• "Stavanger-modellen": En modell for fremtiden eller en modell for fall? 

      Malin Hølestøl (Master thesis, 2022)
      Abstract will be available on 2220-08-01
    • Staveundervisning i norske barneskoler 

      Hodnefjell, Caroline (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)
      Studiens hensikt er å undersøke nærmere hvorvidt staveundervisningen i norsk barneskole gir grunnlag for at elevene skal kunne utvikle god staveferdighet. Målet er ikke å generalisere, men å beskrive funnene. Utvalget ...
    • Staving og kjønn - en studie av gutter og jenters staveferdigheter fra 3. til 7. klasse 

      Joner, Maya Dybvig (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05-14)
      Tema for denne studien var staving og kjønn, med følgende problemstilling: I hvilken grad er det kjønnsforskjeller i staveferdigheter fra 3. – 7. klasse? Gjør gutter og jenter samme type feil? Studien ble foretatt med ...
    • Stemmer fra elever i videregående med dysleksi -opplevelser av diagnostisering og tiltak 

      Hallgren, Helena Eracleous (Master thesis, 2021)
      I denne studien er det forsøkt å få økt kunnskap om elever i videregående med dysleksi sin opplevelse av det å bli diagnostisert og motta tiltak. Tiltakene har vært rettet mot skriving og hovedtema for tiltakene har vært ...
    • En studie om tilbakeføring av elever med atferdsvansker fra alternativ til ordinær skole 

      Svendsen, Anita (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      I denne oppgaven presenteres en kvalitativ case-studie om en elev som har blitt flyttet fra en ordinær ungdomsskole og over på en alternativ ungdomsskole på grunn av atferdsvansker, og som etter endt opphold på den alternative ...
    • A study of Norwegian upper secondary EFL teachers’ beliefs about their students’ extramural English learning. 

      Eilertsen, Maria (Master thesis, 2020-08-31)
      En masteroppgave om engelsklærerne i den videregående skolens oppfatninger og tanker rundt elevers bruk av engelsk utenfor klasserommet, og i hvilken grad lærerne mener at den påvirker engelsklæringen på godt og vondt. Det ...
    • Styrketreningsvolum og intensitet og dets påvirkning på hypertrofi og 1RM 

      Konnestad, Robert (Bachelor thesis, 2023)
      Styrketrening påvirker musklene våre på mange forskjellige måter. Å utvikle musklenes størrelse og styrke er noe som er og blir mer populært blant mennesker blant alle aldre. Hvordan man best mulig kan optimalisere treningen ...
    • «Surf therapy» som alternativ behandlingsmetode for angst og depresjon hos barn og unge med mentale lidelser. 

      Hagenes, Marcus Emil (Bachelor thesis, 2022)
      Oppgaven tar for seg i hvor stor grad barn og unge er utsatt for mentale lidelser, og hvilken effekt fysisk aktivitet i naturområder har på diagnostiserte lidelser som depresjon og angst. Fysisk aktivitet bidrar til økt ...
    • Surfing og forbrukskultur 

      Sakariassen, Espen (Bachelor thesis, 2022)
      Denne oppgaven har som formål å undersøke deler av den norske surfekulturens forbrukerkultur og hvorvidt den fasiliteter for miljøvennlige forbruksvaner. Den tar også høyde for å besvare hvorfor forbrukskulturen har blitt ...
    • Svake stavere på 2.trinn: mestringsområder, utfordringer og pedagogiske tiltak. 

      Aven, Lene (Master thesis, 2015-06-15)
      Temaet for studien var svake stavere, med følgende problemstilling: «Hvilke staveferdigheter og stavefeil kommer til uttrykk blant de 5 % svakeste staverne på 2.trinn, og hvilke tiltak bør vektlegges for denne elevgruppen?» ...
    • Svake stavere på 5. trinn: Hvordan er ordavkodings- og staveferdighetene deres? 

      Byberg, Gunn (Master thesis, 2017-06-12)
      Denne studien har fokus på svake stavere på 5.trinn. Problemstillingene som blir tatt opp er: 1. Hvordan er ordavkodingsferdigheten til svake stavere på 5.trinn? 2. Er det forskjell med henhold til stavestrategier for svake ...
    • Svakheter hos ofrene for aggresjon 

      Slettebø, Martin Wendt (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      Forskning på aggresjon og mobbing danner grunnlag for å lage hypoteser om hvordan aggressive barn tenker om sine medelever og hva de interesserer seg for i møtet med sine medelever. Det antas at proaktiv aggresjon henger ...
    • Systemarbeid i barnehagen med PPT som kompetansemiljø: En fokusgruppestudie 

      Haga, May Britt (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-09)
      Denne studien handlet om hvordan Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) kan bidra i arbeidet for å øke kvaliteten i barnehagen for barn med sosiale og emosjonelle utfordringer. Fra 1. august 2016 ble barns rett til ...
    • Systemarbeid i PP-tjenesten. En kvalitativ studie av læreres forståelse og forventninger 

      Gaard, Halvor (Master thesis, 2022)
      Tematikken for denne studien har vært PP-tjenestens systemarbeid, og deres samarbeid med skolene. Fokuset har vært rettet mot lærernes perspektiv på disse fenomenene. Det er undersøkt hvordan lærere forstår PP-tjenestens ...
    • Syv lærere om reaktiv aggresjon og relasjonsbygging 

      Grude, Beate Aileen (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)
      Formålet med denne studien har vært å utvikle verdifull kunnskap rundt emnene reaktiv aggresjon og relasjonsbygging. Jeg har valgt å fokusere på relasjonsbygging som et tiltak i møte med reaktivt aggressive elever. Ved å ...
    • Særskilt norskopplæring 

      Storholt, Linda (Master thesis, 2021)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å få økt kunnskap om organisering og gjennomføring av særskilt norskopplæring for flerspråklige elever i offentlige barneskoler på Sør- og Vestlandet. Tidligere forskning tyder ...
    • Talentidentifisering i fotball – en systematisk oversikt 

      Skjerping, Ruben Birkeland (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)
      Fotball er en idrett med komplekse og omfattende krav. Klubber og forbund har en interesse av å identifisere de mest lovende utøverne i ung alder for å kunne tilby optimale utviklingsmuligheter. Hensikten med denne studien ...
    • ”Tan jeg væe me å lete?” En studie om lekemestring hos barn med språkvansker 

      Eek, Ingrid Tjøstheim (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)
      Formålet med studien var å se nærmere på hvordan førskolebarn med språkvansker mestret lek, og hvilke konsekvenser dårlig lekemestring kan føre til hos disse barna. Studien ble gjennomført via observasjon av barns lek, ved ...
    • Tavlebruk i kroppsøvingsfaget 

      Alsaker, Oskar Skjefrås; Lauvsnes, Inger Heng (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å fordype seg i noe som både kan være til nytte for oss og andre i arbeidslivet som grunnskolelærere. I dette ligger et håp om at oppgaven kan bidra til å løfte synet på kroppsøving ...
    • Teacher's Role During an Extensive Reading Program 

      Johansen, Fredrik (Master thesis, 2023)
      Abstract This thesis is based on a rapid review of previous studies on Extensive reading (ER), reading a lot of books at a level where the reader can understand 80-90% of the words on a given page. The studies were done ...