Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "utdanningsvitenskap"
Viser treff 61-80 av 210
-
En studie av skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger. Hva kjennetegner skoletilbudet og hvordan kan det forstås i lys av prinsippene om likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Studien omhandler skoletilbud på spesialpedagogiske avdelinger i lys av overordnede prinsipp for opplæring; likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring. Spesialpedagogiske avdelinger er en alternativ opplæringsarena, ... -
En valideringsstudie av observasjonsinstrumentet ISTOF i norsk kontekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Hensikten med denne eksplorerende studien var å undersøke validiteten av observasjonsinstrumentet The International System for Teacher Observation and Feedback (ISTOF). Dette ettersom det er behov for systematiske ... -
Endring av fysisk aktivitetsnivå i overgangen fra barnehage til skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Studiens formål var å undersøke endring i fysisk aktivitet og stillesitting i overgangen fra barnehage til skole for en gruppe barn fra en kommune i Sør-Norge. 32 barn var med på starten av målingene. Barna ble målt med ... -
Engasjement i matematikk hos sjetteklassinger i undervisningen: En analyse av lærerens tilretteleggelse for engasjement i matematiske samtaler.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)I denne kvalitative case-studien var formålet å se på hva en matematikklærer kan gjøre for å engasjere elever i matematiske samtaler i matematikkundervisningen. Problemstillingen oppgaven har forsøkt å besvare lyder som ... -
Engasjerende lese- og skriveundervisning i første klasse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne studien er inspirert av metoden Educational Design Research. I dette studiedesignet er den gjennomgående nærheten til klasserommet sentral. Hensikten med studien er å presentere et eksempel på engasjerende lese- og ... -
Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehageansattes oppfattelse av begrepet mobbing og deres arbeid med tematikken
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Mobbing i barnehage er ett relativt nytt og omdiskutert fenomen. Tidligere forskning har konkludert med at fenomenet finnes, men det finnes også studier som indikerer at mobbebegrepet ikke anvendes blant de ansatte. Tema ... -
Et langt liv med styrketrening
(Masteroppgave/UIS-SV-IH/2015;, Master thesis, 2015-06)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju med fire eldre vektløftere over 70 år, som har drevet med systematisk styrketrening gjennom et langt liv. Studien har en fenomenologisk ... -
Felles mentale modeller blant elitespillere i fotball
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Hensikten med denne studien er å utforske og beskrive felles mentale modeller blant elitespillere i fotball. Følgende problemstilling skal belyses: Hvilke kunnskapsstrukturer hos et herrelag i fotball på norsk toppnivå kan ... -
Felles mentale modeller blant håndballspillere
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Hensikten med studiet var å avdekke felles mentale modeller (FMM) blant håndballspillere. Masteroppgaven har redegjort for om det er samsvar mellom utøverens forskjellige beslutningsprosesser, deres oppfattelse av situasjoner, ... -
Felles mentale modeller i internasjonale handballteam- en kvalitativ analyse av landslagstreneres oppfatninger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Denne masteroppgaven handler om felles mentale modeller (FMM) i internasjonale håndball team. Hensikten med oppgaven var å utforske hvordan og på hvilken måte landslagstrenere i internasjonale håndballteam tilrettelegger ... -
Fellesskap i barnehagen, helsefremmende arbeid. En undersøkelse av barnehagers søknader om lavterskeltilbud
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Tema for masterprosjektet er fellesskap i barnehagen – helsefremmende arbeid. Perspektiver på fellesskap som vektlegger organisering, trygg tilknytning og personalets forståelse av sine roller og oppgaver, sees i sammenheng ... -
Flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere i innføringsklasser har med flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen, og hvorvidt det er behov for spesielle ... -
Forebyggende arbeid mot mobbing og krenkelser i barnehagen med fokus på den autoritative voksenstilen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)I denne studien har jeg rettet søkelyset på hvordan barnehagen arbeider forebyggende mot mobbing og krenkelser med fokus på den autoritative voksenstilen. Studien tar sikte på å belyse pedagogers tanker og erfaringer med ... -
Forebygging av psykiske helseplager i ungdomsskolen: Hvordan kan læreren legge til rette for utvikling av en god psykisk helse hos elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Utgangspunktet for studien var å undersøke hva som er viktige byggesteiner i det forebyggende psykiske helsearbeidet i ungdomsskolen, og da nærmere bestemt ... -
Forebygging og håndtering av reaktiv aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Utgangspunktet for denne studien er å undersøke hvordan barnehagelærere arbeider med barn som viser aggresjon. Det blir sett på hvordan barnehagelærere arbeider forebyggende, og hvordan de håndterer barn som viser aggresjon. ... -
Foreldresamarbeidets kvalitet - betydningsfullt for utviklingen til barnehagebarn i utfordringer?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Målet med dette kvalitative prosjektet har vært å oppnå bedre innsikt i, og forståelse av, hvordan kvaliteten på barnehagens foreldresamarbeid kan påvirke utviklingen til barn i utfordringer. Gjennom intervjuer med åtte ... -
Forfatterne i klasserommet. Tilpasset opplæring for ungdomsskoleelever med stort skrivetalent
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne oppgaven spør jeg hva som skal til for at høytpresterende elever kan utvikle seg som skrivere. Jeg har benyttet relevant teori, tidligere forskning og egen empiri for å forsøke å finne ut av hvordan de elevene som ... -
Forskjeller på ferdigheter i ordavkoding og regnefakta hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Denne oppgaven har følgende forskningsspørsmål: 1. Er det forskjell på ferdigheter i ordavkoding hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn? 2. Er det forskjell på ferdigheter i regnefakta hos elever ... -
Fra elite junior til senior – en kvalitativ analyse av karriereoverganger og seleksjonsprosessen i fotball
(Master thesis, 2015-06-10)Seleksjonsprosessen i fotball er en mye problematisert prosess. Det mangler konkluderende empiri ved flere elementer av prosessen, og fagfeltet erkjenner flere utfordringer rundt praksisen. Forklarende teori om karriereoverganger ... -
Fra mine til våre elever - Hvordan legge til rette for en mer inkluderende spesialundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-10)En inkluderende skole blir løftet frem som et ideal både i nasjonal og internasjonal utdanningsdiskurs. Forskning peker på at samfunn, skoler og elever vil profitere på at den mangfoldige elevpopulasjonen befinner seg på ...