Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 581-600 av 995
-
Leseforståelsesstrategier hos elever på femte trinn : en kvalitet undersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Målet med denne oppgaven er å utforske leseforståelsesstrategiene hos fire elever på femte trinn som har skåret innenfor mestringsnivå en og tre på den nasjonale leseprøven høsten 2007. I denne forbindelse ønsker jeg å ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet - hva er nå det?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)I 2006 ble den nye læreplanen, Kunnskapsløftet, innført. Nytt ved den nye læreplanen var blant annet innføringen av de grunnleggende ferdighetene. I tillegg til lesing, består de grunnleggende ferdighetene av regning, bruk ... -
Lesson Study som arbeidsmåte i praksisopplæring for matematikk - muligheter og begrensninger for grunnskolelærerstudenters fokus på elevers læring av primtallsfaktorisering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Elevers matematikkunnskaper i norsk grunnskole har fått fokus på grunn av skuffende resultater på internasjonale tester. I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk utforsker jeg muligheter og begrensninger for en gruppe ... -
LESSON STUDY: CHALLENGING MALAWI PRIMARY SCHOOL TEACHERS VIEWS OF TEACHING AND LEARNING THE CONCEPTS OF COUNTING.
(Master thesis, 2023)The achievement of primary school learners in mathematics in Malawi is low. Many learners fail to reach the required proficiency levels as specified in the Malawi primary national curriculum. This is a major concern to ... -
LGBT representation in the English foreign language classroom
(Master thesis, 2022)This project addresses teacher’s attitudes and pupils’ access to LGBT representation in the English foreign language (EFL) subject in six Norwegian schools by examining what is available in their school libraries, what ... -
Litteraturlaboratorium - en praksis for muntlighet og dybdelæring i norskfaget?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-31)Denne masteroppgaven undersøkte hvordan et praktisert undervisningsopplegg, bygd på Sheridan Blaus (2003) litterære praksis Litteraturlaboratorium, fortonte seg i en 10. klasses møte med sangteksten 170 av Kaizers Orchestra. ... -
Litterær bærekraftundervisning: En studie om litterære samtalers rolle i utviklingen av bærekraftkompetanser
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien undersøker hvordan litterære samtaler kan være viktige i bærekraftdidaktikk, og spesielt i forbindelse med oppøvingen av evner som er av stor betydning i en bærekraftig utvikling. Følgende problemstilling ... -
Livsmestring og barnehagekvalitet. En litteraturstudie av nordisk forskning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)I denne kunnskapsoppsummeringen har forskning omkring barnehagekvalitet relatert til barns livsmestring blitt samlet og drøftet. Livsmestringsbegrepet har blitt introdusert i barnehagens styringsdokumenter etter at OECD i ... -
Livsmestring og identitetsutvikling i norskfaget: En studie av tv-serien Skam og didaktiske refleksjoner knyttet til mulige tilnærmingsmåter i undervisningen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Fra høsten 2020 innføres en ny læreplan i norsk skole, der folkehelse og livsmestring er ett av tre tverrfaglige temaer som skal inn i alle fag. Hensikten med denne studien har vært å få et tydeligere bilde av hvordan ... -
Livsmestring og psykisk helse i skolen. Læreres holdninger og opplevelser.
(Master thesis, 2021)Livsmestring er et relativt nytt begrep i skolen, og er sammen med folkehelse ett av tre tverrfaglige områder som ble introdusert gjennom fagfornyelsen av Kunnskapsløftet. Folkehelse og livsmestring er et komplekst tema i ... -
Local implications of a globalised prostitution market
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)A local study into the connections between migration, prostitution and trafficking - the case of Stavanger -
Lytt til meg : en studie av innvandrerbarns sosiokulturelle og psykologiske tilpasning før og etter overgangen fra innføringsinstitusjon til bostedsskole
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Å bytte skole kan være utfordrende for mange barn, uavhengig av kulturell bakgrunn, men overgangen kan være spesielt tøff for de som i tillegg til å møte en ny skole også møter en ny kultur. Dette møtet kan blant annet ... -
Lyttingens rolle i matematiske helklassediskusjoner: En analyse av hvordan lytting påvirker mønstrene i den matematiske diskursen
(Master thesis, 2022)Lytting fremheves i litteraturen som en kritisk og viktig faktor i matematikkundervisningen. Ferdigheten har potensial til å være en viktig informasjonskilde og skaper muligheter, både for lærere og elever. Samtidig fremhever ... -
Lærarar på 1. trinn sitt rapporterte arbeid med fonologisk bevisstheit i den fyrste leseopplæringa.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Temaet for masteroppgåva var arbeid med fonologisk bevisstheit i begynnaropplæringa. Formålet var å undersøkje korleis lærarar arbeider med fonologisk bevisstheit i den fyrste leseopplæringa på 1. trinn. For undersøkje ... -
Lærarar si oppfatning om deira undervisningskunnskap knyta til ulike representasjonar av brøk.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgåva er eit resultat av ein kvalitativ studie av eksisterande empirisk baserte data frå eit større prosjekt ved Universitetet i Stavanger som fokuserer på lærarar sin undervisningskunnskap i matematikk (UKM) ... -
Lærarars opplevingar av elevars stress knytt til munnleg prestasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva tar føre seg stress knytt til munnleg prestering blant elevar i mellom-og ungdomstrinna, og har som føremål å finne ut korleis lærarar kan hjelpe desse elevane. Dette vert diskutert i lys av den ... -
Læreboktekster i norskfaget: i et andrespråksperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien undersøker ordforståelse og leseforståelse knyttet til arbeid med læreboktekster i norskfaget. Det vil si tekster som presenterer et faglig innhold og som er skrevet med tanke på læring. Studien har ... -
Lærekandidatordningen - en uutnyttet mulighet? En studie av tidligere lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp
(Master thesis, 2017-06)Tema for denne studien omhandler fire lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp som omfatter både skole- og bedriftsopplæringen. Lærekandidatordningen er bedriftsopplæringen i et yrkesfaglig opplæringsløp der ... -
Lærende tankesett, skolefaglig engasjement og relasjoner
(Master thesis, 2023)Tema for studien er forekomst og sammenhenger mellom lærende tankesett, låst tankesett, atferdsengasjement, emosjonelt engasjement, samarbeid med medelever og emosjonell støtte fra lærer. Lærende tankesett er et sentralt ... -
Lærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelt velvære og emosjonelle problem
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Tema for denne studien er forekomst og sammenhenger mellom variablene lærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelle problemer og emosjonelt velvære. Lærende tankesett blir sett til å indikere et fokus på mulighet ...