Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 145-164 av 994
-
Elever med flyktningbakgrunn i ungdomsskolen. En studie av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på krigstraume, med fokus på identifisering, tiltak og lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-27)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven omhandler ungdomsskole elever i to innføringsklasser ved samme skole som kan ha blitt utsatt for et krigstraume, samt lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen. Med utgangspunkt ... -
Elever med stort læringspotensial og motivasjon i matematikk
(Master thesis, 2021)Oppgaven setter søkelys på elever med stort læringspotensial, hvor målet med studien var å få innblikk i hva som motiverer denne gruppen av elever innenfor matematikk. Det har blitt observert samlinger ved Talentsenteret ... -
Elever med stort læringspotensial sine erfaringer med matematikk og tilpasset opplæring i skolen og ved et eksternt pedagogisk tilbud
(Master thesis, 2021)Tilpasset opplæring og matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial kan være krevende, og elevene kan ofte blir overlatt til seg selv. Med bakgrunn i dette var hensikten og formålet med denne studien å ... -
Elevers arbeid med responsen de får i norskfaget
(Master thesis, 2022)Sammendrag Hvordan arbeider utvalgte elever på 7. trinn med vurderingene de får av læreren sin og medelevene sine i arbeid med fortellinger? I denne oppgavens sammenhengen arbeidet elevene det er forsket på med et tverrfaglig ... -
Elevers forståelse av Annas himmel knyttet til emnet folkehelse og livsmestring i norsk.
(Master thesis, 2022)Et nytt og viktig tema i skolen er det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Lærere må derfor øke kunnskapen om hvordan arbeide med temaet i norskfaget. Avhandlingens formål var å undersøke hvordan elever forstod ... -
Elevers fortellinger om spesialundervisning i grunnskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-19)Denne oppgaven beskriver hvordan åtte elever erfarer spesialundervisning i grunnskolen. Disse erfaringene blir drøftet opp mot et inkluderende perspektiv på utdanning. «Jo nærmere han kom skolen, desto tettere ble ... -
Elevers motivasjon for problemløsingsorientert matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)Motivasjon viser seg å være en viktig faktor for elevenes prestasjoner i matematikk. Siden problemløsing har fått en sentral plass i norsk skole, fører dette til at elevene nå må utforske, argumentere og resonnere. Dette ... -
Elevers motivasjon og engasjement i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)En av matematikklærerens mange oppgaver er å motivere elevene til arbeidet med faget. Motivasjon er ikke bare et mål i seg selv, men også et middel for å oppnå læring og å styrke elevenes prestasjoner. Læreren har mulighet ... -
Elevers muligheter for læring i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk: En kommognitiv analyse av undervisningsrutiner
(Master thesis, 2021)Utviklende opplæring i matematikk er en undervisningsmetode med opprinnelse fra Russland og er en relativt ny undervisningsmetode i Norge. I denne masteroppgaven skal en undervisningsøkt med utviklende opplæring i matematikk ... -
Elevers oppfatning av kroppsøvingsfaget – en kvalitativ analyse av oppfatningene til 5. og 6.klassinger som anses for å ikke trives i faget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Undersøkelser viser at de fleste elever liker kroppsøvingsfaget, men at det også er noen elever som ikke liker faget. Flest undersøkelser relatert til trivsel i faget er gjennomført blant ungomdsskoleelever. Undersøkelser ... -
Elevers oppfatning av sosial kompetanse
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å studere elevers forståelse av sosial kompetanse. Det finnes mye forskning på området sosial kompetanse, men jeg fant lite som gikk på elevenes egen forståelse av hva som er god sosial ... -
Elevers opplevelser og erfaringer av et undervisningsopplegg i livredning. En kvalitativ studie om elever på ungdomstrinnet sine opplevelser og erfaringer knyttet til et undervisningsopplegg i livredning.
(Master thesis, 2023)Denne studien søker å finne svar på hvordan elever på ungdomstrinnet opplever og erfarer et undervisningsopplegg i livredning. Problemstillingen ble derfor: Hvordan erfarer og opplever elever på ungdomstrinnet et ... -
Elevers problemløsningsstrategier gjennom dialog i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2022)Dette er en kvalitativ case-studie som har utgangspunkt i et tenkende klasserom, hvor elever arbeider med problemløsning i grupper på tre og tre på vertikale whiteboard-tavler. Studien har sett nærmere på dialogene elevene ... -
Elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev dialog og lærer-elev dialog på 9. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Dette er en kvalitativ case-studie der formålet var å se på elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev og lærer-elev dialog. Studien har dermed tatt utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål: 1. Hvilke ... -
Elevers strategier i arbeid med likninger
(Master thesis, 2021)Kartleggingsundersøkelser fra Trends in International Mathematics and Science Study viser at prestasjonene i algebra til norske elever på 9. trinn er svake. Hensikten med denne studien har derfor vært å undersøke hvilke ... -
Elevers trivsel og opplevde læringsmiljø i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Elever på 10. trinn er blant de med lavest aktivitetsnivå blant befolkningen, som tyder på at kroppsøvingsfagets formål om å utvikle livslang bevegelsesglede ikke oppfylles. Flere studier tyder på at flere elever mistrives ... -
Elevers utvikling av funksjonsdiskurs ved deltakelse i faget Matematikk 1P og noen mulige påvirkningsfaktorer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har med Sfards kommognitive rammeverk som analyseverktøy undersøkt hvordan elevers diskurs om funksjoner utvikles ved deltakelse i faget Matematikk 1P i videregående skole. Studien ser også etter hvilke ... -
Elevers utøving av historisk empati - Gjennom et undervisningsopplegg i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Formålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan historisk empati kommer til uttrykk blant elevene på ungdomsskolen. Problemstillingen lyder: Hvordan kommer historisk empati til uttrykk blant elevene på ... -
Elevmedvirkning i undomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Sammendrag I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut hvordan elever på ungdomsskolen opplever medvirkning og autonomistøtte på skolen. Bakgrunnen for valget av tema ligger i en bekymring for at testfokuset i skolen har ... -
Elevprodusert podkast som didaktisk verktøy i arbeid med muntlighet i norskfaget.
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har vi gjennom et case-studie undersøkt hvordan elevprodusert podkast kan bidra til å jobbe med grunnleggende ferdigheter som muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Vi har hatt fokus på ...