fenomenologisk studie om enkeltelevers erfaringer med kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Studien omhandler elever med funksjonsnedsettelse og deres erfaringer i kroppsøvingsfaget. Hensikten med denne studien var å presentere elevperspektivet på et område som kan virke utfordrende for mange kroppsøvingslærere, ... -
Inkludering av elever med spesialpedagogisk behov i skolen. En kvalitativ studie av spesialpedagogers opplevelse av utfordringer i det skoleinterne samarbeidet.
(Master thesis, 2024)Temaet for masteroppgaven har som mål å undersøke utfordringer i samarbeidet rundt inkluderende spesialpedagogisk praksis, med fokus rettet mot spesialpedagogen sin opplevelse i samarbeidet. Som spesialpedagog i skolen vil ... -
Inkludering av voksne innvandrere - en studie av tre lærebøker
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er voksne innvandrere som tar norskopplæring, fra en spesialpedagogisk innfallsvinkel. Formålet har vært å utvikle profesjonskunnskap om denne elevgruppa, med utgangspunkt i en inkluderende ... -
Inkludering i barnehagen - barnehagelæreres synspunkter og refleksjoner
(Master thesis, 2021)Barnehagens innhold har endret seg over tid, og sett i lys av ambisjonen om full barnehagedekning så er det en viktig arena for alle barn. De politiske føringene og målsettingene for inkluderingsarbeidet er store. Det ... -
Inkludering i barnehagen ut fra barnehagelæreres- og spesialpedagogers perspektiv
(Master thesis, 2024)Tema i studien er rettet mot inkludering og inkluderende fellesskap for barn som mottar spesialpedagogiske hjelp i barnehagen. Mitt forskningsspørsmål er «Hvordan beskriver barnehagelærere og spesialpedagoger inkludering ... -
Inkludering i barnehagen- En analyse av spesialpedagogers, styreres og pedagogiske lederes forståelse av begrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Denne studien handler om inkludering i barnehagen og teoriperspektivet er det sosiokulturelle læringssynet, og barnehagepraksisen er studert i lys av dette. Inkludering i barnehage og skole er ifølge flere forskere et ... -
Inkludering og segregerte tilbud i den ordinære skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Tema for denne oppgaven er inkludering og segregerte tilbud i den ordinære skolen. Det overordnede målet med oppgaven, og med det den utførte studien, er å få et dypere innsyn i hvordan inkluderingsbegrepet forstås av ... -
Inkluderingsarbeid i barnehagen : en kvalitativ studie utført ved spesielt tilrettelagt avdeling med særlig fokus på barnet med nedsatt funksjonsevne sine muligheter for aktiv deltakelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Denne oppgavens formal er a finne ut av og seke etter beskrivelser som kan si noe om hva aktiv deltakelse i lek og samspill innebeerer, hvordan dette fremtrer i hverdagen for et enkelt barn med funksjonsnedsettelse ved ... -
Inkluderingsarbeid med flerkulturelle barn i barnehagen – Erfaringer og tanker fra pedagogene
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12-10)Gjennom flere år i praksis har jeg utviklet en genuin interesse for inkludering av flerkulturelle barn i barnehagen, som bidrog til oppgavens tematikk og problemstilling. Teorikapitlet gir en innføring i de aspekter og ... -
«Innagerende atferd blant elever i skolen- en kvalitativ studie av læreres og PPT- rådgiveres erfaringer og synspunkt på innagerende atferd»
(Master thesis, 2021)Denne studien retter søkelyset mot læreres og PPT- rådgiveres erfaringer og synspunkt knyttet til elever som viser en innagerende atferd i skolen. Problemstillingen for studien er følgende: «Hvilke erfaringer har lærere ... -
Innagerende atferd i skolen: en kvalitativ studie av lærers kompetanse og betydningen av læringsmiljøfaktorene; sosial støtte, regulering og elevinnflytelse-basert på intervju av terapeuter
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tema og bakgrunn for denne studien er barn i skolen med innagerende atferd, definert som angst og depresjon. Studiens formål har vært å undersøke hva terapeuter som veileder lærere, mener om læreres kompetanse i forhold ... -
Innagerende atferd og mestring
(Master thesis, 2023)Tema for denne studien er klasseleder sin forståelse av elever som viser innagerende atferd og hva de gjør for at denne gruppen skal oppnå mestring. Det er gjennomført et semistrukturert intervju med fem klasseledere med ... -
Innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Tema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen. Målet var å undersøke barnehagelæreres forståelse av innagerende atferd, og hva de vektlegger i tilretteleggingen av det psykososiale miljøet ... -
Innagerende atferd og sosial kompetanse: en undersøkelse om pedagogenes utfordringer i møte med barn som viser innagerende atferd og tilrettelegging for å styrke sosial kompetanse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Forskning viser at innagerende atferdsproblematikk er like vanlig som utagerende (Nordahl. m. fl., 2009) . Denne type atferd er belastende for de barna det gjelder men ikke nødvendigvis for omgivelsene (Ogden, 2009). ... -
Innagerende Atferd og Tiltak i Barnehagen - Et scoping review
(Master thesis, 2021)Barn med innagerende atferd står i risiko for å bli utsatt for mobbing og utestengelse, de kan oppleve ensomhet og utfordringer i sosiale samspill. I tillegg kan de preges av negative følelser, et dårlig selvbilde og ... -
Innenfor og innenfra - elevperspektiver fra utvidet praksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Tema for masteravhandlingen er elever i Utvidet praksis syn på seg selv gjennom deltagelse og læring i grunnskolen og i videregående skole. Opplevelser av å være ekskludert fra fellesskapet påvirker hvordan elevene ser på ... -
Innføringen av lærerspesialister i skolen i Norge - forventninger og utfordringer. En studie av hvordan lærerspesialistene ved tre skoler i en kommune i Norge har tolket og erfart sin rolle som faglig leder.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-31)Bakgrunn: Denne studien handler om de forventninger og utfordringer som innføringen av lærerspesialister i skolen har brakt med seg. Målet med studien var å få et innblikk i hvordan lærerspesialistene selv opplevde sin ...