Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 881-900 av 1129
-
Raske bokstavar og meistringstru. Ein kvalitativ studie i korleis innføring av rask bokstavprogresjoni begynnaropplæringa påverkar elevane si meistringstru
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-28)Lesing er ein av dei grunnleggjande dugleikane eit barn skal læra når det startar på skulen. Målet er at eleven skal læra å lesa og å meistra lesekunsten. Denne masteroppgåva handlar om korleis rask bokstavinnlæring påverkar ... -
Re-integration of highly skilled return migrant: the impact on the development of Bangladesh
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)An increasing numbers of highly skilled people from Bangladesh are immigrating to the developed world in search for better education and jobs. The ‘brain drain’ is central importance arena by the many scholars but while ... -
Reading for pleasure in English as an L2 in Norwegian primary schools: Teachers’ perceptions and practices
(Master thesis, 2022)This study’s topic is about reading for pleasure in the English subject in 5th to 7th grade in Norwegian primary schools. The thesis aimed to investigate teachers’ perceptions on what reading for pleasure is and their ... -
Reaktiv aggresjon og elevrelasjoner - hva kan lærere gjøre?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-06)Denne studien har bakgrunn i opplæringslova, som slår fast at alle barn i norsk skole har rett på et godt psykososialt skolemiljø. Formålet var å undersøke hvordan denne tilretteleggingen er for reaktivt aggressive elever, ... -
Reaktiv aggresjon og inkludering: En studie om hvordan pedagogen kan bruke inkludering som forebygging inn mot barn med reaktiv aggressiv atferd.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Både Berkowitz (1993) og Tremblay (2010) peker på at aggresjon er et av de største problemene i dagens samfunn. Reaktivt aggressive elever viser seg å være i stor risiko for å bli avvist av sine jevnaldrende, noe som gjør ... -
Reaktiv aggresjonsproblematikk i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan pedagoger i barnehagen håndterer barn som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. Med tanke på at studien er rettet mot barnehagen vil også tidlig innsats være en viktig ... -
Refugees’ Self-Reliance and Livelihood Strategies: A Comparative Study of Uganda and Germany
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-30)While some migrate with choice, others are forced to leave. This master thesis deals with the situation of Eritreans, Ethiopians and Somalis who had to leave their country either because of war, political insecurity or ... -
Relajonskompetanse og utgarende atferd. En kvalitativ studie om betydningen av pedagogers relasjonskompetanse i arbeidet med å forebygge utviklingen av utagerende atferd hos barn i to-tre årsalderen i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-05)Designet i masteroppgaven er en kvalitativ studie der hensikten er å belyse pedagogenes refleksjoner, erfaringer og opplevelser av sin egen relasjonskompetanse satt i sammenheng med å forebygge utviklingen av utagerende ... -
Relasjon mellom fysisk form og skoleprestasjon for elever i 8- 9 trinn. i Rogaland
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-05)Hensikt/ hypoteser: Denne masteroppgaven undersøker i hvilken grad fysisk form påvirker skoleprestasjonen til elever på 8- 9 trinn i Rogaland. Det ble forventet en positiv korrelasjon mellom fysisk form og skoleprestasjon ... -
Relasjonen mellom læreratferd og elevengasjement
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Målet med denne studien var å undersøke relasjonen mellom læreratferd og elevers opplevde atferds- og emosjonelle engasjement. Læreratferd er forventet ut fra tidligere forskning å ha relasjon med elevengasjement. Data ble ... -
Relasjonen mellom lærernes arbeidssituasjon og deres klasseledelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Sammendrag Formålet med denne studien var å finne ut om det var noen sammenheng mellom lærernes opplevelse av egen arbeidssituasjon og deres utførelse av klasseledelse. Problemstillingen var: Hvilken relasjon er det mellom ... -
Relasjonens betydning for de stille elevenes læring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-06)Sammendrag Denne studiens tema er relasjonens betydning for de stille elevenes læring i 1.klasse. Studiens mål er å undersøke opplevelser, refleksjoner og erfaringer til kontaktlærere i 1.klasse. Studien har et systemperspektiv ... -
Relasjoner i kroppsøving. En kvalitativ studie om relasjonskvalitet i lærer-elev-relasjoner på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn Kroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede. For at dette skal være tilfellet, er det nødvendig at elevene trives og har motivasjon i faget. Lærer-elev-relasjoner har stor betydning for ... -
Relasjoners innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvregulering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Temaet for denne masteroppgaven er relasjoners innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvregulering. Et av målene ved denne oppgaven er å danne en litterær oversikt over de siste ti års forskning og teorier omkring ... -
Relasjonsarbeid og arbeid med sosial kompetanse i et inkluderende fellesskap
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Det overordnede formålet med denne studien har vært å få en dypere forståelse for relasjonsarbeid og inkludering av elever som faller utenfor læringsfellesskapet. Fokuset har vært på elever som viser utfordrende atferd og ... -
Relasjonsbygging for reaktivt aggressive elever – hva kan læreren bidra med?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-01)Sammendrag: Gode jevnaldrende vennskap er viktige for at elevene skal utvikle seg sosialt og emosjonelt. Likevel kan man gjennom aggresjonsteori se at de reaktivt aggressive elevene ofte har færre venner enn medelevene. ... -
Relasjonsbygging til elever med atferdsvansker: En fenomenologisk studie av pedagogers refleksjon og praktiske tilnærming til relasjonsbygging.
(Master thesis, 2015-06-15)Bakgrunnen for denne studien var et ønske om å sette et søkelys på hvordan pedagoger i praksisfeltet bygger relasjoner til elever med atferdsvansker. Formålet med dette var å få innsikt og en bedre forståelse av det daglige ... -
Relationship between problem solving and motivation in mathematics: A qualitative study on how problem solving influences pupils' motivation in mathematics.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)The school’s youth is our future. Therefore, it is important that school encourages the pupils to use their full potential. To do this, teachers need to make their pupils like to be at school, and to see schoolwork as ... -
Representations of cultural diversity in Norwegian English as a Foreign Language textbooks for primary school
(Master thesis, 2022)The thesis presents an investigation of visual and textual representations of non-Western people in four Norwegian English Foreign Language (EFL) textbooks produced for 5th grade. In response to the increased communication ... -
Resettlement of Bhutanese refugees: a misery or solution, a case study of Bhutanese refugees from Rogaland and Alta
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Being a refugee from a different culture, tradition and religion, Bhutanese refugees face difficulties in adjusting to a new country and a new environment. The objective of this research was to explore the conditions and ...