The reading centre: Nye registreringer
Viser treff 81-100 av 209
-
Veileda lesing i begynnaropplæringa
(Master thesis, 2022)Samandrag Denne erfaringsbaserte masteroppgåva har undersøkt korleis lærarar i begynnaropplæringa kan utnytta potensialet i metoden veileda lesing ved hjelp av eit nytt støttemateriell, Veileda lesing (Håland & Wagner, ... -
"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse ... -
"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse ... -
Skolens lesediskurs - en kvalitativ studie av hvordan erfarne lærere på mellomtrinnet snakker om lesing
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få kunnskap om språklige maktstrukturer i skolen som bidrar til å opprettholde, bryte ned eller bygge opp forståelser av hva lesing er. Dette undersøkes ved å bruke en kvalitativ forskningsmetode. ... -
Korleis snakkar elevar på 8. trinn om dei argumenterande tekstane sine? Bruk av eigenvurdering i ein norskfagleg kontekst
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative kasusstudien har undersøkt desse forskingsspørsmåla: 1. Korleis brukar to elevar på 8. trinn kunnskap om språk og tekst når dei vurderer sine eigne argumenterande tekstar ved hjelp av videorespons? 2. ... -
«Når du les, føler du nesten at setningane berre angrip deg med kjensler.» Ein studie av korleis elevar på 10. trinn viser metalingvistisk forståing i samtalar om og skriving av tekstar.
(Master thesis, 2022)Metaspråkleg kompetanse står sentralt i læreplanen og blir òg sett på som viktig for djupnelæring. Med bakgrunn i eit ønske om å rette fokus mot grammatikk og metalingvistisk forståing i samband med tekstarbeid, vil den ... -
Å lese med og mot teksten: En studie av kritisk tilnærming til skjønnlitteratur på 8. trinn
(Master thesis, 2022)Denne studien tar utgangspunkt i kjerneelementene Tekst i kontekst og Kritisk tilnærming til tekst i læreplanen, og er en undersøkelse av hvordan elever leser en skjønnlitterær tekst kritisk. Hensikten med studien er å ... -
Hva skjer når lærere på småskoletrinnet reflekterer kritisk over egen leseleksepraksis i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om lekser, mer spesifikt leselekser i norskfaget. Studien tar ikke stilling til om vi skal ha leselekser eller ikke i norsk skole, men retter søkelyset mot leseleksepraksis i småskolen, og ... -
Høytlesing og estetiske leseopplevelser på 1.trinn -en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for elevenes estetiske leseopplevelser gjennom høytlesing av en bildebok
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven er å gjøre en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for estetiske leseopplevelser hos elevene på 1.trinn basert på planlegging og gjennomføring av høytlesingen av en bildebok. ... -
"Han kunne ha sett seks dyr med to bein!" En kvalitativ flercase-studie som studerer undersøkende undervisning med en LIST-oppgave i begynneropplæringen.
(Master thesis, 2022)I denne studien granskes bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Tidligere forskning peker på at undersøkende undervisning kan føre til motiverte elever og gi god tilpasset opplæring. I læreplanen finner vi ... -
Skolestarterne som språkforskere og skrivere
(Master thesis, 2022)Formålet mitt med denne studien har vært å prøve ut en mer funksjonell tilnærming til skriftspråket. Jeg ønsket også at vi basert på disse erfaringene skal gå fra en mer tradisjonell tilnærming til skriving til en ... -
Hva skriver elevene egentlig i norsktimene? En kvalitativ studie om teksttyper og skrivediskurser på syvende trinn.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Kunnskapsløftet (LK06) innførte skriving som grunnleggende ferdighet, likevel har norskfaget et særskilt ansvar for skriveopplæringen. Tidligere skriveforskning viser at elevtekstene som har blitt skrevet i ... -
"Vi skal jo på en måte vurdere hele tiden nå" En studie om læreres underveisvurdering, vurderingskompetanse og vurderingskultur i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)I Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 har vurderingens betydning for elevers læring blitt understreket i sterkere grad enn i tidligere læreplaner, og underveisvurdering har fått en sentral rolle. Denne masteroppgaven ... -
Dialog og utforsking. Litterære samtalar på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgåva var å undersøkje korleis ein kan legge til rette for utforsking av ein tekst i norskfaget i ei klasse, og korleis ein slik klassesamtale utfalda seg. Studien kvilte på eit premiss om at elevane ... -
Førsteklassingers perspektiv på skolen formidlet gjennom fotosamtale
(Master thesis, 2022)Hva forteller barn er viktig for dem det første halve året i skolen? Målet med denne problemstillingen er å få tak i førsteklassingers erfaringer og tanker om hva som er viktig for dem når de begynner på skolen, slik at ... -
Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: En studie av medienes betydning for elevers navigering og leseforståelse.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Masteroppgaven retter fokus mot elevers bruk av lesemediene papir og skjerm i leseopplæringen. Den overordnede problemstillingen er: Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: Hvordan virker mediene inn ... -
Kritisk literacy i møte med multimodale digitale tekster
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å få kunnskap om elevers vurderinger og kritiske forståelse i møte med multimodale digitale tekster. Slike tekster utgjør en vesentlig del av vår tids tekstkultur både i og utenfor skolen. Hensikten ... -
"Yes! Jeg er veldig god til å lese bøker". En studie av gode lesere på 2. trinn.
(Master thesis, 2022)Hensikten med masteroppgaven var å undersøke lesekompetansen til elever på 2. trinn for å få mer kunnskap om hva som kjennetegner gode lesere i den tidlige fasen av leseopplæringen. Følgende forskningsspørsmål ble stilt: Hva ... -
Hvilke muligheter for arbeid med tidlig algebra er å finne blant oppgaver i nye læreverk på 1. og 2. trinn?
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt oppgaver i læreverk for 1. og 2. trinn som bygger på den nye læreplanen LK20. Hensikten med studien er å få innblikk i hvilke muligheter for arbeid med algebraisk tenkning det er å finne ... -
"Noen ganger sitter jeg lenge og tenker, denne gangen kjørte jeg på." En studie av hvordan sjangerpedagogikken kan brukes i eksplisitt skriveundervisning på 6. trinn når elevene skriver argumenterende tekster.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan man med utgangspunkt i sjangerpedagogikken, kan legge opp til en undervisning som imøtekommer behovet for eksplisitt skriveundervisning. Problemstillingen er som følger: Hvordan bruke ...