Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 854-873 av 995
-
Skolens rolle i barns sorgprosesser
(Master thesis, 2021)I denne studien diskuterer jeg barns sorg og sorgprosesser. Målet med studien er å øke læreres kunnskap og kompetanse om barn i sorg og lærerens rolle i møte med disse. Barn sørger på ulike måter, og det er derfor viktig ... -
Skolens rolle i forhold til elever med emosjonelle vansker, med vekt på angst og depresjon
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Denne oppgaven handler om skolens rolle i forhold til elever med emosjonelle vansker, med vekt på angst og depresjon. For å se nærmere på dette har jeg valgt å ta utgangspunkt i hvordan lærerne selv ser på deres muligheter ... -
Skolerelatert stress og strategier
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Valget av tema til masteroppgaven var vanskelig. Når det kommer til barn og unge er det utrolig mange fenomener som har behov for å belyses. Men etter en grundig overveielse falt valget på skolerelatert stress og strategier. ... -
Skolevegring - kompleksiteten belyst av to elever og relevante aktører
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å gå i dybden på noen elever sin skolevegringsproblematikk, fra ulike perspektiv. Det var viktig å inkludere eleven sin stemme, noe den sjeldent blir. Hensikten var å undersøke hver ... -
Skolevegring blant elever med høyt fravær: hvordan er mobbing, sosial isolasjon og emosjonell støtte fra læreren relatert og hvordan predikerer de skolevegring?
(Master thesis, 2022)Skolevegring er det overordnede temaet i denne masteroppgaven. Problemstillingen er «Hvordan er sammenhengen mellom skolevegring, mobbing, sosial isolasjon og lærerens emosjonelle støtte når man ser på et utvalg elever med ... -
Skolevegring og skolebaserte tiltak
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Skolevegring er en alvorlig problematikk som kan få store konsekvenser for barn og unge. Forskningsresultater viser at de står i fare for å henge etter både faglig og sosialt på grunn av stort fravær (Kearney, 2001). Dette ... -
Skrivestrategier på ungdomstrinnet: En studie av norsklæreres undervisning i skrivestrategier og elevers skrivestrategier i produksjon av lengre tekster
(Master thesis, 2021)I denne mastergradsoppgaven belyses temaet skrivestrategier fra både lærerperspektiv og elevperspektiv. Det foreligger en rekke forskning nasjonalt og internasjonalt som tilsier at det å bruke skrivestrategier har positiv ... -
«Skulder mot skulder skal vi leve sammen» En kvalitativ studie av hvordan menneskerettighetsundervisning blir presentert i Kurdistan.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne forskningsoppgaven er å undersøke hvordan noen forelesere ved et universitet i Kurdistan presenterer sin menneskerettighetsundervisning, med vektlegging på en utdanning som skjer «om, for og gjennom» ... -
Små barn og samlivsbrudd : en kvalitativ studie av aktive tiltak i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Hensikten med dette masterstudiet var å beskrive aktive tiltak i barnehagen for barn som har opplevd samlivsbrudd, samt belyse informantenes erfaringer med tiltaket og sammenlikne de norske tiltakene med det internasjonale ... -
Små barn og samlivsbrudd : en kvalitativ studie av familieterapeuters erfaringer når det gjelder symptomer og tiltak
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Hensikten med denne masterstudien var å vinne kunnskap om familieterapeuters erfaringer med symptomer og tiltak blant små barn som opplever samlivsbrudd. Tanken med dette var at denne kunnskapen kan ha overføringsverdi til ... -
Sorg i skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne studien belyser læreres kompetanse i forhold til arbeid med elever i sorg som følge av å ha mistet en av sine nære, og tilrettelegging for disse elevene i den Norske barneskole. Det er benyttet et kvalitativt, ... -
Sosial kompetanse i rammeplanen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan personalet i en barnehage anvender Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (heretter Rammeplanen) som ble innført av Kunnskapsdepartementer i 2006, og hvordan de ... -
Sosial kompetanse på timeplanen? Sett fra et elevperspektiv: Hvordan og i hvilken grad blir sosial kompetanse "innlemmet" i skolehverdagen? Hvorfor er sosial kompetanse viktig og hvordan kan skolen tilrettelegge for arbeidet med elevenes sosiale utvikling?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-14)I denne studien har elevperspektivet vært sentralt. Formålet var å få kunnskap om elevenes erfaringer med i hvor stor grad, og på hvilken måte sosial kompetanse blir «innlemmet» i skolehverdagen. Videre ønsket jeg å få ... -
Sosiale og emosjonelle vansker blant evnerike barn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne studien var å finne frem til relevant forskning om sosiale og emosjonelle vansker hos evnerike barn. Hensikten var å kritisk analysere aktuell og kvalitetssikret forskning knyttet til evnerike barn og ... -
Sosiallærerens betydning for elevenes psykiske helse i skolen - Tilrettelegging som skaper muligheter for utvikling av en god psykisk helse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)Masteroppgavens tema er sosiallærers rolle i skolen, og dens betydning for elevenes psykiske helse. Studiens hensikt har vært å fremheve sosiallærer som en ressurs i det forebyggende psykiske helsearbeidet, hvor målet har ... -
Sosiallæreres arbeid med psykisk helse på ungdomsskole.
(Master thesis, 2022)I denne studien har formålet vært å svare på problemstillingen: På hvilken måte arbeider sosiallærere med å fremme god psykisk helse blant elever på ungdomsskolen? Forskningsspørsmålene i oppgaven var: 1.Hvilke psykiske ... -
Sosialt og emosjonelt sårbare barns overgang fra barnehage til skolefritidsordning: Skoleledelsens innvirkning på overgangsprosessen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne kvalitative intervjuundersøkelsen var å belyse skolefritidsordningen som sosial læringsarena, og å peke på hvilken betydning skolefritidsordningen har i sosialt og emosjonelt sårbare barns ... -
Sosialt tilbaketrukne elever i skolen. En kvalitativ undersøkelse av læreres kompetanse om sosialt tilbaketrukne elever og hvordan de mener læringsmiljøet best kan tilpasses dem.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Begrepet sosial tilbaketrekking har blitt brukt i mange ulike situasjoner og for å beskrive mange ulike atferder. Jeg ser på noen ulike beskrivelser av sosialt tilbaketrukne elever, mulige årsaker og konsekvenser av sosial ... -
Spesialundervisning i videregående opplæring - hva skjer?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med studien er å undersøke hvordan spesialundervisning i videregående opplæring praktiseres, samt hvordan bruk av spesialundervisning kan knyttes til kvalifisering til arbeid og videre utdanning. Studien har en ... -
Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)”Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag” er en kvalitativ analyse av begrunnelser for tilrådning om spesialundervisning. Det empiriske erfaringsmaterialet består av tolv søknadsdokumenter med tilhørende ...