Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 646-665 av 998
-
Lærerhandlinger som følger opp elevhandlinger i helklassesamtaler: En studie av matematikkundervisning på 5.trinn
(Master thesis, 2023)Forskere og fagfolk har i flere tiår pekt på at det trengs en reform i matematikkundervisningen. Fra en tradisjonell undervisning med gjengivelse og foredrag til en mer dialogisk undervisning med matematiske samtaler. ... -
Lærerkompetanse i spesialpedagogikk – tilpassing av leseundervisningen på 1. trinn
(Master thesis, 2022)Temaet for masteroppgaven var tilpasset opplæring på 1. trinn. Formålet var å undersøke om lærere med ulik kompetanse i spesialpedagogikk tilpasser forskjellig. For å undersøke dette ble det valgt en problemstilling: Hvordan ... -
Lærernes kartlegging av leseutvikling på 1. trinn, og lærernes bruk av kartleggingsresultatene
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Formålet med studien var å undersøke lærernes kartleggingspraksis av leseutvikling på 1. trinn, samt hva lærerne rapporterer at de bruker kartleggingsresultatene til. Studien bygger på data innhentet fra en spørreundersøkelse ... -
Lærernes opplevelse av nytte verdien i videreutdanning i matematikk
(Master thesis, 2022)Videreutdanning av lærere i matematikk har vært et satsingsområde over mange år. Nytteverdien av denne videreutdanningen henger nøye sammen med om lærerne opplever den relevant for egen praksis. Denne masteroppgaven handler ... -
Lærernes rapporterte tanker om underveisvurderinger av elevtekster på 2.trinn – er det noen forskjeller på hvilken tilbakemelding som gis på de håndskrevne- og digitale tekstene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Vurderinger og underveisvurderinger har en sentral rolle i den norske skole. Det å gi tilbakemeldinger på elevenes skriftlige arbeid er viktig for å utvikle elevenes skrivekompetanse. Det er lite kunnskap om hva som ... -
Lærernes rolle i forhold til begavede barn med emosjonelle vansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Hensikt med denne studien er å sette fokus på hvor viktig lærer er i forhold til begavede barn med emosjonelle vansker og det store behovet for kompetanseheving for å lettere gjenkjenne disse elevene. Målet er å få økt ... -
Lærerspørsmål i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning har vist at lærerens bruk av spørsmål i undervisningen påvirker elevenes læring ved å fremme nysgjerrighet, refleksjon og tenkning. Det er også tydelig at lærere bruker mye tid på å stille spørsmål i ... -
Lærerspørsmål og elevdeltakelse i matematiske helklassesamtaler.
(Master thesis, 2022)I Kunnskapsløftet 2020 blir det i kompetansemålene for matematikk lagt vekt på at elevene skal forklare, resonnere, diskutere og reflektere i faget. Å lede produktive matematiske samtaler i klasserommet, kan for mange ... -
Lærerspørsmål som fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler
(Master thesis, 2023)Matematiske helklassesamtaler er en krevende del av lærerarbeidet, og flere forskere peker på at det er hensiktsmessig at elevene selv forklarer sine tanker og strategier i matematikk. Tidligere forskning viser at ... -
Lærerstudenters fokus på kunnskap og -elever i praksisperioden
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Min masteroppgave er knyttet til et større flerfaglig prosjekt ved Universitetet i Stavanger med tittel Teachers as Students (TasS) som retter søkelyset mot forskning på lærerutdanning og er spesielt opptatt av forbindelsen ... -
Læringsklima i kroppsøving - Korleis opplev elevar på ungdomstrinnet motivasjonsklimaet i kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2023)Hensikt: Tema for denne mastergradsoppgåva er motivasjonsklima i kroppsøving. Hensikta med oppgåva har vært å få auka innsikt og forståing for ungdomskuleelevars oppleving av motivasjonsklima i kroppsøving. Det har blitt ... -
Læringsmiljø og psykisk helse i ungdomsskolen: Hvordan opplever lærere å kunne fremme elevers psykiske helse gjennom gode relasjoner i klasserommet?
(Master thesis, 2021)Ettersom skolen er en arena der alle barn og unge tilbringer mye tid, vil det være et naturlig sted å jobbe helsefremmende med psykisk helse. I den sammenheng, er det vanskelig å tenke en helsefremmende skole uten at lærerne ... -
Læringsmuligheter i matematiske lærebøker – før og etter fagfornyelsen.
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å undersøke om lærebøkene som er gitt ut etter fagfornyelsen gir flere muligheter til læring enn lærebøkene som er skrevet til den reviderte læreplanen i 2013. Dette har jeg gjort gjennom ... -
Læringsteknologi og profesjonsutvikling. Et lærerperspektiv på utviklingsmuligheter med fokus på skolens vurderingspraksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-28)Studien undersøker læreres muligheter for utvikling av kompetanse i profesjonsfellesskapet for å kunne integrere digitale verktøy i opplæringen. Undersøkelsen er kvalitativ med et lærerperspektiv på problemstillingen og ... -
Læringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Jeg har valgt å kalle denne oppgaven for «Læringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikk». Jeg har forsøkt å finne ut hvordan lærere og elever vurderer leksebruken i skolen, og om de opplever nytteverdi i form av ... -
Maksimal power, sprint og hopp adaptasjoner hos ishockey spillere i sesong: Sammenligning av ulike hastighetsstap i styrketrening
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Teknologisk fremgang har popularisert bruken av objektive auto reguleringsteknikker som hastighetsstyrt styrketrening (HST) for å justere treningsintensitet og volum. Ingen har imidlertidig undersøkt HST i løpet ... -
Malawiske læreres bruk av eksempler i matematikkundervisningen. Hvordan knyttes eksemplene til hverdagslige situasjoner.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Denne masteroppgaven har til hensikt å si noe om hvordan to lærere i byen Zomba i Malawi bruker matematiske eksempler i undervisningssammenheng, hvilke betraktninger de gjør i forhold til valg av eksempler, hvilke type ... -
Malawiske læreres valg og bruk av konkretiseringsmateriell i matematikkundervisning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)I tråd med et konstruktivistisk syn på læring, hvor matematikkundervisning bør baseres på elevers allerede eksisterende kunnskap, har bruk av konkretiseringsmateriell blitt mer utbredt i mange av verdens matematikklasserom. ... -
Malawiske skoleansattes beskrivelser av inkluderingsbegrepet og inkluderende praksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne masteroppgavens formål har vært å undersøke Malawiske skoleaktørers (rektor, spesiallærer og lærere) beskrivelser av inkluderingsbegrepet og inkluderende arbeid ved sin skole. Den metodiske framgangsmåten var intervju. ... -
Matematikklekser og foreldreinvolvering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av en lærers og fire foreldres oppfatninger om mål med matematikklekser og foreldrenes rolle når elevene arbeider med matematikklekser. For å undersøke dette ville ...