Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 206-225 av 994
-
En skolehverdag uten karakterer i orden og atferd
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-04)Merknadsregistrering med påfølgende karaktersetting i orden og atferd er en utbredt ordning i Norge som ikke baserer seg på evidensbasert forskning. Bergeland videregående skole har i godkjenning av Utdanningsdirektoratet ... -
En studie av erfaringer med utviklingsarbeid i skolen "Der skoen trykker"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Denne studien retter søkelyset mot lærere og skolelederes erfaring med utviklingsarbeid i skolen og hvilken betydning utviklingsarbeid har for lærerprofesjonen. Det er et stadig økende fokus på å utvikle skolen gjennom ... -
En studie av et lesekurs som baserer seg på hypotesen om at vansker med hurtig benevnelse er en av hovedårsakene til dysleksi
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I denne studien ble det laget et lesekurs som bygget på et treningsopplegg som tok utgangspunkt i at vansker med hurtig benevnelse var en av hovedårsakene til lesevansker. Målet med denne studien var å se hvorvidt ... -
En studie av læreres tilbakemeldinger på elevers høytlesing i begynner opplæringen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Formålet med denne mastergradsstudien var å undersøke hvordan lærere i begynneropplæringen forstår begrepet læringsfremmende tilbakemeldinger og hvilke tilbakemeldingspraksiser norske lærere har overfor ... -
En studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske ... -
En studie av skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger. Hva kjennetegner skoletilbudet og hvordan kan det forstås i lys av prinsippene om likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Studien omhandler skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger i lys av overordnede prinsipp for opplæring; likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring. Spesialpedagogiske avdelinger er en alternativ opplæringsarena, ... -
En tematisk analyse av Hei Verdens undervisningsopplegg over 50 år.
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Med utgangspunkt i læreplaner og pedagogiske trender; på hvilken måte har undervisningsoppleggene til Hei Verden forandret seg fra organisasjonsstart i 1973 og frem til i dag? Denne oppgaven tar utgangspunkt i ... -
En tverrsnittsundersøkelse av kondisjon og kroppssammensetning hos voksne i Rogaland.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke VO2peak og kroppssammensetning hos voksne i Rogaland. Følgende problemstilling ble definert: «Hvordan er kondisjonen og kroppssammensetningen til voksne i Rogaland i 2022?». ... -
En undersøkelse av en lærers bruk av visuelle mediatorer i den matematiske diskursen for å realisere volumobjektet.
(Master thesis, 2021)Muligheter for læring er en forutsetning for elevers læring. Gjennom Sfards kommognitive rammeverk er det lagt til rette for å studere den observerbare matematiske diskursen i klasserommet. Man kan studere hvilke muligheter ... -
En undersøkelse av læreres erfaring med elever i ungdomsskolen som opplever angst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-19)Tema i denne oppgaven er lærernes erfaring og opplevelser med elever med angst i ungdomskolen. Hovedfokuset er på lærernes erfaring med elever med angst og hvordan de selv vil beskrive sin rolle i forhold til denne elevgruppa. ... -
En undersøkelse av nordmenns erfaringer fra Norge på langs
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven undersøker nordmenns erfaringer fra Norge på langs gjennom «adventurous learning», en tilnærming til læring. Studien er basert på intervjuer av tre deltakere, hvor de fikk dele sine tanker om hvilke ... -
En ungdomsskolelærers bruk av digitale verktøy og kunnskaper i undervisning av funksjoner i matematikk
(Master thesis, 2023)Digital teknologi er noe som har utviklet seg gjennom årene. Bruken av spesifikke digitale verktøyer er noe som har blitt mer sentral til sammenligning med for flere tiår siden. Utdanningsdirektoratet (2020) indikerer også ... -
En valideringsstudie av observasjonsinstrumentet ISTOF i norsk kontekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Hensikten med denne eksplorerende studien var å undersøke validiteten av observasjonsinstrumentet The International System for Teacher Observation and Feedback (ISTOF). Dette ettersom det er behov for systematiske ... -
Endring av fysisk aktivitetsnivå i overgangen fra barnehage til skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Studiens formål var å undersøke endring i fysisk aktivitet og stillesitting i overgangen fra barnehage til skole for en gruppe barn fra en kommune i Sør-Norge. 32 barn var med på starten av målingene. Barna ble målt med ... -
Endringsledelse i barnehagen - erfaringer med "Være Sammen" programmet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Tema for mitt prosjekt er endringsledelse i barnehagen. Formålet er å se hva det er ved ledelse som oppleves å fremme eller hemme implementering av programmet “Være Sammen”. Jeg tar utgangspunkt i teori som behandler ... -
Engasjement i matematikk hos sjetteklassinger i undervisningen: En analyse av lærerens tilretteleggelse for engasjement i matematiske samtaler.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)I denne kvalitative case-studien var formålet å se på hva en matematikklærer kan gjøre for å engasjere elever i matematiske samtaler i matematikkundervisningen. Problemstillingen oppgaven har forsøkt å besvare lyder som ... -
Engasjerende lese- og skriveundervisning i første klasse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne studien er inspirert av metoden Educational Design Research. I dette studiedesignet er den gjennomgående nærheten til klasserommet sentral. Hensikten med studien er å presentere et eksempel på engasjerende lese- og ... -
Engasjerende og eksperimenterende skriving i begynneropplæringen. Utprøving av et forskningsbasert undervisningsopplegg.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med studien har vært å utvikle kunnskap om engasjerende begynneropplæring i norsk kontekst. Jeg har konstruert, implementert og evaluert et teori- og forskningsbasert undervisningsopplegg for skriveopplæring for ... -
«Er alle einige i det?» Konsensus og mangfald i ein klasseromssamtale om ein kontroversiell tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06) -
Er det en sammenheng mellom objektiv og subjektiv tilbakemelding ved løftehastighet i knebøy?
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn: Trening og fysisk aktivitet er noe alle trenger. Etter hvert som treningsmengden, intensiteten og belastningen blir større øker også behovet for regulering og periodisering. Her kommer ulike treningsverktøy ...