Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 770-789 av 994
-
Psykisk helse og arbeid med følelser i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-30)Formålet med studien er å bidra til økt innsikt og kunnskap rundt barns psykiske helse, hvor fokuset er spesielt rettet mot barns følelser. Forskningsspørsmålet for undersøkelsen omhandler hvilke måter barnehagen kan bidra ... -
Psykiske plager, mistrivsel og ensomhet som en konsekvens av mobbing: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom psykiske plager, mistrivsel og ensomhet hos elever i videregående skole og deres rolle i mobbing på grunnskolen.
(Master thesis, 2023)Formålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad det er sammenheng mellom psykiske plager, mistrivsel og ensomhet hos elever i videregående skole og deres rolle i mobbing på grunnskolen. Det var ... -
Psykologisk ferdighetstrening for idrettsdommere
(Bachelor thesis, 2022)Dette litteraturstudie har som mål å undersøke effekten psykologisk ferdighetstrening kan ha på dommere i forskjellige idretter. Forskningsspørsmålet som ble formulert for oppgaven er «hvilken effekt kan psykologisk ... -
De psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS -når det anvendes i en norsk setting
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema for denne oppgaven er å undersøke de psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS (Downer, Booren, Hamre, et al., 2010). inCLASS blir brukt som et av datainnsamlingsverktøyene i forskningsprosjektet ... -
Raske bokstavar og meistringstru. Ein kvalitativ studie i korleis innføring av rask bokstavprogresjoni begynnaropplæringa påverkar elevane si meistringstru
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-28)Lesing er ein av dei grunnleggjande dugleikane eit barn skal læra når det startar på skulen. Målet er at eleven skal læra å lesa og å meistra lesekunsten. Denne masteroppgåva handlar om korleis rask bokstavinnlæring påverkar ... -
Re-integration of highly skilled return migrant: the impact on the development of Bangladesh
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)An increasing numbers of highly skilled people from Bangladesh are immigrating to the developed world in search for better education and jobs. The ‘brain drain’ is central importance arena by the many scholars but while ... -
Reading for pleasure in English as an L2 in Norwegian primary schools: Teachers’ perceptions and practices
(Master thesis, 2022)This study’s topic is about reading for pleasure in the English subject in 5th to 7th grade in Norwegian primary schools. The thesis aimed to investigate teachers’ perceptions on what reading for pleasure is and their ... -
Reaktiv aggresjon og elevrelasjoner - hva kan lærere gjøre?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-06)Denne studien har bakgrunn i opplæringslova, som slår fast at alle barn i norsk skole har rett på et godt psykososialt skolemiljø. Formålet var å undersøke hvordan denne tilretteleggingen er for reaktivt aggressive elever, ... -
Reaktiv aggresjon og inkludering: En studie om hvordan pedagogen kan bruke inkludering som forebygging inn mot barn med reaktiv aggressiv atferd.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Både Berkowitz (1993) og Tremblay (2010) peker på at aggresjon er et av de største problemene i dagens samfunn. Reaktivt aggressive elever viser seg å være i stor risiko for å bli avvist av sine jevnaldrende, noe som gjør ... -
Reaktiv aggresjonsproblematikk i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan pedagoger i barnehagen håndterer barn som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. Med tanke på at studien er rettet mot barnehagen vil også tidlig innsats være en viktig ... -
Refugees’ Self-Reliance and Livelihood Strategies: A Comparative Study of Uganda and Germany
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-30)While some migrate with choice, others are forced to leave. This master thesis deals with the situation of Eritreans, Ethiopians and Somalis who had to leave their country either because of war, political insecurity or ... -
Relajonskompetanse og utgarende atferd. En kvalitativ studie om betydningen av pedagogers relasjonskompetanse i arbeidet med å forebygge utviklingen av utagerende atferd hos barn i to-tre årsalderen i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-05)Designet i masteroppgaven er en kvalitativ studie der hensikten er å belyse pedagogenes refleksjoner, erfaringer og opplevelser av sin egen relasjonskompetanse satt i sammenheng med å forebygge utviklingen av utagerende ... -
Relasjon mellom fysisk form og skoleprestasjon for elever i 8- 9 trinn. i Rogaland
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-05)Hensikt/ hypoteser: Denne masteroppgaven undersøker i hvilken grad fysisk form påvirker skoleprestasjonen til elever på 8- 9 trinn i Rogaland. Det ble forventet en positiv korrelasjon mellom fysisk form og skoleprestasjon ... -
Relasjonen mellom læreratferd og elevengasjement
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Målet med denne studien var å undersøke relasjonen mellom læreratferd og elevers opplevde atferds- og emosjonelle engasjement. Læreratferd er forventet ut fra tidligere forskning å ha relasjon med elevengasjement. Data ble ... -
Relasjonen mellom lærernes arbeidssituasjon og deres klasseledelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Sammendrag Formålet med denne studien var å finne ut om det var noen sammenheng mellom lærernes opplevelse av egen arbeidssituasjon og deres utførelse av klasseledelse. Problemstillingen var: Hvilken relasjon er det mellom ... -
Relasjonens betydning for de stille elevenes læring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-06)Sammendrag Denne studiens tema er relasjonens betydning for de stille elevenes læring i 1.klasse. Studiens mål er å undersøke opplevelser, refleksjoner og erfaringer til kontaktlærere i 1.klasse. Studien har et systemperspektiv ... -
Relasjoner i kroppsøving. En kvalitativ studie om relasjonskvalitet i lærer-elev-relasjoner på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn Kroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede. For at dette skal være tilfellet, er det nødvendig at elevene trives og har motivasjon i faget. Lærer-elev-relasjoner har stor betydning for ... -
Relasjoners innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvregulering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Temaet for denne masteroppgaven er relasjoners innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvregulering. Et av målene ved denne oppgaven er å danne en litterær oversikt over de siste ti års forskning og teorier omkring ... -
Relasjonsarbeid og arbeid med sosial kompetanse i et inkluderende fellesskap
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Det overordnede formålet med denne studien har vært å få en dypere forståelse for relasjonsarbeid og inkludering av elever som faller utenfor læringsfellesskapet. Fokuset har vært på elever som viser utfordrende atferd og ... -
Relasjonsbygging for reaktivt aggressive elever – hva kan læreren bidra med?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-01)Sammendrag: Gode jevnaldrende vennskap er viktige for at elevene skal utvikle seg sosialt og emosjonelt. Likevel kan man gjennom aggresjonsteori se at de reaktivt aggressive elevene ofte har færre venner enn medelevene. ...