Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 766-785 av 998
-
Problemløsning i smågrupper på ungdomstrinnet – en studie av elevers problemløsningsstrategier og deres appropriering av ulike medierende verktøy i problemløsningsfasen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Dette er en kvalitativ case-studie som omhandler problemløsning i smågrupper med elever fra 8. trinn i en norsk ungdomsskole. Studien belyser elevers bruk av problemløsningsstrategier og medierende verktøy, samt metakognitive ... -
Problemløysing og utvikling av løysningstrategiar i matematikkfaget i den malawiske skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Denne oppgåva er ein studie om korleis lærarar i den malawiske skulen tek vare på elevanes interesse å utvikle løysingsstrategiar i matematikkfaget gjennom problemløysing. Problemløysing er ein metode i matematikk der ... -
Programmering for læring og motivasjon: En casestudie om hvordan undervisning med micro:bit kan skape læring og motivasjon i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne studien baserer seg på en problemstilling om hvordan matematikkfaglige temaer blir berørt innenfor en undervisningsøkt med micro:bit og hvordan programmering kan legge til rette for elevenes motivasjon i matematikk. ... -
Programmering i matematikk: En casestudie om elevers problemløsningsprosesser i introduksjon til programmering i matematikkfaget
(Master thesis, 2023)LK20 introduserte programmering inn i flere fag i skolen i 2020. Matematikk står som det faget der programmeringen har størst relevans, og det er derfor interessant å undersøke nytteverdien til programmering i matematikk. ... -
Programmering i matematikk: En studie av hvordan programmering kan endre lærerrollen og bidra til god matematikkundervisning.
(Master thesis, 2023)Gjennom læreplanen Kunnskapsløftet 2020 er det besluttet at programmering skal være implementert i matematikkundervisning på grunnskolen. Forskning viser at lærere må ha kunnskap om faginnhold for god kvalitet på undervisningen ... -
Psykisk helse hos unge i sammenheng med skolepress og sosiale medier
(Master thesis, 2022)God psykisk helse er viktig for unges velvære. Likevel rapporterer flere unge om økte psykiske helseplager. Temaet for denne oppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Studien legger vekt på sammenhenger mellom psykisk ... -
Psykisk helse i skolen : hvilken ressurs kan læreren være for risikoutsatte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Økt forekomst av psykososiale vansker i skolen utgjør en stor ufordring for skolen og lærerne. Hvorvidt læreren kan være en ressurs for elever som er spesielt risikoutsatte har blitt undersøkt gjennom en intervjuundersøkelse. ... -
Psykisk helse i skolen: En kvalitativ studie av helsesykepleiers arbeid i barneskolen for å fremme elevers psykiske helse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Hensikten med denne kvalitative studien har vært å utforske hvordan helsesykepleiere arbeider for å fremme god psykisk helse blant barn i barneskolen. For å undersøke dette er det benyttet semistrukturert intervju med fem ... -
Psykisk helse og arbeid med følelser i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-30)Formålet med studien er å bidra til økt innsikt og kunnskap rundt barns psykiske helse, hvor fokuset er spesielt rettet mot barns følelser. Forskningsspørsmålet for undersøkelsen omhandler hvilke måter barnehagen kan bidra ... -
Psykiske plager, mistrivsel og ensomhet som en konsekvens av mobbing: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom psykiske plager, mistrivsel og ensomhet hos elever i videregående skole og deres rolle i mobbing på grunnskolen.
(Master thesis, 2023)Formålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad det er sammenheng mellom psykiske plager, mistrivsel og ensomhet hos elever i videregående skole og deres rolle i mobbing på grunnskolen. Det var ... -
Psykologisk ferdighetstrening for idrettsdommere
(Bachelor thesis, 2022)Dette litteraturstudie har som mål å undersøke effekten psykologisk ferdighetstrening kan ha på dommere i forskjellige idretter. Forskningsspørsmålet som ble formulert for oppgaven er «hvilken effekt kan psykologisk ... -
De psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS -når det anvendes i en norsk setting
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema for denne oppgaven er å undersøke de psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS (Downer, Booren, Hamre, et al., 2010). inCLASS blir brukt som et av datainnsamlingsverktøyene i forskningsprosjektet ... -
Raske bokstavar og meistringstru. Ein kvalitativ studie i korleis innføring av rask bokstavprogresjoni begynnaropplæringa påverkar elevane si meistringstru
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-28)Lesing er ein av dei grunnleggjande dugleikane eit barn skal læra når det startar på skulen. Målet er at eleven skal læra å lesa og å meistra lesekunsten. Denne masteroppgåva handlar om korleis rask bokstavinnlæring påverkar ... -
Re-integration of highly skilled return migrant: the impact on the development of Bangladesh
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)An increasing numbers of highly skilled people from Bangladesh are immigrating to the developed world in search for better education and jobs. The ‘brain drain’ is central importance arena by the many scholars but while ... -
Reading for pleasure in English as an L2 in Norwegian primary schools: Teachers’ perceptions and practices
(Master thesis, 2022)This study’s topic is about reading for pleasure in the English subject in 5th to 7th grade in Norwegian primary schools. The thesis aimed to investigate teachers’ perceptions on what reading for pleasure is and their ... -
Reaktiv aggresjon og elevrelasjoner - hva kan lærere gjøre?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-06)Denne studien har bakgrunn i opplæringslova, som slår fast at alle barn i norsk skole har rett på et godt psykososialt skolemiljø. Formålet var å undersøke hvordan denne tilretteleggingen er for reaktivt aggressive elever, ... -
Reaktiv aggresjon og inkludering: En studie om hvordan pedagogen kan bruke inkludering som forebygging inn mot barn med reaktiv aggressiv atferd.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Både Berkowitz (1993) og Tremblay (2010) peker på at aggresjon er et av de største problemene i dagens samfunn. Reaktivt aggressive elever viser seg å være i stor risiko for å bli avvist av sine jevnaldrende, noe som gjør ... -
Reaktiv aggresjonsproblematikk i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan pedagoger i barnehagen håndterer barn som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. Med tanke på at studien er rettet mot barnehagen vil også tidlig innsats være en viktig ... -
Refugees’ Self-Reliance and Livelihood Strategies: A Comparative Study of Uganda and Germany
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-30)While some migrate with choice, others are forced to leave. This master thesis deals with the situation of Eritreans, Ethiopians and Somalis who had to leave their country either because of war, political insecurity or ... -
Relajonskompetanse og utgarende atferd. En kvalitativ studie om betydningen av pedagogers relasjonskompetanse i arbeidet med å forebygge utviklingen av utagerende atferd hos barn i to-tre årsalderen i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-05)Designet i masteroppgaven er en kvalitativ studie der hensikten er å belyse pedagogenes refleksjoner, erfaringer og opplevelser av sin egen relasjonskompetanse satt i sammenheng med å forebygge utviklingen av utagerende ...