Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 446-465 av 994
-
Idrettslig vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget? En kvalitativ studie om vurderingspraksis i idrettsfag og kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Vurdering er et læringsfremmende verktøy som brukes til utvikling av elever. Vurderingsformer og undervisningsopplegg er faktorer som påvirker hvordan elevene tilegner seg kompetanse og kunnskaper. Vurderingsformer ... -
Immigrant children’s perceptions of home: the case of Lithuanian children in Stavanger municipality, Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-06-30)It has been argued that migration research has neglected children’s migration, focusing on the movements of adults or families. However, children engage in migration in various ways and their experiences are ... -
Impact of rest intervals on maximal power output in different sports during repeated maximal effort contractions at varied loads in the Keiser leg press machine
(Master thesis, 2023)Bakgrunn/hensikt: Studien har undersøkt betydningen av korte og lange pauser i Keisers 10-repetisjons kraft-hastighetstest ved tre ulike belastningsnivåer, samt test-retest reliabiliteten. Tidligere Keiser-studier har ikke ... -
Implementering av kunnskap til praksis – læreres rapporter om utvikling av autoritativ klasseledelse gjennom en intervensjonsperiode.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2012-05)Sammendrag Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om lærerne rapporterer en utvikling i autoritativ klasseledelse gjennom en prosjektperiode med skoleutviklingsprogrammene Respekt, Håndbok i klasseledelse og ... -
Implementering av prosjektet "aktiv skole"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Bakgrunn: for studiet er økningen i inaktivitet og bekymringen av barn og unges synkende aktivitetsnivå. Skolebaserte intervensjoner har påvist positiv effekt i å øke den fysiske aktiviteten hos barn og unge. Implementeringen ... -
Individ versus Fellesskap. En studie av hva som dominerer i læreplanverkets overordnede del, og forholdet mellom politisk vedtatt plan og læreres forståelse av denne
(Master thesis, 2021)Høsten 2021 startet implementering av det nye læreplanverket Kunnskapsløftet 2020. I tillegg til læreplaner for fag, er det også utarbeidet en ny overordnet del. Her utdypes opplæringens formelle verdier og prinsipper, og ... -
Individuell tilpasset treningsbelastning og skader hos unge idrettsutøvere i overgangsfasen til toppidrettsgymnas
(Master thesis, 2022)Utviklingen av unge toppidrettsutøvere er et sentralt tema og fokusområde for den norske idretten og toppidrettsgymnas. Ofte utsettes unge toppidrettsutøvere for en større belastning ved starten på toppidrettsinstitusjoner. ... -
Inkluderende klassemiljø for stille elever
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å rette oppmerksomhet mot et inkluderende klassemiljø for stille elever i skolen. Studien undersøker lærernes kunnskap og erfaring med denne elevgruppen og hva de anser som ... -
Inkluderende opplæring i lærerutdanningen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011) -
Inkluderende utelek
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Denne studien har bakgrunn i barnehageloven, som slår fast at barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barn tilbringer store deler av ... -
Inkludering av barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen
(Master thesis, 2023)Inkludering er et nyere begrep som diskuteres, og flere barnehager og skoler arbeider for å implementere en inkluderende praksis. Med økt kulturelt mangfold i barnehagen, og med flere og flere innvandrere i Norge, er det ... -
Inkludering av elever med funksjonsnedsettelser i kroppsøvingsfaget – en kvalitativ, fenomenologisk studie om enkeltelevers erfaringer med kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Studien omhandler elever med funksjonsnedsettelse og deres erfaringer i kroppsøvingsfaget. Hensikten med denne studien var å presentere elevperspektivet på et område som kan virke utfordrende for mange kroppsøvingslærere, ... -
Inkludering i barnehagen - barnehagelæreres synspunkter og refleksjoner
(Master thesis, 2021)Barnehagens innhold har endret seg over tid, og sett i lys av ambisjonen om full barnehagedekning så er det en viktig arena for alle barn. De politiske føringene og målsettingene for inkluderingsarbeidet er store. Det ... -
Inkludering i barnehagen- En analyse av spesialpedagogers, styreres og pedagogiske lederes forståelse av begrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Denne studien handler om inkludering i barnehagen og teoriperspektivet er det sosiokulturelle læringssynet, og barnehagepraksisen er studert i lys av dette. Inkludering i barnehage og skole er ifølge flere forskere et ... -
Inkludering og segregerte tilbud i den ordinære skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Tema for denne oppgaven er inkludering og segregerte tilbud i den ordinære skolen. Det overordnede målet med oppgaven, og med det den utførte studien, er å få et dypere innsyn i hvordan inkluderingsbegrepet forstås av ... -
Inkluderingsarbeid i barnehagen : en kvalitativ studie utført ved spesielt tilrettelagt avdeling med særlig fokus på barnet med nedsatt funksjonsevne sine muligheter for aktiv deltakelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Denne oppgavens formal er a finne ut av og seke etter beskrivelser som kan si noe om hva aktiv deltakelse i lek og samspill innebeerer, hvordan dette fremtrer i hverdagen for et enkelt barn med funksjonsnedsettelse ved ... -
Inkluderingsarbeid med flerkulturelle barn i barnehagen – Erfaringer og tanker fra pedagogene
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12-10)Gjennom flere år i praksis har jeg utviklet en genuin interesse for inkludering av flerkulturelle barn i barnehagen, som bidrog til oppgavens tematikk og problemstilling. Teorikapitlet gir en innføring i de aspekter og ... -
«Innagerende atferd blant elever i skolen- en kvalitativ studie av læreres og PPT- rådgiveres erfaringer og synspunkt på innagerende atferd»
(Master thesis, 2021)Denne studien retter søkelyset mot læreres og PPT- rådgiveres erfaringer og synspunkt knyttet til elever som viser en innagerende atferd i skolen. Problemstillingen for studien er følgende: «Hvilke erfaringer har lærere ... -
Innagerende atferd i skolen: en kvalitativ studie av lærers kompetanse og betydningen av læringsmiljøfaktorene; sosial støtte, regulering og elevinnflytelse-basert på intervju av terapeuter
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tema og bakgrunn for denne studien er barn i skolen med innagerende atferd, definert som angst og depresjon. Studiens formål har vært å undersøke hva terapeuter som veileder lærere, mener om læreres kompetanse i forhold ... -
Innagerende atferd og mestring
(Master thesis, 2023)Tema for denne studien er klasseleder sin forståelse av elever som viser innagerende atferd og hva de gjør for at denne gruppen skal oppnå mestring. Det er gjennomført et semistrukturert intervju med fem klasseledere med ...