Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 512-531 av 995
-
"Kan du finne flere argumenter?" En analyse av lærerrespons på overbevisende elevtekster.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Formålet for denne masteroppgaven har vært å undersøke skriftlig lærerrespons på overbevisende elevtekster på 7. trinn. Prosjektet er en kvalitativ studie med eksplorerende design, som har hatt til hensikt å gi innsikt i ... -
Kan du lese for meg? En studie av elevers leserelaterte ferdigheter ved skolestart sett i sammenheng med lesemiljø i hjemmet
(Master thesis, 2015-06-10)Formålet med denne studien var å få ny kunnskap om sammenhengen mellom leserelaterte aktiviteter i hjemmet og barns leserelaterte ferdigheter ved skolestart. Home literacy environment blir i denne masteroppgaven oversatt ... -
Kan fysisk aktivitet bidra til en bedre psykisk helse for en mer vellykket behandlig av rusavhengige?
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Problemstilling: Kan fysisk aktivitet bidra til bedre psykisk helse for en mer vellykket behandling av rusavhengige? Metode: Oppgaven er en litteraturstudie basert på kvalitativ metode. Fremgangsmåten har vært ... -
Kan vi forutsi hvilke barn som vil streve med lesing og/eller regning allerede ved skolestart? En studie av fem prediktorers innvirkning på lav lese- og regneflyt ved slutten av første trinn
(Master thesis, 2023)Tidlig identifikasjon av barn som står i risiko for å utvikle lesevansker og/ eller matematikkvansker er avgjørende for å oppfylle målsettingen om tidlig innsats gjennom effektive intervensjoner. Dersom barna skal fanges ... -
«Kanskje, hvis jenta blir til tiger, så blir moren også til tiger?» - En studie av elevers respons på bildeboken D for tiger i lys av emosjonell literacy
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien har tatt for seg å bidra til empirisk kunnskap om elevers lesing av skjønnlitteratur, gjennom følgende problemstilling: Hva kjennetegner elevers forståelse av karakterers tanke- og følelsesliv i ... -
Kardiorespiratorisk kapasitet blant individer behandlet med perkutan koronar intervensjon for koronar arterie sykdom versus friske individer: Ett tverrsnittstudie målt med kardiopulmonal test
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Koronararteriesykdom kan føre til redusert fysisk kapasitet på grunn av aterosklerose og iskemi, som fører til redusert blodsirkulasjon og oksygentilførsel til arbeidende muskler og hjertet. Perkutan koronar ... -
Kartlegging av fonologiske ferdigheter på andrespråket for å avdekke avkodingsvansker hos minoritetsspråklige barn. Vent og se, eller tidlig innsats?
(Master thesis, 2022)Å kartlegge minoritetsspråklige elever for å avdekke mulige avkodingsvansker bringer med seg en problematikk som kan være spesielt utfordrende sammenlignet med kartlegging av enspråklige barn. Behovet for kunnskap på dette ... -
Kartlegging av leseferdighet og vurdering for læring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne studien var primært å beskrive læreres pedagogiske bruk av den obligatoriske kartleggingsprøven Kartlegging av leseferdighet 2. årstrinn. Temaet var kartlegging og vurdering av leseferdighet. Det var ... -
Kartlegging av og strategiopplæring for elever med matematikkvansker på småskoletrinnet : hvordan kartlegges elever med matematikkvansker ved ulike skoler?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Forskning på matematikkvansker har vært et ”forsømt” området, sammenlignet med forskning på lesevansker (Zeleke, 2004). Forskning viser at 10-15 prosent av dagens elever ikke behersker de fire regningsartene når de går ... -
Kartlegging av språk i tidlig alder
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-02)Studiens tema har vært å sammenligne språkområder i TRAS og ALLE MED for å undersøke om materiellene identifiserer de samme barna. Hensikt med studien: Å vinne innsikt rundt tidlig identifisering av barn med svak ... -
Kjedsomhet - forekomst og sammenhenger i videregående skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-07)Tema for denne oppgaven er hvordan ulike elementer ved elevers opplevelse av læringsmiljøet i den videregående skole, via opplevd kontroll og verdi, er relatert til den opplevde kjedsomheten som elever oppgir å oppleve i ... -
Kjernemuskulatur og Hurtighet
(Bachelor thesis, 2021)Formålet med denne studien er å finne ut til hvilken grad 4 ukers intervensjonstrening for kjernemuskulatur kan forbedre hurtigheten. Intervensjonen besto av ni deltakere på alderen 16+-2år som ble delt inn i en ... -
Kjønnsforskjellar i digital og papirbaserte prøvar i lesing
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12-09)Denne oppgåva ser på kjønnsforskjellar i digitale og papirbaserte prøvar i lesing. Dette er studert gjennom resultat frå hovudpiloteringa i nasjonal prøve i lesing hausten 2015. Studien ser om det er kjønnsforskjellar i ... -
Kjønnsforskjeller i staveferdighet. En kvantitativ studie av jenters og gutters ferdigheter i staving av regulære og irregulære ord i 2. klasse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Studiens problemstillinger var som følger: Hvilke kjønnsforskjeller er det i staveferdighet av regulære og irregulære ord på 2. trinn? Hvilke kjønnsforskjeller er det i staveferdighet av regulære og irregulære ord blant ... -
Klasseledelse for elever med ADHD, med fokus på den autoritative voksne - Et retroperspektiv fra elever
(Master thesis, 2021)Denne studien handler om ADHD og autoritativ klasseledelse, og problemstillingen er: «Hva er god klasseledelse for elever med ADHD, med fokus på den autoritative voksne?». Hensikten med studien var å finne ut hva som er ... -
Klasseledelse og hvordan dette erfares av faglærere i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt hvordan faglærere i barneskolen erfarer klasseledelse. Bakgrunnen for dette er at det finnes lite forskning om faglærere, samt antydninger om en sterkere fagspesialisering i barneskolen. ... -
Klasserommets makt - elevenes muligheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteravhandlingens overordnede hensikt var å bli bevisst på hvilke faktorer i klasserommet som påvirker elevers muligheter til deltakelse og medvirkning. Klasserommet blir i denne studien forstått svært vidt. Alt fra det ... -
Klasseromsdialogen- en utopi eller en mulighet? -En kvalitativ casestudie av læreres arbeid med klasseromsdialog og utfordringer knyttet til dette.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dialog mellom lærer og elever kan oppstå i alle klasserom, og de siste tiårene har klasseromsdialogen fått økt oppmerksomhet. Bakgrunnen for oppgaven er at klasseromsdialogen kan være en tilnærming til læring som utvikler ... -
Klasseromsinteraksjon, karakteristika ved klasserommet og elevengasjement
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Målet med denne studien var å belyse klasseromsinteraksjonen i 79 klasserom på mellom- og ungdomstrinnet.Tidligere forskning har vist at klasseromsinteraksjon av høy kvalitet gir elever et høyere engasjement, og dermed ... -
Kognitive krav i lærebøkenes oppgaver og oppgavetekstens påvirkning av forståelse i emnet lineære likninger på 8.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk ble lærebøkenes oppgaver, eksempler og legitimering studert. Formålet med studien var å belyse hvilke tendenser av kognitive utfordringer elevene på 8.trinn møter i arbeid med ...