Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 526-545 av 995
-
Klasseledelse for elever med ADHD, med fokus på den autoritative voksne - Et retroperspektiv fra elever
(Master thesis, 2021)Denne studien handler om ADHD og autoritativ klasseledelse, og problemstillingen er: «Hva er god klasseledelse for elever med ADHD, med fokus på den autoritative voksne?». Hensikten med studien var å finne ut hva som er ... -
Klasseledelse og hvordan dette erfares av faglærere i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt hvordan faglærere i barneskolen erfarer klasseledelse. Bakgrunnen for dette er at det finnes lite forskning om faglærere, samt antydninger om en sterkere fagspesialisering i barneskolen. ... -
Klasserommets makt - elevenes muligheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteravhandlingens overordnede hensikt var å bli bevisst på hvilke faktorer i klasserommet som påvirker elevers muligheter til deltakelse og medvirkning. Klasserommet blir i denne studien forstått svært vidt. Alt fra det ... -
Klasseromsdialogen- en utopi eller en mulighet? -En kvalitativ casestudie av læreres arbeid med klasseromsdialog og utfordringer knyttet til dette.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dialog mellom lærer og elever kan oppstå i alle klasserom, og de siste tiårene har klasseromsdialogen fått økt oppmerksomhet. Bakgrunnen for oppgaven er at klasseromsdialogen kan være en tilnærming til læring som utvikler ... -
Klasseromsinteraksjon, karakteristika ved klasserommet og elevengasjement
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Målet med denne studien var å belyse klasseromsinteraksjonen i 79 klasserom på mellom- og ungdomstrinnet.Tidligere forskning har vist at klasseromsinteraksjon av høy kvalitet gir elever et høyere engasjement, og dermed ... -
Kognitive krav i lærebøkenes oppgaver og oppgavetekstens påvirkning av forståelse i emnet lineære likninger på 8.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk ble lærebøkenes oppgaver, eksempler og legitimering studert. Formålet med studien var å belyse hvilke tendenser av kognitive utfordringer elevene på 8.trinn møter i arbeid med ... -
Kognitive krav i lærebøker i matematikk på 7. og 8. trinn
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å se på de kognitive kravene i ulike lærebøker i matematikk. Dette har jeg gjort ved hjelp av en innholdsanalyse der jeg har studert temaet algebra i seks ulike lærebøker. Jeg har tatt ... -
Kognitive prosesser til yrkesfagelever på første videregående trinn i arbeidet med matematikkoppgaver
(Master thesis, 2020)Masteroppgaven tok utgangspunkt i tidligere forskning gjort på det kognitive læringsperspektivet, affektive sider ved elevens læring og en teoretisk forståelsesramme for matematisk tenkning. I denne studien utførte jeg ... -
Kollegalæring i barnehagen. Erfaringer fra et prosjekt om gruppeledelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Temaet for studien er kollegalæring i barnehagen. Formålet er å se hvordan førskolelærere opplever og beskriver kollegagrupper som læringsarena i et prosjekt om å utvikle håndbok i gruppeledelse. Jeg tar utgangspunkt i en ... -
Kollegaveiledning i skolen, muligheter og utfordringer : erfaringer fra Respekt programmet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Temaet for mitt prosjekt er kollegaveiledning i skolen. Formålet er å se hvilke muligheter og utfordringer kollegaveiledning representerer for enkeltlærere og skolen som organisasjon med henblikk på kompetanseutvikling. ... -
Kommunikasjon av prestasjonsforventninger i ungdomsskolen sett i sammenheng med tema "Folkehelse og livsmestring".
(Master thesis, 2020)Sammendrag Studien belyser kommunikasjon av prestasjonsforventninger i skolen, sett fra elevers perspektiv. Hovedproblemstillingen som studien søker å besvare er: Hvordan erfarer ungdom kommunikasjon av prestasjonsforventninger ... -
Kommunikasjonsmønstre i brøkundervisningen. Et innblikk i en malawisk klasseromsdiskurs
(Master thesis, 2016-06-13)Sammendrag I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ klasseromsstudie. Den har undersøkt brøkundervisning i en malawisk kontekst med fokus på hvordan brøk og brøkregning ble representert og kommunisert i undervisningen. ... -
Kommunikasjonsmønstre i helklassediskurs, og læringsmuligheter de åpner opp for.
(Master thesis, 2021)Kommunikasjonsmønsteret som formes i diskursen mellom lærer og elever i klasserommet har stor påvirkning på undervisningen. Undervisningen er igjen den viktigste faktoren når det gjelder læring, og dermed vil kommunikasj ... -
Kommunikativ skriving på 1.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-02)Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å se nærmere på hvilke muligheter funksjonell skriving gir i begynneropplæringen, og hvordan elevene kan bli posisjonert som lesere og skrivere fra den dagen de begynner ... -
Konføderasjonsmonumenter i USA: En analyse av debatten og kontroversene rundt dem.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-25)En analyse av de kontroversielle monumentene spredt rundt om i USA som har historie tilbake til konføderasjonen. Undersøkelse av befolkningens meninger, diskusjon og analyse knyttet til debatten som foregår i aviser og ... -
Konkurransetrekkangst blant kvinnelige fotballspillere på toppnivå.
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Det er ikke mange damespillere som har stått frem og fortalt om forventningspress og deres opplevelse av prestasjonsjag. Hensikten var derfor å kartlegge i hvilken grad kvinnelige fotballspillere på toppnivå ... -
Konsekvensene av mobbing etter mobbingen tok slutt.
(Master thesis, 2021) -
Kontaktlæreres oppfatning og kunnskapsnivå om psykose i videregående skole i Norge
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Tema i oppgaven er læreres holdninger og kunnskapsnivå om psykose og deres muligheter til å hjelpe. Videre har jeg undersøkt om lærere har den nødvendige kunnskap for å kunne identifisere tidlige tegn på psykose hos ... -
Kontaktlæreres relasjonsbygging til reaktivt aggressive elever : deres forklaring og begrunnelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som er gjennomført våren 2009 i Stavanger og Sandnes. Oppgaven setter fokus på relasjonsbygging og viktigheten av gode relasjoner i skolen. I utgangspunktet har hovedfokuset ... -
Koordinert- og profesjonelt lærersamarbeid: En studie om skolekultur.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-11)Tema for denne masteroppgaven er lærersamarbeid. Forskningsprosjektet har hatt som mål å se på hvordan lærerne legger til rette for kollektive tilnærminger og individuelle tilpasninger i undervisningen. Problemstillingen ...