Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Title
Now showing items 9-28 of 994
-
Adoptivforeldres erfaringer i møte med hjelpeapparatet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)I denne masteroppgaven rettes fokus mot adoptivforeldres erfaringer i møte med hjelpeapparatet. Seks par adoptivforeldre blir bedt om å beskrive sine opplevelser som foreldre til barn som ble adoptert da de var eldre enn ... -
African students in Stavanger : Everyday life and migratory projects
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)This thesis is a sociological account of students’ experiences of living abroad. Using the case of African students in Stavanger it describes their daily life, in connection with their migratory projects. Based on the ... -
Aggresjon i barnehagen. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Tema for denne masteroppgaven er pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen. Følgende problemstilling blir stilt: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med aggresjon i barnehagen? Studien ... -
Aggresjon i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse av pedagogiske lederes opplevelse av aggressiv atferd i barnehagen, sammenliknet med PPT.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Gjennom media formidles det ofte at aggressiv atferd og mobbing er et økende problem i skolen. Det blir også ytret bekymringer av psykoterapeuter, som hevder at aggressiv atferd blant barn er et av de problemene som øker ... -
Aktiv skole – sammenhengen mellom fysisk form og akademiske prestasjoner hos 10 åringer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Hensikt: Denne studien har sett på sammenhengen mellom aerob kapasitet og objektivt målt aktivitetsnivå og skoleprestasjoner hos norske 10 åringer. Metode: Dette er en tverrstnittstudie, hvor utvalget bestod av 445 ... -
Akutte effekter av fysisk aktivitet på matematisk problemløsning hos ungdom
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å undersøke om 30 minutter fysisk aktivitet har en akutt effekt på deltagernes evne til å løse problembaserte matematikkoppgaver. Dette masterprosjektet i idrettsvitenskap ble gjennomført som et ... -
Alle med i systemet : Hvilke muligheter og virkemidler har førskolelæreren for å fange opp barns språklige og sosiale kompetanse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I dagens samfunn er barnehagene en viktig del av barns oppvekstmiljø. Internasjonal og nasjonal forskning har vist at det vil ha positiv effekt på læring og videre utvikling dersom det tilbudet barna mottar før skolestart ... -
"ALLE MED" i fellesskapet : en studie over effekten bruken av observasjonsverktøyet "ALLE MED" har på den pedagogiske virksomheten i barnehagene
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Formålet med denne studien var å studere om observasjonsverktøyet ALLE MED har en effekt på den pedagogiske virksomheten i barnehagene som bruker dette verktøyet. Det har den siste tiden vært fokus og debatt om kvalitet ... -
Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)- en mulighet for et inkluderedne og mangfoldig språkmiljø?
(Master thesis, 2022)Alternativ og supplerende kommunikasjon- en mulighet for et inkluderende og mangfoldig språkmiljø? Formålet med denne studien er å fremme ny innsikt om det å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) som en del ... -
An analysis of the language challenges faced by Myanmar refugee students in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)This study aims to increase understanding the level of language proficiency and educational achievement for the first-generation immigrant students. The research provides an obligating account of the lives, dreams, and ... -
An investigation of Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)This study investigated Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics. The following research questions were investigated in a Malawian context: 1. Which factors affect children’s attitudes towards mathematics ... -
Analytisk observasjon av elevers algebraiske tenkning gjennom innføring av tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)Gjennom kunnskapsløftet 2020 utfordres lærere til å kunne analytisk observere elevenes matematiske tenkning. Denne masteroppgaven utforsker potensialet som ligger i undervisningsmetoden tenkende klasserom for å analysere ... -
Anbefalinger for å forebygge alvorlig fedme og tilrettelegging for fysisk aktivitet blant overvektige i Norge: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2022)Den økende forekomsten av fedme er et verdenomspennende problem, som påvirker individers helse og utgjør store kostnader for samfunnet. Likevel, er det begrenset forskning i Norge som har undersøkt og diskutert tankene og ... -
Andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne masteroppgaven er andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap. Forskningsspørsmål i denne kvalitative studien er knyttet til det sosiokulturelle perspektivet på læring som vektlegger betydningen av ... -
Anerkjennelsens betydning i utvikling av inkluderende læringsmiljø
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne litteraturstudien har hatt som formål å frambringe kunnskap som kan bidra til å gi retning til utvikling av inkluderende praksis og læringsmiljø. Forskningsspørsmålet har vært hvordan tematikken anerkjennelse framtrer ... -
Angst i juniorelite-fotball
(Bachelor thesis, 2023)Problemstilling: Hvilke typer angst kan en finne i juniorelite-fotball, og hvordan påvirker angst en fotballspiller på juniorelite- nivå? Bakgrunn: Det er rett i underkant av 300 millioner fotballspillere i verden, fordelt ... -
Ansatte i ungdomsskolen sine erfaringer med elever som viser traumesymptomer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Hensikten med studien har vært å rette oppmerksomheten mot elever i ungdomsskolen som viser traumesymptomer. Traumatisering kan føre med seg negative konsekvenser knyttet til sosial, emosjonell og kognitiv fungering, som ... -
Ansattes arbeid med forebygging og håndtering av mobbing i barnehagen.
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven rettes søkelyset mot hvordan de ansatte i barnehagen arbeider med å forebygge og håndtere mobbing. Formålet var å belyse styrere og pedagogers erfaring og perspektiver omkring temaet mobbing, derav spesielt ... -
Ansattes erfaringer om forebygging og håndtering av mobbing i barnehagen.
(Master thesis, 2021)Målet med studien er å lære mer om hvordan man kan oppdage, se og forstå mobbing i barnehage rettet mot den nye aktivitetsplikten og voksenrollen. Studien skal rette søkelyset på pedagogers erfaringer og tanker omkring ... -
Arbeid i grunnskolens spesialpedagogiske team – en intervjuundersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Tema for masteroppgaven er grunnskolens spesialpedagogiske team. Forskningsprosjektet har hatt som mål å utvikle en dypere forståelse for arbeid i spesialpedagogiske team og hvordan organiseringen i slike team kan relateres ...