• Motivasjon i arbeidsmiljø 

      Økland, Melanie Jane Ferreira (Bachelor thesis, 2022)
    • Musikalsk småbarnsmagi: Hvordan kan pedagogiske leder bruke musikk til å skape et inkluderende miljø på småbarnsavdelingen for barn i alderen 0 til 3 år. 

      Lunde, Karianne (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven undersøke hvordan pedagogiske ledere arbeider med musikk blant barn i aldre fra 0 til 3 år, og hvordan musikk kan brukes som et verktøy for å fremme inkludering. For å få svar på min problemstilling ...
    • Musikk for et inkluderende fellesskap i barnehagen. 

      Halleland, Helene S. (Bachelor thesis, 2022)
      Denne bacheloroppgaven vil baseres på problemstillingen; «Hvordan bidrar musikk til et inkluderende fellesskap i barnehagen?». For å undersøke nærmere har jeg valgt å ta i bruk den kvalitative forskningsmetoden, intervju. ...
    • Musikk i barns tidlige utvikling 

      Waldejer, Maria (Bachelor thesis, 2023)
      I mitt forskningsprosjekt har jeg tatt for meg problemstilling med følgende lyd: «Hvorfor er det viktig med musikk i barns tidlige relasjoner og samspill, og hvordan kan det arbeides med å tilføre musikk i de yngste barns ...
    • Musikk og inkludering 

      Tarano Rodriguez, Zenia. Volkova, Alla. (Bachelor thesis, 2024)
      Formålet med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvilken forståelse barnehagelærere har av inkluderingsbegrepet, og hvilke erfaringer og kunnskap barnehagelærere sitter inne med i forhold til inkludering av barn med ...
    • Musikk og inkludering. På hvilke måter bruker barnehagelærer musikk for å skape inkluderende fellesskap på avdelingen? 

      Galyna Tjentland (Bachelor thesis, 2024)
      I mitt forskningsprosjekt har jeg valgt å fordype meg i tema om musikk og inkludering. Inkludering har vært et rådende utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt i nasjonale styringsdokumenter som barnehageloven og rammeplanen ...
    • Musikk på småbarnsavdeling 

      Ørland, Marie Kristine (Bachelor thesis, 2024)
      I forskningsprosjektet mitt har jeg tatt for meg problemstillingen: «Hvordan anvender barnehagelæreren musikken i samspillet med toddlere?» Det å bruke sang og musikk sammen med barna i barnehagen er viktig på mange måter. ...
    • Musikk som verktøy for inkludering og medvirkning 

      Silje Tangen Gundersen (Bachelor thesis, 2022)
    • Musikkens inkluderende kraft 

      Jørgensen, Lisa; Tecaru, Beniamin (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven ønsker vi å undersøke hvordan musikk kan være bidragsytende for å skape deltakelse og inkludering av flerspråklige barn i en barnehagekontekst. Vi valgte dette temaet grunnet våre egne opplevelser i oppvekst, ...
    • Musikkens innflytelse på språket 

      Bjørheim, Ellinor (Bachelor thesis, 2024)
      I forskingsprosjektet eg har eg tatt føre meg problemstillinga: «Korleis kan bruk av musikk påverka språk/språkutviklinga til barna i barnehagen» Det og sjå på korleis andre barnehagar jobbar og tenkar om musikk som eit ...
    • Naturen som en inkluderende arena 

      Landa, Andrine; Larsen, Maren Grødem (Bachelor thesis, 2023)
      Dette er en bacheloroppgave innenfor temaet inkludering og natur i barnehagen. Problemstillingen er som følgende: Hvordan bruker pedagogiske ledere naturen som en arena for inkludering i barnehagehverdagen? For å svare ...
    • Når de små blir store: Overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling 

      Tellefsen, Tina (Master thesis, 2022)
      Tema for denne masteroppgaven er overganger innad i barnehagen, og mer spesifikt overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Studien handler om hvordan barnehagelærerne legger til rette for disse overgangene og ...
    • "No er du ferdig unge mann" - barns motstand som uttrykk for "å halda på ein praktisk estetisk erfaing" 

      Fjellanger, Liv Ingrid (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-06-16)
      Studiet tek for seg barns motstandshandlingar i overgangssituasjonane i barnehagen. Eg rettar blikket mot dei yngste barna i barnehagen, og især deira kroppslege motstandshandlingar. Studiet sitt mål er å forstå verdiar ...
    • Om vilkårene for den planlagte litteraturformidlingen i barnehagen : ”å lese for barna i barnehagen, det er ikke noe vi kan skulke unna, det er noe vi MÅ gjøre…” 

      Haugen, Heidi Munkejord (Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke vilkårene for den planlagte litteraturformidling i barnehagen. Forskningsspørsmålet forsøkt besvart i oppgaven er: Hva er det i barnehagestrukturen som hemmer eller fremmer ...
    • Omsorg for ettåringer med senere barnehageoppstart 

      Erga, Ane Maren Gjerdrum; Blaasvær, Maja (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever barnehagelærere at de kan ivareta ettåringens behov for omsorg, når de har tilvenning etter hovedoppstarten i august? I oppgaven benyttes ...
    • Omsorg i barnehagen 

      Bollestad, Tiril Frafjord (Bachelor thesis, 2023)
      Tittel: Omsorg i barnehagen Sider: 27 År: 2023 Forfatter: Tiril Frafjord Bollestad Emneord: omsorg, privat og profesjonell omsorg Problemstilling: Hvordan tenker pedagoger at man imøtekommer barnas behov for omsorg ...
    • Omsorgsfulle relasjoner mellom barn 

      Figved, Siren Lunde; Molund, Lena (Bachelor thesis, 2024)
      Målet med denne bacheloroppgaven har vært å besvare problemstillingen: “Hvordan legger barnehagelærere til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barn?”. Vi har brukt kvalitativt intervju som metode og intervjuet seks ...
    • På hvilken måter bidrar barnehagen til å utvikle robuste barn? 

      Tangen, Karen (Master thesis, 2022)
      Sammendrag På bakgrunn av at barnehagen er et sted barn oppholder seg flere timer gjennom barndommen vil barnehagen være en viktig arena. Barnehagen er viktig for barnet her og nå, men også i et livsløpsperspektiv. De ...
    • På sportet av omsorg i barnehagen 

      Rossland, Alf Olav (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven har jeg vært “på sporet av omsorg i barnehagen”. Hensikten med oppgaven har vært å avdekke omsorgsforståelsen hos de ansatte i barnehagen. Grunnlaget for studien er problemstillingen “Hvilken ...