Viser treff 81-100 av 3063

    • Hvordan ivaretar ulike tilvenningsmodeller det viktige foreldre-barn samspillet og hvorfor er foreldre-barn samspillet så viktig? 

      Husebø, Cathrina (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven skal jeg belyse problemstillingen “Hvordan ivaretar ulike tilvenningsmodeller det viktige foreldre-barn samspillet” og hvorfor foreldre-barn samspillet er så viktig. Jeg skal gjøre en dokumentanalyse ...
    • Den lille gutten og musen – voksenrollens betydning for barns møte med materialer i sandkassen 

      Lauvstad, May Anita; Sørvåg, Malin (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven har vi forsket på voksenrollens påvirkningskraft i møte med barns kreative materialutforskning. Vi har sett på gjenbruksmaterialets kreativitetsfremmende potensialer, for å sette søkelyset på barnehagens ...
    • Inkludering av flerkulturelle barn i samlingsstund 

      Eikeland, Charlotte Skipevåg; ; Kristensen, Atle Andersen; ; Fredriksen, Marius Haugseth (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven fokuserer på temaet mangfold og inkludering, med problemstillingen: «Hva beskriver pedagogisk ledere som sentralt for å inkludere flerkulturelle i samlingen». Vi har benyttet oss av empirisk kvalitativt ...
    • «Hvordan oppfatter pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger foreldresamarbeid rundt dagssøvn» 

      Kechagia Asimina (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven vil belyse problemstillingen: «Med hensyn til barnets beste, hvordan mener pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger at de vil møte foreldre som krever at barns dagssøvn reduseres eller kuttes helt ...
    • Hvordan kan man forebygge rasisme gjennom å synliggjøre det flerkulturelle mangfoldet i barnehagen? 

      Beatriz, Ara; Albatran, Maisa Akram (Bachelor thesis, 2024)
      Vi skal skrive en bacheloroppgave hvor vi skal ta utgangspunkt i temaet mangfold og rasisme i barnehage. Vi skal se nærmere på barn med minoritetsbakgrunn, hvor vår problemstilling skal ta stilling til følgende, «Hvordan ...
    • Estetiske erfaringsprosesser hos de yngste 

      Sætre, Renate; Lantz, Malin; Eike, Alise (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven har vi satt vårt søkelys på problemstillingen: Hvordan kan barnehagelæreren legge til rette for estetiske erfaringsprosesser i formingsaktivitet for de yngste barna i barnehagen? Vi forstår estetiske ...
    • Musikk på småbarnsavdeling 

      Ørland, Marie Kristine (Bachelor thesis, 2024)
      I forskningsprosjektet mitt har jeg tatt for meg problemstillingen: «Hvordan anvender barnehagelæreren musikken i samspillet med toddlere?» Det å bruke sang og musikk sammen med barna i barnehagen er viktig på mange måter. ...
    • Musikkens inkluderende kraft 

      Jørgensen, Lisa; Tecaru, Beniamin (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven ønsker vi å undersøke hvordan musikk kan være bidragsytende for å skape deltakelse og inkludering av flerspråklige barn i en barnehagekontekst. Vi valgte dette temaet grunnet våre egne opplevelser i oppvekst, ...
    • Hvordan forstå begrepet mobbing i barnehage, og hvilke tiltak settes 

      Michelle Karin Andreassen Mysing (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan definerer barnehagepersonale begrepet mobbing og hvilke tiltak settes? Det settes søkelys på hvordan barnehagepersonell forstår og håndterer mobbing, i lys av ...
    • Hvordan legger barnehagelærere tilrette for risikofylt lek i barnehagen? 

      Ramaj, Arbnor (Bachelor thesis, 2024)
      Formålet med denne oppgaven var å forske på hvordan barnehagelærere tilrettelegger for risikofylt lek i barnehagen. I tider hvor man føler at alt handler om sikkerhet, et det spennende å se hvordan barnehagelærere legger ...
    • Tilrettelegging for en trygg tilvenning for de yngste barna 

      Pettersen, Rebekka (Bachelor thesis, 2024)
    • Hvordan jobber personalet på en storbarnsavdeling for å legge til rette for barns kroppslige lek i eget uterom? 

      Stava, Maren (Bachelor thesis, 2024)
      Helse, og da spesielt fysisk aktivitet og kosthold har fått mer oppmerksomhet den siste tiden (Osnes & Skaug, 2015, s.18), og Helsedirektoratet (2022) kommer med sine anbefalinger om at barn bør være i fysisk aktivitet ...
    • Barns inkludering i lek 

      Bagheri Rezazadeh, Amalya; Palmer, Cristina Bravo (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstillingen: Hvordan ansatte legger til rette for inkludering i leksituasjoner, mellom barn i 3-5 årsalderen. Vi har benyttet oss av feltarbeid som metode i form av ...
    • Barnehagelærers rolle i tilrettelegging for språklig deltakelse i rollelek 

      Hjorteland, Vilde (Bachelor thesis, 2024)
      Språket er sentralt i alle aktiviteter i barnehagen, men spesielt i rolleleken. Lek er også en stor del av det å være et barn og deres utvikling. Dersom et eller flere barn faller utenfor leken kan det få konsekvenser, ...
    • Voksenrollen i barns kroppslige lek på uteområdet i barnehagen 

      Friestad, Anna; Knudsen, Cecilie (Bachelor thesis, 2024)
      Vi har skrevet en Bacheloroppgave med problemstillingen: «Hva kan man som barnehagelærer gjøre for at uteområdet i barnehagen blir tilpasset barns kroppslige lek?» I dette prosjektet har vi intervjuet to barnehagelærerpedagoger ...
    • Hvordan jobbe med kjønnslikestilling på stor avdeling? 

      Karoliussen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
      Bacheloroppgaven handler om kjønnslikestilling, hvor jeg undersøker personalets forståelse av begrepet, hvordan de personalet legger til rette for lek med tanke på kjønn og om egne erfaringer spiller inn. Oppgavens ...
    • Inkludering og tidlig innsats i barnehage 

      Dingsør, Fanni (Bachelor thesis, 2024)
      Formålet med denne bacheloroppgaven er å se på hvilke kriterier skal ifølge Stortingsmelding 6 oppfylles for å forbedre inkludering i barnehage. Utgangspunktet for valg av tema var mine egne erfaringer med at tidlig innsats ...
    • Flerkulturelle barn i barnehagen 

      Lund, Ann Cecilie (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloren har jeg sett på hvordan pedagogiske ledere arbeider med flerspråklige barn i barnehage, jeg har fokusert mest på hvordan barna blir inkludert i en barnehagehverdag. For å svare på min problemstilling har ...
    • Grensesetting i barnehagen 

      Sikveland, Trine (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven har sitt grunnlag i problemstillingen «Hvordan foregår grensesetting på stor avdeling i barnehagen?». Jeg gjennomførte et to ukers feltarbeid i min egen barnehage, der jeg tok i bruk deltagende ...
    • Flerspråklighet og kulturelt mangfold 

      Ansel Noor Mohammed; ; Maria Scharpf (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg flerspråklighet og kulturelt mangfold i barnehagen. Problemstilling vi har valgt lyder følger: «Hvordan kan barnehagelærere fremme språkutvikling hos flerspråklige barn med minoritetsbakgrunn, ...