Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 855-874 av 994
-
Skolerelatert stress og strategier
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Valget av tema til masteroppgaven var vanskelig. Når det kommer til barn og unge er det utrolig mange fenomener som har behov for å belyses. Men etter en grundig overveielse falt valget på skolerelatert stress og strategier. ... -
Skolevegring - kompleksiteten belyst av to elever og relevante aktører
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å gå i dybden på noen elever sin skolevegringsproblematikk, fra ulike perspektiv. Det var viktig å inkludere eleven sin stemme, noe den sjeldent blir. Hensikten var å undersøke hver ... -
Skolevegring blant elever med høyt fravær: hvordan er mobbing, sosial isolasjon og emosjonell støtte fra læreren relatert og hvordan predikerer de skolevegring?
(Master thesis, 2022)Skolevegring er det overordnede temaet i denne masteroppgaven. Problemstillingen er «Hvordan er sammenhengen mellom skolevegring, mobbing, sosial isolasjon og lærerens emosjonelle støtte når man ser på et utvalg elever med ... -
Skolevegring og skolebaserte tiltak
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Skolevegring er en alvorlig problematikk som kan få store konsekvenser for barn og unge. Forskningsresultater viser at de står i fare for å henge etter både faglig og sosialt på grunn av stort fravær (Kearney, 2001). Dette ... -
Skrivestrategier på ungdomstrinnet: En studie av norsklæreres undervisning i skrivestrategier og elevers skrivestrategier i produksjon av lengre tekster
(Master thesis, 2021)I denne mastergradsoppgaven belyses temaet skrivestrategier fra både lærerperspektiv og elevperspektiv. Det foreligger en rekke forskning nasjonalt og internasjonalt som tilsier at det å bruke skrivestrategier har positiv ... -
«Skulder mot skulder skal vi leve sammen» En kvalitativ studie av hvordan menneskerettighetsundervisning blir presentert i Kurdistan.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne forskningsoppgaven er å undersøke hvordan noen forelesere ved et universitet i Kurdistan presenterer sin menneskerettighetsundervisning, med vektlegging på en utdanning som skjer «om, for og gjennom» ... -
Små barn og samlivsbrudd : en kvalitativ studie av aktive tiltak i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Hensikten med dette masterstudiet var å beskrive aktive tiltak i barnehagen for barn som har opplevd samlivsbrudd, samt belyse informantenes erfaringer med tiltaket og sammenlikne de norske tiltakene med det internasjonale ... -
Små barn og samlivsbrudd : en kvalitativ studie av familieterapeuters erfaringer når det gjelder symptomer og tiltak
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Hensikten med denne masterstudien var å vinne kunnskap om familieterapeuters erfaringer med symptomer og tiltak blant små barn som opplever samlivsbrudd. Tanken med dette var at denne kunnskapen kan ha overføringsverdi til ... -
Sorg i skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne studien belyser læreres kompetanse i forhold til arbeid med elever i sorg som følge av å ha mistet en av sine nære, og tilrettelegging for disse elevene i den Norske barneskole. Det er benyttet et kvalitativt, ... -
Sosial kompetanse i rammeplanen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan personalet i en barnehage anvender Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (heretter Rammeplanen) som ble innført av Kunnskapsdepartementer i 2006, og hvordan de ... -
Sosial kompetanse på timeplanen? Sett fra et elevperspektiv: Hvordan og i hvilken grad blir sosial kompetanse "innlemmet" i skolehverdagen? Hvorfor er sosial kompetanse viktig og hvordan kan skolen tilrettelegge for arbeidet med elevenes sosiale utvikling?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-14)I denne studien har elevperspektivet vært sentralt. Formålet var å få kunnskap om elevenes erfaringer med i hvor stor grad, og på hvilken måte sosial kompetanse blir «innlemmet» i skolehverdagen. Videre ønsket jeg å få ... -
Sosiale og emosjonelle vansker blant evnerike barn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne studien var å finne frem til relevant forskning om sosiale og emosjonelle vansker hos evnerike barn. Hensikten var å kritisk analysere aktuell og kvalitetssikret forskning knyttet til evnerike barn og ... -
Sosiallærerens betydning for elevenes psykiske helse i skolen - Tilrettelegging som skaper muligheter for utvikling av en god psykisk helse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)Masteroppgavens tema er sosiallærers rolle i skolen, og dens betydning for elevenes psykiske helse. Studiens hensikt har vært å fremheve sosiallærer som en ressurs i det forebyggende psykiske helsearbeidet, hvor målet har ... -
Sosiallæreres arbeid med psykisk helse på ungdomsskole.
(Master thesis, 2022)I denne studien har formålet vært å svare på problemstillingen: På hvilken måte arbeider sosiallærere med å fremme god psykisk helse blant elever på ungdomsskolen? Forskningsspørsmålene i oppgaven var: 1.Hvilke psykiske ... -
Sosialt og emosjonelt sårbare barns overgang fra barnehage til skolefritidsordning: Skoleledelsens innvirkning på overgangsprosessen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne kvalitative intervjuundersøkelsen var å belyse skolefritidsordningen som sosial læringsarena, og å peke på hvilken betydning skolefritidsordningen har i sosialt og emosjonelt sårbare barns ... -
Sosialt tilbaketrukne elever i skolen. En kvalitativ undersøkelse av læreres kompetanse om sosialt tilbaketrukne elever og hvordan de mener læringsmiljøet best kan tilpasses dem.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Begrepet sosial tilbaketrekking har blitt brukt i mange ulike situasjoner og for å beskrive mange ulike atferder. Jeg ser på noen ulike beskrivelser av sosialt tilbaketrukne elever, mulige årsaker og konsekvenser av sosial ... -
Spesialundervisning i videregående opplæring - hva skjer?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med studien er å undersøke hvordan spesialundervisning i videregående opplæring praktiseres, samt hvordan bruk av spesialundervisning kan knyttes til kvalifisering til arbeid og videre utdanning. Studien har en ... -
Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)”Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag” er en kvalitativ analyse av begrunnelser for tilrådning om spesialundervisning. Det empiriske erfaringsmaterialet består av tolv søknadsdokumenter med tilhørende ... -
Spillerrekrutteringens påvirkning på gruppedynamikken
(Bachelor thesis, 2022)Nærbø Herrer Elite har en unik filosofi knyttet til bruken av lokale spillere. Store deler av laget har spilt sammen siden de som barn begynte med håndball, og sammen har Nærbø oppnådd flere meget gode prestasjoner. Det ... -
Spillersamtaler i et fotballakademi: En kvalitativ studie av samtalens innhold i lys av selvregulering og trener-utøver-relasjonen
(Master thesis, 2021)Hensikt: Spillersamtaler gjennomføres jevnlig i fotballakademier rundt om i landet, og følges tidvis av bestemte planer. Til tross for en stor mengde forskning innenfor spillerutvikling i fotball er det likevel gjort svært ...