Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 250-269 av 994
-
Fellesskap i barnehagen, helsefremmende arbeid. En undersøkelse av barnehagers søknader om lavterskeltilbud
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Tema for masterprosjektet er fellesskap i barnehagen – helsefremmende arbeid. Perspektiver på fellesskap som vektlegger organisering, trygg tilknytning og personalets forståelse av sine roller og oppgaver, sees i sammenheng ... -
Fellesskap i gatefotball
(Master thesis, 2021)Rusmisbrukere er et stort problem, både for enkeltindividet og for samfunnskostnaden. Det trengs derfor gode tiltak, som hjelper mennesker med ruslidelser til et liv utenfor rusen. Det er en økende trend i idretten å ta ... -
Filmen og fremtidens skole
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven belyser filmens didaktiske potensial i samfunnsfag- og historieundervisningen gjennom å besvare problemstillingen: «Hvordan kan film brukes som pedagogisk verktøy i historieundervisningen for å nå sentrale ... -
Flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere i innføringsklasser har med flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen, og hvorvidt det er behov for spesielle ... -
Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte ... -
Folkehelse og livsmestring i danningsfaget norsk
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet studerer sammenhengen mellom danning og folkehelse og livsmestring i norskfaget. Det tverrfaglige tema kom som et nytt område i Fagfornyelsen. Temaet er en sentral del av skolens dannings- og ... -
"For å sette det litt på spissen... det går seg ikke til" Læreres erfaringer med tilrettelegging for elever som henger etter i lesing og skriving i begynneropplæringen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)I denne masteroppgaven presenteres en intervjustudie der fire lærere fra to skoler har tatt del i studien gjennom halvstrukturerte intervju. De fire lærerne har formidlet sine erfaringer rundt å tilrettelegge for elever ... -
...for dette er nye arbeidsredskaper for oss og...
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Arbeidsplaner har etter hvert fått en stor plass i skolen og brukes som et verktøy til tilpasset opplæring. Denne studien fokuserer på bruk av arbeidsplaner sett ut i fra et foreldrenes perspektiv og som en side av skole-hjem ... -
Forebyggende arbeid mot mobbing og krenkelser i barnehagen med fokus på den autoritative voksenstilen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)I denne studien har jeg rettet søkelyset på hvordan barnehagen arbeider forebyggende mot mobbing og krenkelser med fokus på den autoritative voksenstilen. Studien tar sikte på å belyse pedagogers tanker og erfaringer med ... -
Forebygging av psykiske helseplager i ungdomsskolen: Hvordan kan læreren legge til rette for utvikling av en god psykisk helse hos elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Utgangspunktet for studien var å undersøke hva som er viktige byggesteiner i det forebyggende psykiske helsearbeidet i ungdomsskolen, og da nærmere bestemt ... -
Forebygging av psykiske vansker hos sjenerte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Hensikten med denne studien har vært å rette oppmerksomhet mot stille atferd i skolen, for deretter å vektlegge de sjenerte elevene som én av de elevgruppene som ofte utviser en stille atferd. Konsekvenser av sterk sjenanse ... -
Forebygging og håndtering av reaktiv aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Utgangspunktet for denne studien er å undersøke hvordan barnehagelærere arbeider med barn som viser aggresjon. Det blir sett på hvordan barnehagelærere arbeider forebyggende, og hvordan de håndterer barn som viser aggresjon. ... -
Forebygging og mestring av skolerelatert stress. Elever i videregående skoles erfaringer.
(Master thesis, 2022)Ettersom stadig flere unge rapporterer at de opplever skolen som primærkilde til negative stressrelaterte problemer, er det følgelig grunn til å ta utviklingen på alvor og sette inn virksomme mottiltak. Formålet med denne ... -
Forekomsten av ortoreksi på et tilfeldig treningssenter
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Begrepet «orthorexia nervosa» ble først introdusert i 1997 av Steven Bratman. Han definerer ortoreksi som «en usunn besettelse av å spise sunn mat». For en person med ortoreksi er kvaliteten på maten viktigere ... -
Forekomsten av, forskjeller og sammenhenger mellom skadeforebyggende trening og korsryggproblemer blant et utvalg golfspillere
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Golf er en populær idrett med mange helsefordeler, men golfspillere risikerer skader (Gosheger et al., 2017; Murray et al., 2020). Korsryggproblemer er den primære sportsrelaterte skaden i golf, uavhengig nivå ... -
Foreldres erfaringer fra samarbeid med skolen - En kvalitativ studie av erfaringer til foreldre som har barn med NF1 (Nevrofibromatose type 1)
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Studien omhandler foreldrenes erfaringer fra samarbeid med skolen. Bakgrunnen for studien er erfaringer som spesialpedagog i skolen og samarbeid med foreldre. I forhold til dette ønsket jeg å se på hvilke erfaringer foreldre ... -
Foreldresamarbeid i barnehagen – seks pedagogers perspektiv på vanskelige foreldresamarbeid
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-05)Gjennom seks pedagoger fra ulike barnehager sitt perspektiv, har målet med dette kvalitative studieprosjektet vært å få innsikt i fenomenet vanskelige foreldresamarbeid i barnehagen. Det er tatt i bruk følgende forskningsspørsmål: ... -
Foreldresamarbeid og jentemobbing : hvilke faktorer har betydning for foreldresamarbeidet ved jentemobbing?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Formålet med mastergradsprosjektet er å belyse hvilke faktorer som kan fremme et positivt samarbeid mellom hjem og skole ved jentemobbing. Opplæringsloven (1998) og Kunnskapsløftet (2006) har lagt sterke føringer for ... -
Foreldresamarbeid ved samlivsbrudd : en kvalitativ studie av tre foreldres opplevelse av samarbeidet ved samlivsbrudd
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Målet med dette studiet var å utforske skilte og separerte foreldres erfaringer med barnehagens arbeid i tiden rundt et samlivsbrudd. Sentrale spørsmål var hvordan foreldrene opplevde samarbeidet med barnehagen i denne ... -
Foreldresamarbeidets kvalitet - betydningsfullt for utviklingen til barnehagebarn i utfordringer?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Målet med dette kvalitative prosjektet har vært å oppnå bedre innsikt i, og forståelse av, hvordan kvaliteten på barnehagens foreldresamarbeid kan påvirke utviklingen til barn i utfordringer. Gjennom intervjuer med åtte ...