Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Title
Now showing items 103-122 of 994
-
Det komplekse arbeidet med å lede matematiske samtaler: en lærers bruk av samtaletrekk, og videre oppfølging av disse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Forskning på samtaler i matematikkundervisning er et forskningsområde i vekst. Å engasjere elevene i samtaler i klasserommet viser seg å gi gode muligheter for læring (Chapin, O’Connor, & Anderson, 2009; Strandberg & Manger, ... -
Det komplekse arbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøkte hva som kan være involvert i det spesifikke undervisningsarbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner. Undersøkelsen er inspirert av nyere forskning som baserer ... -
Det komplekse lærerarbeidet i lys av dialogbasert undervisning for elevers arbeid med multiplikasjon på 5.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Dialogbasert undervisning er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og i den nye læreplanen. At elevene får mulighet til å være aktivt deltakende i matematiske diskusjoner, utforske og resonnere, er grunnleggende ... -
Det komplekse undervisningsarbeidet med å lede matematiske samtaler i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk
(Master thesis, 2021)Det dialogiske perspektivet har fått et stadig større fokus innenfor forskning på kommunikasjonen i klasserommet. Dette perspektivet hører til i den sosiokulturelle læringsteorien, hvor læring skjer i samhandling med andre ... -
Det usikre lærerarbeidet i en skole for alle. Nyutdannede læreres arbeid med- og forståelse av inkludering.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne masteroppgaven handler om nyutdannede lærere sitt møte med det inkluderende klasserommet. Studien har som formål å skaffe innsikt om hvordan nye lærere i skolen arbeider med- og forstår inkludering. Oppgaven er ... -
Det utematiserte kjønnet : en analyse av spesialpedagogikkens heteronormative forutsetninger
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2007, Master thesis, 2007)Kjønn gjennomsyrer vår hverdag, og preger alle våre møter med andre, i form av fordommer og forventninger, måter vi omgås på, måter vi snakker til hverandre på. Kjønn har betydning sosialt, kulturelt, økonomisk og politisk. ... -
”Det var en glimrende feil!” - implikasjoner fra feilmønstre i oppstilte og uoppstilte regneoppgaver fra Kartleggingsprøve i regning for 2. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Studien hadde fokus på indikasjoner feilmønster i oppstilte og ikke oppstilte regneoppgaver gir. Datamaterialet besto av 440 elevers Kartleggingsprøve i regning for 2. trinn, i Stavanger kommune. En sammenligning ble gjort ... -
"Det verste var å finne argumentene ..." En studie om argumenterende skriving og elevmedvirkning i utarbeidelse av kvalitetskriterier på 7. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-29)Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke 7. trinnselevers argumenterende skriving i norskfaget, i en kontekst der de var involvert i utarbeidelsen av kriterier for kvalitet. Problemstillingen jeg ... -
Dette har vi ventet på så lenge : multiboka en lærebok for elever med spesifikke språkvansker.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tematikken i denne masteroppgaven er todelt. Her belyses læring ved hjelp av multimedia, samtidig som det blir gjort rede for spesifikke språkvansker (SSV) og hvilke utfordringer dette innebærer for læring. Målet har vært ... -
Dialogiske tilbakemeldingers betydning på underveisvurdering og læring: En studie av lærer-elev dialogen fra to klasser i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven omhandler dialogiske tilbakemeldingers effekt på underveisvurdering, og hvordan dette kan bidra til å påvirke elevers læring. Dette er selve kjernen i vurdering for læring. Jeg har gjennomført en ... -
Digital norskdidaktikk: en systematisk kunnskapsoversikt
(Master thesis, 2021)I denne systematiske oversikten har jeg gått gjennom fagfellevurdert forskning om bruken av læringsteknologi i norskfaget de siste fem årene. Dette feltet er preget av rask utvikling og mange diskusjoner. Formålet med denne ... -
Digital storytelling, en møteplass for muntlige og digitale ferdigheter i skolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-27)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et kombinert behov for å få en bedre utnyttelse av digitale enheter i klasserommet og å finne gode arbeidsmetoder for å bedre de muntlige ferdighetene til elevene. Stadig flere ... -
Disciplining Bodies across Borders? Migrant Women’s Attitudes towards Norwegian Policies on Female Genital Cuttings
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)This study aims at examining the issue of Female Genital Cuttings (FGC) in Norway, which is said to have one of the strictest laws on FGC. However, it has been argued that there is an incongruence between the research used ... -
Do school libraries in Norwegian primary schools facilitate increased reading proficiency in the EFL Classroom?
(Master thesis, 2023)Abstract This study aims to investigate whether school libraries in Norwegian primary schools facilitate reading in the EFL classroom. In recent years, digital tools in Norwegian schools have becoming increasingly popular, ... -
Does Early Introduction of Algebra in Schools Make any Difference? A Causal-Comparative Study of Algebra Skills of Upper Secondary School Students in Norway and Nepal.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)The main goal of this causal-comparative study is to investigate if the introduction of algebra in an early stage in schools enhance students' understanding of basic high school algebra. Algebra with variables appears in ... -
"DON'T GO THERE" - A Feminist, narrative research on Somali-born women’s lived experiences and gender(ed) identities in Kampala, Uganda
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Through an intersectional and feminist narrative approach, the narratives from seven Somali-born women, aged 32-42, who have migrated from Somalia and are now living in Kampala are analysed as to discuss gender(ed) identities, ... -
«Du bare gjorde det, ja, men… det er litt skummelt når vi bare gjør ting» - En første klasses sosiomatematiske normer for hva som regnes som en akseptabel matematisk forklaring i plenumssamtaler
(Master thesis, 2021)Forklaringer kan tilby viktig informasjon om de andre deltakerne i matematikkundervisningen sin tenkemåte, og et bevisst arbeid med forklaringer, kan bedre elevenes læring. Gjennom sosiomatematiske normer for akseptable ... -
"Du kan jo velge å bare overse den eleven, så kan hun sitte der i en krok for seg selv" - En kvalitativ studie om læreres kunnskap og erfaring med elevers innagerende atferd.
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker læreres kompetanse med elever som innehar en innagerende atferd, og erfaringene lærere har med å bruke skole-hjem-samarbeid som et hjelpemiddel for å tilrettelegge for disse elevene. Formålet med ... -
Dybdelæring i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ intervensjonsstudie av ungdomsskoleelevers læring gjennom en dynamisk undervisningspraksis i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2023)Hensikt og problemstilling: Studiens hensikt er å undersøke hvordan en dynamisk undervisningspraksis med fokus på bevegelseslæring kan forsterke dybdelæring hos ungdomsskoleelever i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen for ... -
Dybdelæring: Analyse av realiseringer av typiske egenskaper av læreren ved Zankovs modell i 4. klasse.
(Master thesis, 2021)Sammendrag I denne studien har tatt for seg dybdelæring, som er kommet inn i læreplanen LK20, og se på hvordan det stiller seg i møte med utviklende opplæring i matematikk (UOM). Jeg har valgt å se på denne problemstillingen ...