Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Title
Now showing items 108-127 of 994
-
Det utematiserte kjønnet : en analyse av spesialpedagogikkens heteronormative forutsetninger
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2007, Master thesis, 2007)Kjønn gjennomsyrer vår hverdag, og preger alle våre møter med andre, i form av fordommer og forventninger, måter vi omgås på, måter vi snakker til hverandre på. Kjønn har betydning sosialt, kulturelt, økonomisk og politisk. ... -
”Det var en glimrende feil!” - implikasjoner fra feilmønstre i oppstilte og uoppstilte regneoppgaver fra Kartleggingsprøve i regning for 2. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Studien hadde fokus på indikasjoner feilmønster i oppstilte og ikke oppstilte regneoppgaver gir. Datamaterialet besto av 440 elevers Kartleggingsprøve i regning for 2. trinn, i Stavanger kommune. En sammenligning ble gjort ... -
"Det verste var å finne argumentene ..." En studie om argumenterende skriving og elevmedvirkning i utarbeidelse av kvalitetskriterier på 7. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-29)Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke 7. trinnselevers argumenterende skriving i norskfaget, i en kontekst der de var involvert i utarbeidelsen av kriterier for kvalitet. Problemstillingen jeg ... -
Dette har vi ventet på så lenge : multiboka en lærebok for elever med spesifikke språkvansker.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tematikken i denne masteroppgaven er todelt. Her belyses læring ved hjelp av multimedia, samtidig som det blir gjort rede for spesifikke språkvansker (SSV) og hvilke utfordringer dette innebærer for læring. Målet har vært ... -
Dialogiske tilbakemeldingers betydning på underveisvurdering og læring: En studie av lærer-elev dialogen fra to klasser i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven omhandler dialogiske tilbakemeldingers effekt på underveisvurdering, og hvordan dette kan bidra til å påvirke elevers læring. Dette er selve kjernen i vurdering for læring. Jeg har gjennomført en ... -
Digital norskdidaktikk: en systematisk kunnskapsoversikt
(Master thesis, 2021)I denne systematiske oversikten har jeg gått gjennom fagfellevurdert forskning om bruken av læringsteknologi i norskfaget de siste fem årene. Dette feltet er preget av rask utvikling og mange diskusjoner. Formålet med denne ... -
Digital storytelling, en møteplass for muntlige og digitale ferdigheter i skolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-27)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et kombinert behov for å få en bedre utnyttelse av digitale enheter i klasserommet og å finne gode arbeidsmetoder for å bedre de muntlige ferdighetene til elevene. Stadig flere ... -
Disciplining Bodies across Borders? Migrant Women’s Attitudes towards Norwegian Policies on Female Genital Cuttings
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)This study aims at examining the issue of Female Genital Cuttings (FGC) in Norway, which is said to have one of the strictest laws on FGC. However, it has been argued that there is an incongruence between the research used ... -
Do school libraries in Norwegian primary schools facilitate increased reading proficiency in the EFL Classroom?
(Master thesis, 2023)Abstract This study aims to investigate whether school libraries in Norwegian primary schools facilitate reading in the EFL classroom. In recent years, digital tools in Norwegian schools have becoming increasingly popular, ... -
Does Early Introduction of Algebra in Schools Make any Difference? A Causal-Comparative Study of Algebra Skills of Upper Secondary School Students in Norway and Nepal.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)The main goal of this causal-comparative study is to investigate if the introduction of algebra in an early stage in schools enhance students' understanding of basic high school algebra. Algebra with variables appears in ... -
"DON'T GO THERE" - A Feminist, narrative research on Somali-born women’s lived experiences and gender(ed) identities in Kampala, Uganda
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Through an intersectional and feminist narrative approach, the narratives from seven Somali-born women, aged 32-42, who have migrated from Somalia and are now living in Kampala are analysed as to discuss gender(ed) identities, ... -
«Du bare gjorde det, ja, men… det er litt skummelt når vi bare gjør ting» - En første klasses sosiomatematiske normer for hva som regnes som en akseptabel matematisk forklaring i plenumssamtaler
(Master thesis, 2021)Forklaringer kan tilby viktig informasjon om de andre deltakerne i matematikkundervisningen sin tenkemåte, og et bevisst arbeid med forklaringer, kan bedre elevenes læring. Gjennom sosiomatematiske normer for akseptable ... -
"Du kan jo velge å bare overse den eleven, så kan hun sitte der i en krok for seg selv" - En kvalitativ studie om læreres kunnskap og erfaring med elevers innagerende atferd.
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker læreres kompetanse med elever som innehar en innagerende atferd, og erfaringene lærere har med å bruke skole-hjem-samarbeid som et hjelpemiddel for å tilrettelegge for disse elevene. Formålet med ... -
Dybdelæring i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ intervensjonsstudie av ungdomsskoleelevers læring gjennom en dynamisk undervisningspraksis i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2023)Hensikt og problemstilling: Studiens hensikt er å undersøke hvordan en dynamisk undervisningspraksis med fokus på bevegelseslæring kan forsterke dybdelæring hos ungdomsskoleelever i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen for ... -
Dybdelæring: Analyse av realiseringer av typiske egenskaper av læreren ved Zankovs modell i 4. klasse.
(Master thesis, 2021)Sammendrag I denne studien har tatt for seg dybdelæring, som er kommet inn i læreplanen LK20, og se på hvordan det stiller seg i møte med utviklende opplæring i matematikk (UOM). Jeg har valgt å se på denne problemstillingen ... -
Dysleksivennlig skole – læreres selvrapportering om bruk av varierte arbeidsmåter, metoder som sikrer forståelse og vurdering for læring på en dysleksivennlig skole
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å finne ut om man kan se et gjennomsyret fokus blant lærerne ved en dysleksivennlig skole på en rekke områder knyttet til undervisningen deres. Det ble derfor undersøkt hvilken grad lærerne ... -
"Education is our weapon for the future": Access and non-access to higher education for refugees in Nakivale Refugee Settlement, Uganda
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Access to higher education for refugees is limited and under-researched. Within the context of protracted refugee situations in the Global South, the relief focus of humanitarian assistance, as well as the lack of integration ... -
Effekten av 20 ukers løpstrening på utrente. "Sprek 3" - en intervensjonsstudie.
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Hensikten med studien var å invitere utrente lesere av en regional avis til å delta i et intervensjonsprogram for å endre livsstil. Målet var å komme i form, og for de som ønsket, i så god form at de var i ... -
Effekten av fem måneders intervalltrening og kostholdsveiledning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Bakgrunn: Studien fulgte voksne overvektige og utrente personer med KMI over 25, som deltok i et intervensjonsprogram for å endre livsstil. Deltakerne ble delt inn i en kontrollgruppe og en intervensjonsgruppe. Hensikten ... -
Effekten av fire og en halv uke med hurtighetstrening på juniorfotballspillere, samt effekten av fokus på løpsteknikk.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Hensikten med studien var å undersøke om et juniorlag i fotball kunne få fremgang på repeterende sprint, akselerasjonshurtighet, maksimalhurtighet og vertikalspenst etter få uker med sprinttrening. Studien tok også for seg ...