Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 914-933 of 1439
-
Maintaining Literary Value: An Examination of Adapted Classic Novels for Young Readers
(Master thesis, 2024)In this master’s thesis, the researcher explores the process and implications of adapting classic literature for children, focusing on young learners in elementary school, in Norway. The literature chosen caters to different ... -
Maintenance of weight loss and aerobic capacity one year aft er the end of a lifestyle intervention focusing on nutritional guidance and/or exercise
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The aims of this study were to: 1) investigate to what extent participants in a lifestyle intervention program, including nutritional guidance and two weekly intensive running sessions, maintain improvements in aerobic ... -
Majority rights and minority responsibilities: young people’s negotiations with human rights
(Peer reviewed; Journal article, 2021-09)This paper is a case study of student discussions of rights and responsibilities, which contributes to filling the existing knowledge gap on the topic. Tenth grade majority students who participated in three group discussions ... -
Maksimal power, sprint og hopp adaptasjoner hos ishockey spillere i sesong: Sammenligning av ulike hastighetsstap i styrketrening
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Teknologisk fremgang har popularisert bruken av objektive auto reguleringsteknikker som hastighetsstyrt styrketrening (HST) for å justere treningsintensitet og volum. Ingen har imidlertidig undersøkt HST i løpet ... -
Malawiske læreres bruk av eksempler i matematikkundervisningen. Hvordan knyttes eksemplene til hverdagslige situasjoner.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Denne masteroppgaven har til hensikt å si noe om hvordan to lærere i byen Zomba i Malawi bruker matematiske eksempler i undervisningssammenheng, hvilke betraktninger de gjør i forhold til valg av eksempler, hvilke type ... -
Malawiske læreres valg og bruk av konkretiseringsmateriell i matematikkundervisning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)I tråd med et konstruktivistisk syn på læring, hvor matematikkundervisning bør baseres på elevers allerede eksisterende kunnskap, har bruk av konkretiseringsmateriell blitt mer utbredt i mange av verdens matematikklasserom. ... -
Malawiske skoleansattes beskrivelser av inkluderingsbegrepet og inkluderende praksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne masteroppgavens formål har vært å undersøke Malawiske skoleaktørers (rektor, spesiallærer og lærere) beskrivelser av inkluderingsbegrepet og inkluderende arbeid ved sin skole. Den metodiske framgangsmåten var intervju. ... -
Mangfold, inkludering og utdanning : gode intensjoner og komplekse realiteter
(Chapter, 2022)Denne boka springer ut av overbevisningen om at elevmangfold er både en realitet, en ressurs og en utfordring. Elevmangfoldet i norsk skole gjør seg gjeldende i alle fag, på tvers av fag og i skolehverdagen. De som arbeider ... -
Masterforum som arena for veiledning og profesjonsfaglig samarbeid : erfaringer fra SUKIP
(Chapter, 2023)This chapter describe how the SUKIP-project has involved master’s students in the research. It explains how the students have gained access to SUKIP-data from kindergarten and school and how guidance and collaboration ... -
Matematikkangst og brøksammenligning: En korrelasjonsstudie
(Master thesis, 2024)Matematikkangst har gjennom en rekke forskning blitt forbundet med lavere prestasjoner i faget. En mulig begrunnelse for denne forbindelsen er at det forstyrrer arbeidsminnet, som kan gjøre det vanskeligere for individet ... -
Matematikklekser og foreldreinvolvering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av en lærers og fire foreldres oppfatninger om mål med matematikklekser og foreldrenes rolle når elevene arbeider med matematikklekser. For å undersøke dette ville ... -
Matematikklærarar ved praksisskular i Noreg sine oppfatningar om matematikkfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien undersøkast matematikklærarar sine oppfatningar knytt til matematikkfaget. Oppfatningar (eng. beliefs) kan kort skildrast som måten ein ser omverda på. Det blir vidare hevda at oppfatningar blant anna ... -
Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Studier av matematikklæreres oppfatninger om god matematikkundervisning, og om kunnskap viktig for å kunne legge til rette for og gjennomføre matematikkundervisning av høy kvalitet, fremheves som et viktig for kunnskapsbygging ... -
Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunnskapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset ... -
Matematisk evnerike elever: En kvalitativ studie om hvordan tilpasse matematikk undervisningen til matematisk evnerike elever på småskoletrinnet.
(Master thesis, 2024)Skolene i dag er gode til å tilrettelegge for tilpasset opplæring til elever med lavere prestasjonsevner, men ikke fullt så flinke til å tilpasse opplæringen til evnerike elever. Mange mener at de evnerike elevene klarer ... -
Matematiske diskusjoner: Hvordan etablerer lærere dette i undervisningen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Forskning på diskusjoner i matematikkundervisning er et voksende forskningsområde i matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å belyse hvordan lærere kan legge opp til og lede matematiske diskusjoner. ... -
Matematiske heilklassesamtalar i begynnaropplæringa: Ein lærars bruk av samtaletrekk og spørsmål for å invitere elevane til deltaking.
(Master thesis, 2023)Matematiske heilklassesamtalar er eit veksande forskingsområde innanfor matematikkdidaktikk. I den gjeldande læreplanen for matematikk har det blitt eit større fokus på elevdeltaking og kommunikasjon, og at elevane skal ... -
Matematiske krav i ledelse av matematiske diskusjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-09)Denne studien undersøker matematiske krav som læreren kan møte i ledelse av matematiske helklassediskusjoner. En lærer og hennes to klasser på sjette trinn ble observert over en periode på to uker. Læreren ble strategisk ... -
Matematiske oppgavers rolle i helklassesamtaler
(Master thesis, 2024)I Norge har LK20 oppfordret til matematiske samtaler og dialogisk undervisning. Matematikkdidaktisk forskning har vist at matematiske oppgaver er et av lærerens mest sentrale verktøy for å lede matematikkundervisning og ... -
Material interpolations: Youth engagement with inclusive and exclusionary citizenship discourses
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Citizenship education, in its varying forms, seeks to address challenges of diversity and promote inclusion, while a discourse of othering within public debate implies exclusion for racialised minority citizens and ...