Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 813-832 av 1129
-
Nasjonale prøver i lesing - En ressurs eller en last?
(Master thesis, 2023)Nasjonale prøver med tilhørende resultater og offentliggjøringen av disse har vært et tema for debatt siden prøvene ble innført i 2004. Selv om prøvene skal være en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og har som ... -
Når frustrasjonen tar over læringen: evnerike elever med atferdsvansker - et foreldreperspektiv på hvorfor konflikter oppstår i møtet med skolehverdagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Behovet for kompetanse om og forståelse for evnerike elever som har atferdsvansker er stort blant skoler og lærere. Denne kvalitative studien har som formål å avdekke forhold som utløser ulike atferdsvansker for evnerike ... -
Når mellomtrinnselever møter en tekst med motstand. En kvalitativ studie av elevsamtaler om Johan Harstads novelle En nesten pinlig affære.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på mellomtrinnet samtaler om en skjønnlitterær tekst med motstand i norskfaget. Studien er basert på en kvalitativ metode, hvor jeg gjennom analyser av tre elevstyrte ... -
Når skal varselklokkene ringe? - en undersøkelse av hva som predikerer utfordringer med ordlesing og staving på første trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Utgangspunktet for studien var tidlig innsats. Det ble undersøkt det er mulig å predikere hvilke elever som står i fare for å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing», med ... -
NDLA- et digitalt læreverk for alle? En analyse av NDLAs "norsk YF og SF"s tilrettelegging for minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvor godt norsksidene «norsk YF og SF» i læremiddelet NDLA er tilpasset minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram. Forskningsspørsmålene som er valgt er å ... -
«Nei, du har jo fått meg til å tenke mer på at man må tenke enda mer over lytting»
(Master thesis, 2022)Formålet med masteravhandlingen har vært å undersøke lytting sin posisjon i skolen gjennom å undersøke den todelte problemstillingen «Hvilken posisjon har lytting i kunnskapsløftet 2020 og i skolen?». For å kunne svare på ... -
«Noen liker bare ikke å lese» - Lærerens holdninger til eleven som ikke leser i lesestund
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi sett på hvilke holdninger som kommer til uttrykk når et utvalg lærere diskuterte to caser om ulike typer ikke-lesere. For å finne en mulig løsning på vår problemstilling, gjennomførte vi ... -
Norske ekstremløpere i eliteklassen – En undersøkelse av deres motivasjon og treningsprosess.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har undersøkt motivasjonen og treningsprosessen til fem mannlige norske eliteutøvere innen ultra-, terrengultra- og fjelløping. Det siste tiåret har det vært en enorm økning i antall deltakere og ... -
Norske pedagogars forståing av klasseleiing – Ein systematisk hurtigoversikt med tematisk analyse
(Master thesis, 2023)Målet med dette masterposjektet er å bidra med kunnskap om korleis norske lærarar forstår klasseleiing. For å undersøkja dette ble det gjennomført en systematisk kunnskapsoppsummering, i form av hurtigoversikt, i samsvar ... -
Norsklæraren og utdanning for berekraftig utvikling - kva, kvifor og korleis? Ein studie av to norsklærarar i tverrfaglege prosjekt.
(Master thesis, 2022)I arbeid med denne masteroppgåva har formålet vore å undersøkje korleis norsklærarar arbeider i tverrfaglege prosjekt om berekraftig utvikling. Dette er eit lite belyst felt, mykje grunna at berekraftig utvikling er eit ... -
Norskopplæring av voksne innvandrere : en studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2005-10)Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet for innvandrere. Studien har en sosiokulturell læringsteori som bakteppe der læring er knyttet til deltakelse i sosial praksis. ... -
NORWEGIAN 10TH GRADERS´ LANGUAGE CHOICES IN FORMAL EMAIL WRITING; a focus on framing moves, request strategies, and contextual factors
(Master thesis, 2023)The present study explores Norwegian 10th graders´ language choices in formal e-mail writing, specifically focusing on framing moves (opening and closing sequences), request strategies and contextual factors. The data ... -
Norwegian EFL teachers’ pedagogical views and functional uses of L1 in lower secondary level
(Master thesis, 2022)Language use in the EFL classroom has been a controversial issue among language experts and practitioner-teachers (Sundari & Febriyanti, 2021). Although there are many related studies on L1 use in the EFL classroom, they ... -
Ny i yrket : hvordan forstår og håndterer nyutdannede allmennlærere aggresjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Formålet med studien har vært å belyse hvordan nyutdannede allmennlærere forstår og håndterer aggresjon. Aggresjon i skolen er en reell utfordring og slik atferd påvirker læringsaktiviteter negativt (Ogden, 2001). ... -
Nyutdannede læreres mestringsopplevelser i møte med kravet om tilpasset opplæring i grunnskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Den siste tiden har det vært et økt fokus på tilpasset opplæring i media. I de fleste artikler og dokumentarer blir historiene presentert fra elevenes perspektiv og lærernes erfaringer og opplevelser blir tilsidesatt. I ... -
Nyutdannede læreres opplevelse og håndtering av stress når det gjelder utfordrende atferd i klasseledelse.
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven setter lys på overgangen fra utdanning til det første året i læreryrket. Forskningen viser at denne overgangen kan oppleves som utfordrende for de nyutdannede lærerne og ofte er uttrykket “praksissjokket” ... -
… og det hadde me ikkje noge med… : foreldres opplevelse av samarbeidet med skolen, når barnas møte med skolen har vært særlig utfordrende
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Bakgrunnen for studien var ønsket om å høre foreldrenes syn på samarbeidet med skolen, og hvordan de har opplevd samarbeidet når de har hatt barn som opplever skolen som særlig utfordrende. Det overordnede formålet er å ... -
Ole - et problem eller en mulighet? : om læreres muligheter til å oppdage og videreutvikle elever med AD/HD sine potensial og positive egenskaper
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Det overordnede tema/forskningsspørsmålet i dette prosjektet er hvilke muligheter lærere har til å oppdage og videreutvikle potensial og positive egenskaper hos elever med en AD/HD diagnose. For å kunne belyse dette var ... -
Oljenasjon og klimaforkjemper: Fremstilling av olje og gass i et utvalg lærebøker tilknyttet samfunnsfag på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan et kontroversielt tema, i dette tilfellet: Olje og gass fremstilles i lærebøker over tid. Mer konkret vil oppgaven sette søkelys på om olje og gass fremstilles ... -
Om barns språk og deltagelse i barnehagen og førskolelærers tilrettelegging
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Barn er unike individer med individuelle behov. Av den grunn kan man ikke ta for gitt at tilretteleggingsmetode for et barn, vil fungere like hensiktsmessig for et annet. Derfor var det ønskelig i denne studien å studere ...